eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Mon, 4 Jul 2022 16:59:48 +0200
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Pete <n...@n...com>

    W dniu 04.07.2022 o 14:45, Piotr Gałka pisze:
    > W dniu 2022-07-02 o 08:14, Pete pisze:
    >
    > Dzięki za zainteresowanie i odzew.

    > Trudne pytanie, na które nie jestem pewien odpowiedzi. Przypuszczam, że
    > cywilnoprawna. Myślałem, że pojęcie, że są to zlecenia opisuje już
    > wszystko. Nie ma z góry narzuconych godzin pracy, nie ma miejsca pracy,
    > ile wypracuje zależy od tego ilu uczniów zgodzi się przyjąć. Firma jest
    > z Łodzi, a my jesteśmy w Gdańsku. Czy te informacje wystarczą aby
    > stwierdzić, że nie jest to umowa o pracę?

    Najprościej jest to stiwrdzić po nagłówku umowy jaką ma podpisaną małżonka.

> [...]
    > ściągę z funkcji jakiegoś programu to robię to w arkuszu choć nic się
    > tam nie liczy, ale narzucenie organizacji tekstu w tabelce i podział na
    > zakładki uznaję za zaletę a nie wadę.
    > Kiedyś na samym początku naszej działalności (1988) faktury
    > wystawialiśmy arkuszem. Trochę roboty zajęło, aby słownie było w 100%
    > zgodnie z językiem polskim (1 tysiąc, 2 tysiące, 5 tysięcy itp. wtedy
    > miliony były też na porządku dziennym) a potem się okazało, że
    > profesjonalne programy się czymś takim w ogóle nie przejmują i piszą jak

    Ja to bym sobie zadał pytanie, czy warto dla tych 8,5% + ZUS (to na
    dzisiaj ponad 1tys miesięcznie) zaczynać z prowadzeniem JDG.
    Chyba, że z tych korków + dochody ze spółki są ponad 120tys rocznie.

    Bo może od 1.7.2022 już korzystniej wybrać skalę i pozostać na takich
    zleceniach jak jest dotychczas?

    > Czyli jeden byt, ale jak założy JDG to inna papierologia.

    Wszystko trzeba ogarnąć samodzielnie. Przy umowach z firmą ona wszystko
    musi ogarniać.

    > Pozostaje pytanie, czy jak oleje uczniów to może wybrać ryczałt.
    > Byłem prawie pewien, że tak, ale wpisałem tu to zdanie w związku z Twoją
    > uwagą dalej.

    Może wg skali? dochód powyżej 120tys?

    > Takie zdanie miałem do lutego tego roku.
    > Szukając wtedy jak to z tymi zdrowotnymi przejrzałem FAQ na stronie ZUS
    > i na 100% były tam opisy, że jak ktoś ma jedną działalność opodatkowaną
    > według skali, a drugą ryczałtem to zdrowotne płaci osobno od każdej z
    > nich. Z tego + z informacji, że Polski Ład preferuje ryczałt wyszło mi,
    > że być może zgłaszając poza SPJ jeszcze JDG można ją rozliczać ryczałtem.
    > Jeszcze nie zajrzałem do linka, który podałeś, ale on był pod nieco
    > innym tematem, więc nie musi dotyczyć akurat tego.

    Może był przypadek odwrotny?
    Podstawowa działalność na ryczałcie i dodatkowa, dla kórej ryczałtu nie
    można mieć?

    > To czego w tej chwili nie wiem. Skoro ZUS opisuje taką możliwość (jedna
    > diałalność według skali, a druga ryczałtem) to przy jakich warunkach to
    > jest możliwe i czy one nie dotyczą naszej sytuacji.

    Diabeł tkwi w szczegółach. Polskie przepisy do najłatwiejszych nie należą,

    > Nie wchodzi w grę. Od zawsze rozliczamy się 'normalnie' i tak ma zostać.

    Ja też do tego roku rozliczałem się normalnie, aż przy okazji nowego
    (tfu) ładu spiąłem się i policzyłem co jest bardziej korzystne.
    I wyszło mi, (a sprawdziłęm pięć lat wstecz) że ryczałt w każdym roku
    dawał kilka tysięcy oszczędności.

> [...]
    > kopię ile mamy zapłacić. Najwygodniej by było nie ruszać tego i z tej
    > działalności JDG wysyłać im osobno, ale podejrzewam, że to by było za
    > prosto i będzie musiał przysyłać te dane i trzeba będzie samemu
    > wystawiać po zsumowaniu z JDG.
    > Ja to nawet jeszcze nigdy nie zrobiłem sobie wejścia na stronę ZUS (nie
    > wiem co tam trzeba, aby wejść), ale żona jakoś tam zagląda, ale nigdy
    > nie próbowałem znaleźć, gdzie tam te dane się wpisuje.
    >
    > Co jakiś czas się okazuje, że coś co mi się wydawało, że już jest
    > skomplikowane najbardziej jak się da to jednak da się jeszcze bardziej

    ZUS to dla mnie czarna magia. Nie doradzę, bo sam czuję wstręt. (Jako
    przykład inuicyjności podam, że żeby wysłać pismo do ZUS z poziomu PUE,
    trzeba wejsć nie w opcję Dokumenty Nowe 9czy jakoś tak) ale w ...
    Dokumenty Robocze)

    > Wiem, że po tym co napisałem wyżej ten fragment przestaje obowiązywać,
    > ale nie bardzo rozumiem o jakich kombinacjach piszesz.

    Jeśli przechodzisz na JDG i zaczynasz świadczyć usługi dla byłego
    pracodawcy, to przez 2 lata nie można wybrać ryczałtu ani liniowego).

    Musiałaby być jakaś 3 strona pomiędzy JDG i firmą.

    > Aby zrozumieć przyjmuję, że umowa o pracę (choć jestem prawie pewien, że
    > nie) i się zastanawiam jakie kombinacje. Pewnie musiała by być
    > rozwiązana umowa o pracę a potem to w ogóle nie wiem czy jakaś umowa
    > jest potrzebna, czy po prostu wystawia się faktury. Jak idę kupić
    > benzynę to nie spisuję żadnej umowy tylko dostaję fakturę (taki
    > przykład, bo ja osobiście nie robię praktycznie żadnych innych zakupów).
    > Ale nawet jak jest potrzebna umowa to zlecający chyba nadal ten sam -
    > tamta firma od korków. Ale napisałeś 'zmianą zlecającego'. Nie ogarniam.

    po prostu przy JDG zlecającym nie mogłaby być dotychczasowa firma, tylko
    nowy podmiot.

    --
    Pete