  • 11. Data: 2005-10-06 14:24:38
    Temat: Re: zwrócone składki 51 i 53 nie wpisane do KPiR - ?
    Od: "Bubu" <bubupl(cyfra_jeden)@(WUPE).pl>

    Użytkownik "Bubu" <bubupl(cyfra_jeden)@(WUPE).pl> napisał w wiadomości
    news:dhmqhv$s2v$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > skończyło się krzesłem elektrycznym (nie wiem co robić - jestem lekko
    > przerażony)
    > Pozdawiam grupę i proszę o pomoc
    > Bubupl
    >
    > P.S. Ponieważ przyznana mi renta była na 3 lata, to po 5 miesiącach znowu
    > znalazłem się w tym samym punkcie tj. ZUS nie przyznał mi dalej renty i
    > oddałem sprawę do sądu.
    > Przerażony jestem ewentualnymi karami, bo pieniądze (zaległe i te
    > zwrócone) poszły na długi jakie przez te lata mi się narobiły - a dalej
    > nie jestem zbyt sprawny, żeby wyjść na prostą.

    Witam ponownie

    Po wizycie w US intepretacja jest następująca :
    "Zwrócone składki (przypominam : tylko konto 51 i 53 - NIE zdrowotne !)
    należało wpisać do KPiR jako przychód DG w miesiącu ich zwrotu"
    (przez poprzednie lata odejmowałem je od dochodu)
    a więc wypełnienie PIT-5 za wszystkie te miesiące i odsetki za spóźnienie w
    odprowadzeniu podatku (dotychczas nie składałem PIT-5, bo nie przekroczyłem
    dochodu do opodatkowania)
    natomiast co zrobić z odsetkami za przetrzymane składki (które jeszcze i tak
    nie dostałem)
    narazie nie wiadomo (otrzymam odpowiedź za kilka dni) - chyba inne dochody.
    Czy jest to właściwa interpretacja - nie wiem (trochę to wygląda "na czuja")
    Pozdrawiam uczestników wątku
    Bubupl

  • 12. Data: 2005-10-07 06:37:39
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    tak
    > nie dostałem)
    > narazie nie wiadomo (otrzymam odpowiedź za kilka dni) - chyba inne

    imho - nie są zaliczane do przychodów

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2005-10-07 21:19:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Oct 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    > -nie mieć przychodu.
    > Zwróć uwagę, że w tym przypadku mamy do czynienia z oddaniem składek,
    > które zostały zapłacone, choć się nie należały. Fakt prowadzenia
    > działalności (bądź nie) nie ma z tym związku. Załóżmy, że człowiek jej
    > nie prowadził - a składki wpłacił, bo mu pani Gienia z warzywniaka
    > powiedziała, że trzeba. I ZUS mu te składki oddał, no bo się nie należą.
    > To co on ma - przychód?

    Oczywiście.
    Powody są dwa:
    1. logiczny. Owe składki zostały odliczone od podstawy opodatkowania
    a przynajmniej podatnik miał do tego prawo
    2. formalny - prawny; wszelkie przypadki kiedy na logikę wydaje się
    *oczywiste* że jakaś wpłata nie jest przychodem podlegajacym
    opodatkowaniu *są wymienione w ustawie* !!

    Sprawdź sobie - nie są przychodem:
    - zwrócone pozyczki
    - zwroty opłat i dopłat różnistych
    - VAT w cenie sprzedaży u VATowca
    - zwroty wkładów do spółki lub spółdzielni
    - wygrane opodatkowane podatkami od gier
    - ulgi z tytułu korzystania z bietów ulgowych (jak ktoś ma płacić
    za bilet 2,40 a z tytułu ulgi płaci 1,20 to ma 1,20 przychodu)
    - zwrot VAT (przez US) VATowcowi (chyba że był KUP)
    itp.

    Może to wygląda śmiesznie - ale ustawa jest tak skonstruowana
    że jakby nie było konkretnego przepisu to podatnik musiałby
    "wpływy" doliczyć do swojego przychodu !

    > Ale może go powiązać z faktyczną nienależną wpłatą dokonaną wcześniej.

    ...która zmniejszyła mu podatek trzy lata temu.

    > Mi wychodzi, że ponieważ składki w określonej części zostały mu
    > zwrócone, nie miał prawa o tę część pomniejszyć podstawy opodatkowania.
    > A skoro pomniejszył, trzeba zrobić korektę.

