eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Wed, 6 Jul 2022 07:37:35 +0200
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Pete <n...@n...com>

    W dniu 05.07.2022 o 16:17, Piotr Gałka pisze:

    > Miałem rzucić okiem wczoraj, ale byliśmy zajęci czymś innym i wyszło z
    > głowy. Czasu mało, bo wróciłem z pracy po 22-ej.

    > ZUS (nie składka zdrowotna) i tak jest płacony z tytułu SPJ. To się
    > chyba nie powiela.

    Tego nie byłbym taki pewny.

    > Ale bierze według mnie za dużo za to. Nauczyciel dostaje chyba rzędu 35%
    > tego co płaci uczeń. Nie wiem nawet czy netto, czy brutto, ale to
    > niewiele zmienia. Zakładam, że to, że w ręku zostanie 70% a może 80%
    > jest warte trochę wysiłku dla ogarnięcia papierologii.

    Ja to zrozumiałem tak, że przejście na JDG to i tak będą te same
    pieniądze. Bo skoro i tak zleca ta sama firma...

    > Pomysł ryczałtu wziął się między innymi stąd, że papierologia jest chyba
    > prostsza - trzeba tylko mieć jakiś rejestr przychodów i to chyba
    > prowadzony w dowolnej formie.

    Tylko jeśli da się nie być VAT-wcem. Jakbędzie VAT, to papierologia
    podobna jakw KPiR.

    > Jakie są wymagania do prowadzenia KPiR - nie wiem i miałem nadzieję, że
    > nie będę musiał tego ogarniać.

    Nie bez powodu KPiR nazywa się księgowością uproszczoną ;)
    Bez przesady, trudne nie jest. Raptem kilka kolumn :)

    > Z najmu rozliczam się według skali, ale, że to nie DG to nie obowiązuje
    > mnie KPiR tylko 'jakoś' muszę mieć to zapisane - więc mam w arkuszu.

    > Delikatnie powiedziane :)

    > Nawet nie wiem jaka jest stawka ryczałtu od produkcji.

    podstawowa 5,5%

> [...]
    > Ale kolega zajmujący się papierologią podchodzi do pełnej księgowości
    > jak do jeża. Ja się nie znam i dlatego wydawało mi się, że się pewnie w
    > programie do prowadzenia firmy przestawia jedną flagę i po temacie.
    >
    > Wzrost do 3x z 2x to się pojawiło w Nowym Ładzie, czy w lipcu nie
    > zniknęło - nie wiem.
    > Od lat są hasła, że popieramy działania pro rozwojowe, a nasza firma od
    > zawsze zajmuje się produkcją własnych opracowań więc ciągle gro wysiłku
    > idzie na prace rozwojowe. A tu jak dali ulgę to oczywiście tak, że mi

    No jak to? R&B i IPBOX są przecież na liniowym...

    > Ciekawe, że jakoś już mnie to nawet nie dziwi.

    > To 'ani liniowego' to dla mnie nowa informacja.
    >
    > Jesteś pewny?

    Tak.

> [...]
    > przejść na skalę.
    > A może to dotyczy tylko dochodów w tej nowej JDG. Gdyby to tak było to
    > byłoby super rozwiązanie.
    > SPJ - liniowa - może osiągnie się próg opłacalności, a może nie.
    > JDG - według skali i kwota wolna się nie 'zmarnuje'.
    >
    > Jeśli jest gdzieś zapisany wymóg, że ma być według skali to być może
    > jest tak zapisany, że dotyczy tylko tych przychodów.
    > Coś czuję, że bez czytania ustaw się nie obejdzie. No i na pewno pojawi
    > się problem, czy ja rozumiem to co czytam w jedynie słuszny sposób.

    Kiedy stracisz prawo do opodatkowania podatkiem liniowym

    Stracisz prawo do opodatkowania podatkiem liniowym, jeżeli uzyskasz
    przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z
    tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną, świadcząc usługi na
    rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

    > Wygląda na to, że dzięki Tobie powoli krystalizują mi się bardziej
    > szczegółowe pytania na które musiałbym znaleźć pewne odpowiedzi.
    > Jak już będę umiał zadać krótkie i precyzyjne pytania to pewnie jeszcze
    > zapytam na gofin.pl.

    spoko.

    --
    Pete