  • Data: 2010-08-30 21:54:08
    Temat: Re: Akcje pracownicze na Wall Street
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 30 Aug 2010, Marzena wrote:

    > Wartość początkową akcji przyjmuję jako zero, gdyż nie ponosiłam żadnych
    > kosztów ich nabycia.

    Wiem o tym, że dla akcji są dość dziwne zasady opodatkowania, ale
    akurat *TEN* argument do mnie nie trafia.
    Jak dostaję pieniądze, to jakie koszty *otrzymania* pieniędzy
    ponoszę? :)

    Bo to co piszesz, dotyczy *zbycia* akcji.

    Ale jeśli *otrzymuję* świadczenie o jakiejś wartości, to w zależności
    od przyczyny otrzymania może (ono) podlegać różnym podatkom.
    Załóżmy, że otrzymuję samochód. Nie "do używania" - na własność.
    Jak w ramach darowizny - podatek od darowizn.
    Jak w ramach wynagrodzenia (taki dodatek do pensji :P) - podatek
    dochodowy.

    I teraz - jeśli go *sprzedam z zyskiem*, to rzecz jasna, że zapłacę
    podatek dochodowy od sprzedaży, jak go wynajmę i będzie mi
    przynosił zysk - dochodowy od zysku. To odpowiada odpowiednio
    podatkowi podatkowi od sprzedaży akcji oraz od dywidend, OK.

    Ale gdzie jest zwolnienie, stwierdzające że jeśli ja tak
    wot otrzymam akcje, to "nie otrzymałem przychodu"?
    Nie wykluczam że taki myk istnieje - pytam "gdzie"!
    Ustawa jasno stwierdza co jest przychodem, akcje *w momencie
    otrzymania* mają wymierną wartość rynkową.

    I po przekopaniu ustawy z góry na dół i z powrotem zaczynam
    podejrzewać konstrukcję opartą o art.24.11, który "odkłada"
    moment opodatkowania do momentu sprzedaży akcji (nabytych
    na warunkach tam opisanych).
    Taka konstrukcja nie dotyczyłaby jednak "akcji nabytych przez
    pracowników" w ogóle, lecz tylko w szczególnym przypadku,
    co IMVHO wymagałoby objaśnienia - choćby po to, aby w innym
    przypadku ktoś nie "wtopił".

    > Wersja sprawdzona - nie tylko przez pojedyncze pytania
    > w różnych US, ale takze przez prawników korporacji, w której pracowałam.

    Przyjąłem :)
    Pytam o podstawę prawną wyłączającą działanie art.11
    (tam jest lista wyłączeń których nie sprawdzałem, ale akcje chyba
    nie są "pochodnym instrumentem"?)

    > Otrzymanie dywidendy oczywście jest równoznaczne z powstaniem obowiązku

    Tak, ale dywidenda odpowiadają pieniądzom uzyskanym z dania
    przykładowego samochodu "komuś do używania".
    A ja pytam o sam samochód :) (otrzymanie samochodu, a raczej podatek
    od tego).

    > W moim przypadku ten przychód nie był związany ze stosunkiem pracy

    Przychód z dywidend oczywiście nie, bo już stanowią własność pracownika.
    Pytam o przychód z otrzymania akcji "za darmo", *nie* o przychód ze
    sprzedaży (ewentualnej) tych akcji (czyli o podatek z okazji otrzymania
    samochodu, a nie z okazji sprzedaży tegoż samochodu z ew. zyskiem)!

    Raz jeszcze: nie pytam "czy" (odpowiedź że tak powiedziało siedmiu
    profesorów prawa mnie nie urządza ;)), lecz "dlaczego" :D
    (fakt, że trzeba było czekać na "manewry firmy" może wskazywać na
    ten art.24.11, ale nie musi)

    pzdr, Gotfryd