    IMO tak nie jest z jednego powodu: prawo do obniżenia podstawy
    opodatkowania o składki na ubezpieczenie społeczne dotyczy
    składek ZAPŁACONYCH !
    Nawet jeśli zostały zapłacone nienależnie :)

    > I jeszcze coś: jeżeli ma to być przychód "z innych źródeł", to dlaczego
    > ZUS nie pobrał zaliczki?

    ... a ma taki obowiązek ??
    ZUS jest płatnikiem tylko dla tych świadczeń dla których ustawa
    mu nakazuje i pozwala.
    Jak płaci emeryturę - widzę, płaci rentę - widzę, wypłaca
    zwrot... widzisz ? - bo ja nie :)
    Przecież jakbyś mi udzielił (oprocentowanej) pożyczki jako
    pożyczki "osobistej" to ja bym TEŻ nie miał obowiązku (ani
    prawa) wystąpić w roli płatnika.
    Zgadza się ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-10-07 21:34:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Oct 2005, it was written:

> [...]
    > należało wpisać do KPiR jako przychód DG w miesiącu ich zwrotu"
    > (przez poprzednie lata odejmowałem je od dochodu)

    Przyj(mni)ęto :)

    > natomiast co zrobić z odsetkami za przetrzymane składki (które jeszcze i tak
    > nie dostałem)
    > narazie nie wiadomo (otrzymam odpowiedź za kilka dni) - chyba inne dochody.

    Hm... jak mniemam składka ZUS została wyłączona spod "należności
    bużetowych" ?
    Bo dla tych zwolnienie jest:
    +++
    111) oprocentowanie otrzymane w związku ze zwrotem nadpłaconych
    zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także
    oprocentowanie zwrotu różnicy podatku od towarów i usług,
    w rozumieniu odrębnych przepisów,
    ---

    > Czy jest to właściwa interpretacja - nie wiem (trochę to wygląda "na czuja")

    Na zdrowy rozum dla mnie też.
    Te odsetki powinny być zwolnione - bo to organ państwowy w imieniu
    państwa spowodował ci szkodę.
    Ale jasnego przepisu nie mam...
    Chyba żeby te odsetki podpadały pod:
    ++++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady
    ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub
    przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw,
    z wyjątkiem:
    [...lista...]
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub
    ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub
    ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby
    mu szkody nie wyrządzono,
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-10-11 10:47:46
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0510072302520.3176@athlon>,

    > Oczywiście.
    > Powody są dwa:
    > 1. logiczny. Owe składki zostały odliczone od podstawy opodatkowania
    > a przynajmniej podatnik miał do tego prawo

    Wydatki na remont też mam prawo odliczyć. I jak za kafle zapłacę 1000
    zł, a potem mi 500 oddadzą, bo płytki wady miały, to też mam przychód?
    Niezależnie od tego, czy odliczałem?

> [...]
    > *oczywiste* że jakaś wpłata nie jest przychodem podlegajacym
    > opodatkowaniu *są wymienione w ustawie* !!

    Nie znalazłem :(

    > - zwroty opłat i dopłat różnistych

    Kilka znalazłem.

    > - VAT w cenie sprzedaży u VATowca

    No niby jest, ale można się czepiać (że tylko nie jest przychodem z
    DG;)).

    > - zwroty wkładów do spółki lub spółdzielni
    No jest, zwolnione.

    > - wygrane opodatkowane podatkami od gier
    j.w.

> [...]
    j.w.

    > - zwrot VAT (przez US) VATowcowi (chyba że był KUP)

    No jest, przez odwrotkę, przychód z DG (w części zaliczonej w KUP).

    > Może to wygląda śmiesznie - ale ustawa jest tak skonstruowana
    > że jakby nie było konkretnego przepisu to podatnik musiałby
    > "wpływy" doliczyć do swojego przychodu !

    Ano. Art. 11.1 z zastrzeżeniami.

    > ...która zmniejszyła mu podatek trzy lata temu.

    I z tego mi wychodziła korekta deklaracji sprzed trzech lat.

    > IMO tak nie jest z jednego powodu: prawo do obniżenia podstawy
    > opodatkowania o składki na ubezpieczenie społeczne dotyczy
    > składek ZAPŁACONYCH !
    > Nawet jeśli zostały zapłacone nienależnie :)

    W sumie to się broni. A ustawa każe doliczać w zeznaniu rocznym tylko
    zwróconą składkę zdrowotną (spośród składek - nie czepiać mi się;)) - z
    czego można też wnioskować, że zwykłe ZUS-y trzeba potraktować inaczej.

