  • 1. Data: 2008-11-24 08:58:41
    Temat: Korekta faktury w e-księgarni
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Witam,
    prowadzę księgarnię internetową. Klient, który kilka dni temu zakupił u
    mnie książki, prosi o korektę faktury. Chodzi o to, że faktura została
    wystawiona na dane do wysyłki bez NIPu (domyślnie z takimi danymi
    faktury są wystawione), a on chce, żebym na fakturze umieścił dane jego
    firmy + NIP.

    Nr faktury i data sprzedaży "nowej" faktury mają pozostać takie same jak
    tej już wystawionej. Zmienia się tylko Nabywca. Czy przed wysłaniem
    skorygowanej faktury, mam go poprosić o odesłanie tej, którą otrzymał
    razem z książkami?

    Pozdrawiam,
    Rex

  • 2. Data: 2008-11-24 09:55:26
    Temat: Re: Korekta faktury w e-księgarni
    Od: gollum <o...@r...pl_NOSPAM>

    Rex pisze:
> [...]
    > tej już wystawionej. Zmienia się tylko Nabywca. Czy przed wysłaniem
    > skorygowanej faktury, mam go poprosić o odesłanie tej, którą otrzymał

    Ja bym poprosił Klienta o przesłanie noty korygującej. No ale ja
    posypuję truskawki cukrem ;-)

  • 3. Data: 2008-11-24 10:30:09
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 24 listopad 2008 09:58
    (autor Rex
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <ggdqbm$2dl$1@news.onet.pl>):

> [...]
    > tej już wystawionej. Zmienia się tylko Nabywca. Czy przed wysłaniem
    > skorygowanej faktury, mam go poprosić o odesłanie tej, którą otrzymał

    Dane nabywcy koryguje się notą korygującą, a nie fakturą korygującą, przy
    czym Gotfryd kiedyś zwracał uwagę na to, że korygowanie na inny podmiot
    gospodarczy jest niezgodne z prawem.

    Niezależnie od tego, nie zwraca się faktury korygowanej, przecież na tym
    polega korekta, że się wystawia niezależny dokument. Stary dokument jak
    najbardziej należy zostawić klientowi.

    Podobnie z notą korygującą. Gość wystawia. Ty potwierdzasz i mu odsyłasz
    kopię. Ty podpinasz pod fakturę notę podpisaną przez klienta, a klient pod
    swoją podpina notę podpisaną przez ciebie. Ponieważ nie zmienia to wartości
    księgowej, to nic więcej nie trzeba robić...

    Tylko sprawdź czy korekta na INNY podmiot jest poprawna.
    --
    Tristan

  • 4. Data: 2008-11-24 10:41:04
    Od: <s...@a...pl>

    > Dane nabywcy koryguje się notą korygującą, a nie fakturą korygującą,

    Jak zatem sprzedawca ma skorygować dane nabywcy? :) Znasz zapewne
    rozporządzenie i wiesz, że notę wystawia nabywca i to jest opcja korekty przez
    nabywcę. Sprzedawca może poprawicbłąd tylko fakturą korygującą.

    > przy
    > czym Gotfryd kiedyś zwracał uwagę na to, że korygowanie na inny podmiot
    > gospodarczy jest niezgodne z prawem.

    To fakt.

    A może dobrym rozwiązaniem byłoby tutaj:
    - korekta faktury -> zwrot towaru do sprzedawcy
    - nowa sprzedaż, z fakturą już na właściwy podmiot

    Pamietać jedynie należy, że nie korygujemy kosztó wysyłki, jeśli takie były.
    Usługa wykonana, więc podstaw do korekty brak.

  • 5. Data: 2008-11-24 11:31:04
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    s...@a...pl pisze:

    > A może dobrym rozwiązaniem byłoby tutaj:
    > - korekta faktury -> zwrot towaru do sprzedawcy
    > - nowa sprzedaż, z fakturą już na właściwy podmiot

    Takie rozwiązanie spowodowałoby, że obie strony transakcji (mój klient i
    ja) niepotrzebnie poniosłyby koszty przesłania książek (w sumie ponad 20
    zł).

