eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Wed, 6 Jul 2022 14:44:14 +0200

    W dniu 2022-07-06 o 07:37, Pete pisze:

    > Tego nie byłbym taki pewny.

    Głowy nie dam, ale raczej się nie powiela.
    Dawniej (i teraz) tylko zdrowotne się chyba od każdej działalności
    płaciło osobno choć nie dawało to odpowiednio lepszej opieki lub
    proporcjonalnego skracania kolejki.

    Wczoraj żona złożyła wniosek o emeryturę więc w takiej sytuacji czy się
    powiela, czy nie to chyba przestaje być ważne.

    > Ja to zrozumiałem tak, że przejście na JDG to i tak będą te same
    > pieniądze. Bo skoro i tak zleca ta sama firma...

    Cel jest taki, aby udzielać korków, ale bez pośrednictwa tej firmy.
    Wydawało mi się, że wyraźnie piszę (i w tytule i w treści), że problemem
    jest to jak zachować się fair wobec uczniów z którymi się już rozpoczęło
    zajęcia za pośrednictwem tej firmy i wypadało by ich 'dociągnąć do
    matury'. Według mnie to jasno sugerowało, że docelowo chodzi o
    zakończenie współpracy z tą firmą.
    A źródło problemu upatrywałem w tym, że kontynuowanie takiej współpracy
    po założeniu JDG blokuje możliwość bycia na ryczałcie.
    Ale w międzyczasie dowiedziałem się od Ciebie, że są inne czynniki,
    które też blokują możliwość wybrania ryczałtu to temat tych uczniów
    znika. Dociągnie się ich za pośrednictwem tej firmy. Stopniowo będą
    wypadać (po maturach) robiąc miejsce na nowych, już swoich. Po
    tegorocznych maturach zrobiło się kilka miejsc do zagospodarowania
    dlatego do września chciałbym już to urządzić po nowemu (z kilkuletnim
    okresem przejściowym).

    > Tylko jeśli da się nie być VAT-wcem. Jakbędzie VAT, to papierologia
    > podobna jakw KPiR.

    W ogóle nie brałem pod uwagę, że dając korki można być zmuszonym do
    bycia VAT-owcem.
    To, że SPJ jest VAT-owcem nie ma, mam nadzieję, wpływu na to.

    Widzisz jakieś przesłanki, które by zmuszały JDG polegającą na
    udzielaniu osobiście korepetycji do bycia VAT-owcem?

    > Nie bez powodu KPiR nazywa się księgowością uproszczoną ;)
    > Bez przesady, trudne nie jest. Raptem kilka kolumn :)

    Tak mniej więcej myślałem, ale zakładałem, że ryczałt prostszy.
    Na razie nie znalazłem jeszcze czasu aby poszperać w tym temacie.
    Zwalają mi się na głowę inne rzeczy - znów jakiś scalak ma terminy na
    połowę 2023 i przeglądam świat w poszukiwaniu czegoś w zamian.

    O KPiR pamiętam tyle, że za 1988 (brat wtedy prowadził) zapłaciliśmy
    karę bo koszty zakupu wpisywaliśmy w tym samym wierszu co sam zakup. I
    tego samego dnia co płaciliśmy tę karę (za utrudnianie pracy urzędnikom
    bo dwa różne zdarzenia gospodarcze w tym samym wierszu) dostaliśmy
    książeczkę z instrukcją na następny rok, gdzie napisali, że aby ułatwić
    pracę urzędnikom koszty zakupu należy wpisywać w tym samym wierszu co
    sam zakup.

    > podstawowa 5,5%

    To trochę mniej niż 19% :)
    W lutym jak szukałem tych informacji na temat ZUS to też popatrzyłem na
    ryczałty i wychodziło mi, że to są jakieś tego rzędu. Ale nie wiem, czy
    ktoś zaraz nie stwierdzi, że opracowywanie produktów to nie sama
    produkcja i inna stawka, że sprzedaż i obsługa oprogramowania naszych
    systemów to znów jakaś inna stawka i się zacznie ustalanie ile %
    działalności to produkcja, ile projektowanie, ile usługi itd.
    Zaproponowałem wtedy wspólnikom, że może powinniśmy przynajmniej
    spojrzeć na ryczałt to stanęło, że poświęcenie naszego czasu na rozwój
    produktów może więcej dać niż poświęceni go na optymalizację podatków.

    > No jak to? R&B i IPBOX są przecież na liniowym...

    To nie kwestia liniowy, czy skala. Praca współwłaściciela SPJ nie
    pojawia się w kosztach - nie ma czego pomnożyć przez 3.
    Być może jakby zmienić umowę SPJ i tam wyraźnie zaznaczyć, że wspólnicy
    świadczą na rzecz firmy tylko usługi jako kierowcy to wtedy można by
    zlecać sobie prace R&B i wpisywać to x3 w koszty, ale w komplecie trzeba
    by chyba od razu zatrudnić jakąś kancelarię do walki z US.

    To, że ta sam praca wykonywana przez pracownika zasługuje na ulgę, a
    przeze mnie już nie, kłóci się z moim pojęciem sprawiedliwości
    społecznej. Według mnie to wpisuje się w politykę gnębienia
    przedsiębiorców i dążenia do tego, aby wszyscy byli tylko pracownikami.

    > Tak.

    OK. Dzięki.

    > Kiedy stracisz prawo do opodatkowania podatkiem liniowym
    >
    > Stracisz prawo do opodatkowania podatkiem liniowym, jeżeli uzyskasz
    > przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z
    > tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną, świadcząc usługi na
    > rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

    Czyli przez te korki można potencjalnie stracić prawo do opodatkowania
    podatkiem liniowym (rozumiem, że ogóle prawo dotyczące wszystkich dochodów).
    Załóżmy, że we wrześniu (początek roku szkolnego) się traci prawo do
    liniowego to co wtedy?
    Dochody do września rozlicza się liniowo, a od września według skali?
    To może być nawet dobre - i liniowo i wykorzystanie kwoty wolnej.

    A może traci się to prawo dla całego roku. Tylko jak wtedy np wypełnić
    należne od początku roku zaliczki - tak jak się wpłacało (liniowo) czy
    tak jak się rozlicza rok - według skali. Jak gdzieś wyjdzie (na
    szczęście nie wyjdzie), że należała się większa niż się wpłaciło to będą
    jakieś odsetki do zapłacenia.

    No mieliśmy dziś rano poszukać tej umowy, ale zapomniałem.
    Czy jeśli te zlecenia na korki to była umowa cywilno-prawna a nie o
    pracę to jak to będzie? Jest to teraz świadczenie usług na rzecz byłego
    pracodawcy czy nie?

    Inaczej: czy zleceniodawca z umowy cywilno prawnej jest rozumiany jako
    były pracodawca.
    P.G.