eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Fri, 1 Jul 2022 18:13:38 +0200

    Przychody z SPJ żona rozlicza liniowo.
    Poza tym udziela korepetycji (na zlecenie firmy).
    Chciałaby z korkami przejść na JDG.

    Na razie moje rozpoznanie jest oparte tylko na 'zasłyszeniach', a nie na
    wczytywaniu się w ustawy (do tego pewnie też kiedyś dojdę).
    Występującym w treści pytaniem nadałem numerki.

    W lutym przeglądałem FAQi ZUS na temat opłacania składki zdrowotnej. W
    niektórych odpowiadali, jak ma płacić ktoś, kto niektóre dochody
    rozlicza według skali, a niektóre ryczałtem. Wcześniej myślałem, że nie
    można z jednej działalności rozliczać się według skali a z innej
    ryczałtem. Ale wychodziło by z tego, że można.

    To mi nasunęło myśl, że może też teraz można jedną działalność rozliczać
    liniowo a drugą według skali. Przypuszczam, że nie ale zapytam:
    1. Można?

    W jakimś opisie w necie widzieliśmy informację, że od korków stawka
    ryczałtu to 8,5%.
    2. Prawda?

    Żona chciałaby:
    - rozliczać korki ryczałtem,
    - zachować się fair w stosunku i do uczniów i firmy i dociągnąć tych co
    ma do matury.

    Na razie wydaje mi się, że to jest niemożliwe. Wygląda mi na to, że jak
    chce być fair to będzie musiała prowadzić KPIR i płacić podatek liniowo.
    Co ogólnie wydaje mi się dziwne, bo czytałem, że Polski Ład nakłania
    podobno wszystkich na ryczałt.
    Przy okazji:
    3. Czy KPIR przy tego typu działalności (0 kosztów) można sobie
    prowadzić w jakimś arkuszu kalkulacyjnym?

    Podobno jak żona zgłosi działalność (o tym samym numerku) to firma
    będzie musiała zlecać korki jej firmie a nie jej osobiście.
    4. Prawda to?
    5. Z czego to wynika?
    Bo gdyby to nie była prawda to byłoby to rozwiązanie problemu.

    Gdzieś w necie był opis na temat jak rozliczać korki w JDG. Było tam
    zdanie, że jeśli JDG dostaje zlecenia od dotychczasowego
    pracodawcy/zleceniodawcy to rozliczenie tylko według skali.
    6. Prawda to?

    W tej chwili mi wygląda, że aby rozliczać się ryczałtem a nie według
    skali (co chyba oznacza liniowo) to trzeba olać uczniów, a to jest
    sprzeczne z naszym poczuciem odpowiedzialności.

    7. Czy jest jakaś metoda, aby rozliczać się ryczałtem i nie olać uczniów?
    Przejęcie ich cichaczem nie wchodzi w grę.
    P.G.