  • 1. Data: 2004-10-08 12:14:35
    Temat: zwrot VAT od zakupu środków trwałych *amortyzowanych* 100% w m-cu
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam,
    (KPIR+VAT)

    mam takie pytanko dotyczące terminu zwrotu VAT od zakupu środków trwałych,
    w 100% wpisanych w koszty w miesiącu oddania ich do użytkowania (art. 22d
    PDOF).

    Zgodnie z UPTU (art.87 ust 3) zwrot vat od zakupu środków trwałych
    'podlegających amortyzacji' (a te nie podlegają) - następuje w ciągu 60 dni.
    Czyli do zwrotu ww. vat jest traktowany jak VAT naliczony *ogólny* -->>
    termin 180 dni.

    Rozumiem, iż mogę się powołać na ust.6: przedstawiam faktury w całości
    zapłacone za te środki trwałe i mogę skorzystać z terminu 60 dni?

    Czy dobrze to *rozumniem*?

    I przy okazji pytanko tylko lekko pokrewne, dotyczące inwest. w obcym
    śr.trwałych:
    ww. podatnik otwiera nową restaurację: zakupuje stoły, krzesła, lady,
    regały, klimatyzacje i ogólnie cały wystrój wnętrza.
    Koszt jednostkowy ww. wyposażenia jest niewielki (<3500) ale razem zbierze
    się spooora kwota.

    1 rozwiązanie: wszystko jako środki trwałe (<3500) w koszty w miesiącu
    oddania do używania
    (mało sensowne, bo generuje ogromną stratę bez możliwości pokrycia
    przychodem w tym i zapewne kolejnym roku..)

    2 "tworzę" inwestycję w obcym środku trwałym (lokal jest wynajmowany) -
    wrzucając do jednego worka wszystko, jak leci...
    - nie uwidziałem w ustawie okresu amortyzacji takiej inwestycji - czy
    ustalam ją dowolnie? (np 2-3 lata)
    - jeżeli moje rozumowanie jest sensowne, to *po pierwsze primo*:
    kosztowo przedstawia się to bardziej realnie
    i *po drugie primo*: VAT z tytułu wytworzenia inwestycji, jako
    środka trwałego podlegającego amortyzacji, zwracany jest w terminie 60/25
    dni...

    :-)
    ?

    Czy ma to sens, czy może gdzieś jest błąd w moim rozumowaniu...?

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-10-08 14:33:15
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    > wrzucając do jednego worka wszystko, jak leci...
    > - nie uwidziałem w ustawie okresu amortyzacji takiej inwestycji - czy

    Ok, już uwidziałem....

    natomiast dalsza część pytania nadal aktualna...
    :-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 3. Data: 2004-10-08 15:12:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Oct 2004, Łukasz Kaliński wrote:

> [...]
    >+ w 100% wpisanych w koszty w miesiącu oddania ich do użytkowania (art. 22d

    No to ja cię przepraszam, ale post jest... nie na temat !!!
    Temat (pole "Subject", żeby było jasne o czym piszę) dotyczy
    przecież art. 22f.3 *bez zastrzeżenia* !

    Cóż, zaraz oberwę ;)
    Ale szkodzi ci coś amortyzacja jednorazowa skoro tak bardzo
    chcesz VAT "wydłubać" ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-10-09 06:06:56
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    > Temat (pole "Subject", żeby było jasne o czym piszę) dotyczy
    > przecież art. 22f.3 *bez zastrzeżenia* !

    A skąd tam! Ktoś inny może tak, ale nie TY!
    :-)

    [ciach]
    Zgodnie z UPTU (art.87 ust 3) zwrot vat od zakupu środków trwałych
    'podlegających amortyzacji' (a te nie podlegają) - następuje w ciągu 60 dni.
    [ciach]

    ww. tezę postawiłem wg. następującego toku myślenia:
    (art.22d): 'podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majątku [...] których wartość początkowa [...] nie przekracza
    3500 zł, wydatki poniesione na ich nabycie STANOWIĄ WÓWCZAS KOSZTY UZYSKANIA
    PRZYCHODÓW w miesiącu oddania ich do używania'

    Czyli IMO podatnicy REZYGNUJĄ Z ODPISÓW AMORTYZACYJNYCH (nawet jeżeli mówimy
    o odpisie jednorazowym..) na rzecz *księgowania* bezpośrednio w koszty...

    hmm.. ale
    to co mówisz, faktycznie stawia całą sytuację w innym świetle (art 22f3):
    'podatnicy [...] mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art.
    22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania....'
    czyli mamy *amortyzację wielomiesięczną* i *amortyzację jednorazową* - i
    tutaj, faktycznie się zgadzam, iż zwrot będzie przysługiwał
    *nieograniczony*.

    Taa, chyba zaczynam przestawać myśleć jak *normalny* człowiek czytający
    prosty tekst pisany - wszędzie mogę domyśleć się kruczków słownych...
    ;-)))

    Przynajmniej dobrze, że idąc do sklepu po drukarkę nie nie mówię do
    sprzedawcy: "Ja poproszę jeden kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia
    do używania przedmiot o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    wykorzystywanym przeze mnie na potrzeby związane z prowadzoną działalnością
    gospodarczą, zwanym potocznie drukarką..."

    ;-)
    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 5. Data: 2004-10-09 09:17:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Oct 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
> [...]
    >+ 'podatnicy [...] mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art.

    ...tak.
    Zasadnicza różnica jest w miejscu gdzie nastąpił wpis: 22f.3 bez
    zastrzeżenia - do EST (i stamtąd wpis amortyzacyjny do KPiR), przy
    22d.1 - w EST nie ma, jest "wprost" do KPiR a jeśli przekracza
    próg 1500 zł to dodatkowo figuruje w EW.
    Z wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami :) (pierwszą jest
    jasność w przypadku EST jak "ulepszać" oraz zupełny brak jasności
    jak i *czy* "ulepszać" wyposażenie :]).

    >+ czyli mamy *amortyzację wielomiesięczną* i *amortyzację jednorazową*

    :)
    Zauważ że am.1-razowa ma jeszcze jeden plus: "w miesiącu przyjęcia (!)
    lub następnym". Może być istotne w grudniu :)

    >+ Taa, chyba zaczynam przestawać myśleć jak *normalny* człowiek

    No widzisz.
    A ktoś (inny) tu próbował twierdzić że jest "prosty kioskarz" :)
    Zwyczajnie niemożliwe :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-10-11 08:46:29
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,

    > Zauważ że am.1-razowa ma jeszcze jeden plus: "w miesiącu przyjęcia (!)
    > lub następnym". Może być istotne w grudniu :)

    Ja tylko przypomnę, że w październiku takoż ;)

    --
    pozdrawiam
    Jarek