    No w sumie tak. Ten akapit poddaję :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 16. Data: 2005-10-11 18:21:23
    Od: gonia <g...@w...pl>

    moim zdaniem tylko jesli odliczyl, i to wtedy jest logiczne

    > Wydatki na remont też mam prawo odliczyć. I jak za kafle zapłacę 1000
    > zł, a potem mi 500 oddadzą, bo płytki wady miały, to też mam przychód?
    > Niezależnie od tego, czy odliczałem?

    to byloby bez sensu, w ten sposob kazdy zwrot zakupionego materialu
    remontowego badz mebli ( nawet w razie reklamacji) powodowalaby przychod
    do opodatkowania; a tego jako zrodlo przychodow nigdzie w ustawie nie ma
    (chyba ze inne----> ale to za bardzo naciagane)

    jest mowa w ustawie tylko o przychodach zwolnionych
    a takie przychody ( o ile w jakiejkolwiek formie nie zostaly odliczone
    od podatku badz przychodu przed opodatkowaniem ) moim zdaniem nie
    podlegaja pod ustawe

    > Nie znalazłem :(

    bo to jest akurat w innym artykule, ze zwrocne pozyczki nie stanowia
    wydatku ----> wiec skoro nie ma wydatku z 1 strony uznano zapewne, ze
    nie ma przychodu po 2

    > W sumie to się broni. A ustawa każe doliczać w zeznaniu rocznym tylko
    > zwróconą składkę zdrowotną (spośród składek - nie czepiać mi się;)) - z
    > czego można też wnioskować, że zwykłe ZUS-y trzeba potraktować inaczej.

    jezeli ustawa nie kaze doliczac innych skladek, to moze nalezaloby sie
    zastanowic, czy one stanowia przychod jednak?
    bo korekta zeznania jak dla mnie nie wchodzi w gre
    ze skladki byly nienalezne wyszlo teraz
    wczesniej byl obowiazek zaplacenia ich z tyt.prow.dz.gosp., a ustawa
    pozwalal odliczyc od przychodu takie skladki

  • 17. Data: 2005-10-11 18:27:39
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także
    > oprocentowanie zwrotu różnicy podatku od towarów i usług,

    skladka ZUS jest tak nietypowa kombinacja wszelkich naleznosci
    budzetowych,. poza budzetowych i wszelkich innych mozliwych, ze tu
    trudno zgadywac, pod ktore naleznosci podlega;>

    jednak stawialbym na budzetowe mimo wszystko

    > Na zdrowy rozum dla mnie też.

    jest to super interpretacja, zeby jeszcze na pismie byla....szczegolnie
    jezeli 3 lata temu odliczono te skladki poza kpr, obnizajac dochod do
    opodatkowania, a w roku otrzymania skladki wystapila strata na
    dzialalnosci gospodarczej;>>

> [...]
    > a) otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    > b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby

    odsetki nie sa odszkodowaniami chyba w tym rozumieniu? stanowia one
    pewne zadoscuczynienie, ale nie odszkodowanie
    ale moge sie mylic oczywiscie

  • 18. Data: 2005-10-12 09:39:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Oct 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    > Nie znalazłem :(

    Pasuję. Zapis widzę tylko w odniesieniu do DG.

    > I z tego mi wychodziła korekta deklaracji sprzed trzech lat.

    ...wobec powyższego jeśli składki nie były zaliczane
    w KUP - przestaję stawiać opór :O

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2005-10-16 16:47:21
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0510121120250.3824@athlon>,

    > Pasuję. Zapis widzę tylko w odniesieniu do DG.

    > ...wobec powyższego jeśli składki nie były zaliczane
    > w KUP - przestaję stawiać opór :O

    A ja zaliczam opad szczęki :o

  • 20. Data: 2005-10-16 16:52:51
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <digvs1$7ma$1@nemesis.news.tpi.pl>, gonia <g...@w...pl>
    wrote:

> [...]
    > remontowego badz mebli ( nawet w razie reklamacji) powodowalaby przychod
    > do opodatkowania; a tego jako zrodlo przychodow nigdzie w ustawie nie ma

    No to tu się zgadzamy.

    [ciach]

> [...]
    > wczesniej byl obowiazek zaplacenia ich z tyt.prow.dz.gosp., a ustawa
    > pozwalal odliczyc od przychodu takie skladki

    A teraz weź pod uwagę to, co wyżej, i rozważ takie coś: wymieniłem w
    mieszkaniu okna i skorzystałem z ulgi remontowej. A tu 1 maja dostaję od
    spółdzielni zwrot części kosztów. I co teraz?