    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nie zaokraglili mnie
    Date: Tue, 3 Oct 2023 12:20:54 +0200
    <uev761$skr$1$cef@news.chmurka.net>
    <uf4e9m$ejg$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <6925156038$20230929002801@squadack.com>
    <uf7404$mv3$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <uf92o6$ctu$2$cef@news.chmurka.net>
    <ufe766$npv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <ufelsb$vu8$1$cef@news.chmurka.net>
    <ufenvi$1nj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <uff7qa$aug$1$cef@news.chmurka.net>

    W dniu 2023-10-02 o 22:10, cef pisze:
    > Jeśli masz problemy z zapamiętywaniem zwykłych prostych użytecznych danych,
    > to raczej zaryzykowałbym tezę, że to ułomność.

    Od dawna mnie to denerwuje, ale co poradzę.

    Na studiach prowadziłem spływ szkoleniowy na Drawie. Ponad 30 osób. Żona
    pierwszego dnia znała wszystkich z imienia. A ja przez 3 wieczory przy
    ognisku siedziałem koło niej i tylko ją łokciem szturchałem: "A ten to
    jak ma na imię?" i próbowałem sobie wbić do głowy, a minutę potem: "A
    tamta?".
    Po 3 dniach opanowałem połowę imion i już tak zostało do końca spływu.

    Jakby mnie przebadali to pewnie już wtedy by im wyszło, że mam
    ograniczone zdolności poznawcze.

    Łudzę się nadzieją, że odpowiedni fragment mózgu nie jest zmarnowany,
    tylko "poszedł na inne, ważniejsze cele".
    W klasie maturalnej, gdy kiedyś nie było mnie na lekcji pani od
    matematyki po napisaniu zadania z rachunku na tablicy powiedziała do
    klasy tak: "Jakby Piotrek był to już mielibyśmy to rozwiązane. To chyba
    nie jest źle jak uczeń w klasie maturalnej jest lepszy od swojego
    nauczyciela?"

    Z matury wychodziłem godzinę przed czasem, aby zdążyć na pociąg żeby
    dojechać na Międzynarodowy Spływ na Wdzie (rodzice i brat już tam byli).
    Mając w planie szybsze wyjście planowałem robić zadanie z rachunku bo
    najkrótsze, ale pani czytając treść zadań przy tym zadaniu stanęła koło
    mnie i między każdym fragmentem czytanym na głos wtrącała do mnie coś w
    stylu: "Ale wymyślili", a potem "I kto to zrobi?" itp. Zadanie wydawało
    mi się proste, ale napędziła mi takiego stracha, że stwierdziłem, że
    pewnie jest tam jakiś hak, którego nie widzę więc ryzykując nie
    zdążeniem zrobiłem badanie przebiegu zmienności.
    Zostało mi 15 minut to zrobiłem też to zadanie z rachunku zaznaczając,
    że niepunktowane.
    Na jednej stronie A4 zmieściły mi się 3 rozwiązania zaczynające się
    odpowiednio od słów:
    1. "Z wzoru Bernouliego...."
    2. "Z wzoru na prawdopodobieństwo warunkowe ...."
    3. "Na chłopski rozum..."
    Wszystkie rozwiązania dały ten sam wynik.

    Ostatnio zastanawia mnie takie zadanie z rachunku, ale nie zebrałem się
    aby je policzyć. Którejś nocy wyszło mi, że chyba wiem jak policzyć.

    Losujemy M liczb z przedziału 1...N (mogą się powtarzać).
    Jakie jest prawdopodobieństwo, że najmniejsza wylosowana liczba jest
    tylko raz wylosowana.

    Praktycznie chodzi o to, że 50 urządzeń losuje sobie opóźnienie (0..31,
    (razy 10us)) wejścia na magistralę po zauważeniu, że jest wolna. Jakie
    jest prawdopodobieństwo, że wysyłanym ramkom będzie/nie będie groziło
    zderzenie?

    Stosujemy takie rozwiązanie skutecznie od lat 90-tych na RS485, ale
    nigdy nie wnikaliśmy w szczegóły - po prostu działa. Zderzenia daje się
    zaobserwować tylko zaraz po włączeniu wszystkiego, gdy wszyscy chcą się
    dopchać do kontrolera aby przydzielił im numer lokalny w sieci. Potem
    jest właściwie cisza (kilka ms zajętości raz na 5s).

    A całe rozważanie wzięło się stąd, że jestem wściekły, że musimy (rynek
    zmusza) wdrożyć durną normę której skutkiem będzie 600 krotne
    zwiększenie poboru prądu na nadawanie bezsensownych ramek przez RS485 i
    do tego brak możliwości ponadawania urządzeniom lokalnych numerów (mają
    mieć je nadawane przy podłączaniu każdego z osobna). Nie wyobrażam sobie
    ile to dodaje roboty instalatorom. Mam wrażenie, że cofamy się 30 lat.
    Kombinujemy jak to trochę oszukać, aby jednak działało normalnie.

    Noszę się z zamiarem napisania do IEC, że jak już tworzą normę dla
    ułomnych programistów, to nie powinni blokować możliwości zrobienia tego
    dobrze. A norma jednoznacznie zabrania zrobienia tego tak jak my mamy
    'od zawsze'.
    P.G.