    Pozd,
    Rex

  • 6. Data: 2008-11-24 11:48:59
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Rex wrote:
    > Takie rozwiązanie spowodowałoby, że obie strony transakcji (mój klient i
    > ja) niepotrzebnie poniosłyby koszty przesłania książek (w sumie ponad 20
    > zł).

    Zawrzyj z nim (choćby ustną) umowę o przechowanie (art. 835 i dalsze KC).

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-11-24 12:55:31
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 24 listopad 2008 11:41
    (autor s...@a...pl
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <gge0br$ots$1@news.onet.pl>):

    > Jak zatem sprzedawca ma skorygować dane nabywcy? :) Znasz zapewne
    > rozporządzenie i wiesz, że notę wystawia nabywca i to jest opcja korekty
    > przez nabywcę. Sprzedawca może poprawicbłąd tylko fakturą korygującą.

    No jakoś tego się nie praktykuje. Zawsze sprzedawca mówił mi ,,nie podoba ci
    się coś w fakturze, ślij notę''. To w interesie nabywcy jest ta korekta, a
    więc śle notę i już.

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 24 listopad 2008 12:31
    wasz znak: <gge39d$3f9$1@news.onet.pl>):

    > Takie rozwiązanie spowodowałoby, że obie strony transakcji (mój klient i
    > ja) niepotrzebnie poniosłyby koszty przesłania książek (w sumie ponad 20
    > zł).

    No nie, książki zostają u niego. On to przekaże nowemu nabywcy, czyli
    sobie :D

    --
    Tristan

  • 8. Data: 2008-11-26 23:39:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Nov 2008, Tristan wrote:

> [...]
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <ggdqbm$2dl$1@news.onet.pl>):

    > Dane nabywcy koryguje się notą korygującą, a nie fakturą korygującą,

    Z zastrzeżeniem, że fakturą również *można*.

    > przy
    > czym Gotfryd kiedyś zwracał uwagę na to, że korygowanie na inny podmiot
    > gospodarczy jest niezgodne z prawem.

    Mówisz, że napisałem "gospodarczy"?
    To się chyba rozpędziłem...
    Może na samo "inny podmiot" by starczyło?

    Przeciwwskazanie natomiast jest inne - fakt wzięcia faktury bez
    danych DG i bez NIP może *sugerować* brak zamiaru nabycia w celu DG
    (a to już implikowałoby podważenie kosztu).
    Oddzielna sprawa to teza, że prawdopodobnie nikt się nie przyczepi,
    wydaje się wysoce prawdopodobne :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-11-26 23:46:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Nov 2008, s...@a...pl wrote:

    > - korekta faktury -> zwrot towaru do sprzedawcy
    > - nowa sprzedaż, z fakturą już na właściwy podmiot

    Pytanie, czy taka sprzedaż wymaga zwrotu towaru?
    Przyznaję, że art.7.8 ustawy o VAT literalnie nie odnosi się *wprost*
    do przypadku *zwrotu* - ale czy "zwrot" nie jest również "wydaniem"?
    Rzeczywiście zasadą w VAT jest przejście "rozporządzania jak właściciel",
    jednak art.7.8 stanowi ewidentny, literalnie i celowo zapisany wyłom
    w tej konstrukcji.
    Co przeszkadza aby tym wyłomem próbować przejść? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-11-27 11:24:54
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 27 listopad 2008 00:39
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0811270035290.3596@quad>):

    > Mówisz, że napisałem "gospodarczy"?
    > To się chyba rozpędziłem...

    A myślisz, że ja pamiętam dokładnie Twoje słowa? :D

    > Może na samo "inny podmiot" by starczyło?

    A czym się różni podmiot od p. gospodarczego?

    --
    Tristan