  • Data: 2023-09-25 19:02:37
    Temat: Re: Nie zaokraglili mnie
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale używając profilu zaufanego logujesz się do ZUSu, do mObywatela, do
    > IKP itd.

    Do ZUSu logowałem się raz.
    Do mObywatela 0 razy,
    Do IKP chyba jakoś raz żona mnie wpisała jak chciałem zrobić test na Covid.

    Ale rozważam opanowanie IKP.

    > Chcesz pogadać o normach wymaganych przy konstrukcji układów zasilania?

    Nie. Z jakiegoś powodu kiedyś tam przyjęliśmy założenie, że obracamy się
    w kręgu 12V.

    > Nie przesadzasz aby?

    Trochę przesadzam, bo trochę mnie to denerwuje.
    Od zawsze (lata 90-te) stosujemy na RS485 taką komunikację, że
    urządzenie odzywa się wtedy gdy ma coś do powiedzenia bez czekania aż
    ktoś się zapyta czy ma coś do powiedzenia, ale oczywiście tylko wtedy,
    gdy widzi, że szyna nie jest zajęta.
    Jak np. 2 czytniki podłączysz pod kontroler to w naszym systemie będą
    leciały 4 szyfrowane ramki (każda 0.8ms (8N1, 115200, 9B)) co 4s
    (kontrola obecności urządzeń). Zajętość szyny 0,08%. Sygnały pilne
    (tamper) są z prawdopodobieństwem 99,92% wysyłane natychmiast i z
    prawdopodobieństwem 0,08% muszą poczekać (średnio pół długości ramki +
    nieduże losowe opóźnienie).
    Zderzenie ramek - ?
    Jak w tym systemie (zakładam, że 2 czytniki to szyna rzędu 40m max)
    będzie 100 odczytów kart dziennie to ramka odczytu karty zderzy się z
    jedną z ramek kontroli obecności średnio raz na 9 lat czego ostatecznym
    skutkiem będzie opóźnienie reakcji systemu o kilkadziesiąt ms.

    A norma zabrania takiej komunikacji. Potrzebny ciągły pooling. Przy
    założeniu, że uda się uzyskać około 50% zajętości szyny zużycie prądu na
    nadawanie po RS485 będzie 600x większe, a i tak sygnały pilne będą
    musiały czekać znacznie dłużej. Można zmniejszyć ten wzrost prądu
    kosztem wprowadzenia celowych opóźnień, co oczywiście wydłuży czas
    czekania z sygnałem pilnym na jego wysłanie.
    A co dopiero w systemie gdzie na szynie jest 40 urządzeń (my dopuszczamy
    do 50).

    Mamy epokę światłowodów i komunikacji
    > bezprzewodowej. Wiesz ile CO2 kosztuje wyprodukowanie miedzianego
    > przewodu na te Twoje stare RS485? :P

    Nie wiem.
    Ale przez ostatnie prawie 30 lat staramy się przynajmniej jak najmniej
    CO2 generować przez zbędną transmisję a tu każą nam zwiększyć to rzędu
    100-600 razy.
    Czy przypadkiem wyprodukowanie energii potrzebnej do tej komunikacji
    bezprzewodowej nie wygeneruje przez cały czas używania mojego kabla
    miedzianego więcej CO2 :)
    P.G.