    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff091f0$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0f200$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Sun, 3 Jan 2021 00:42:02 +0100

    W dniu 2021-01-02 o 23:21, Kviat pisze:

    > Hmmm... ciekawe. Też nie pamiętam detali sprzed 20 lat
    >
    > Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r (tekst ogłoszony, celowo nie podaję
    > najpierw ujednoliconego żeby niżej pokazać różnice)
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    910800350/O/D19910350.pdf

> [...]
    > Art.22.5
    > U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    > przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku
    > podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania
    > poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące
    > przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty
    > uzyskania, które
    > zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~
    > się do przychodów danego roku podatkowego(...)
    >
    > (czyli rachunki niezapłacone również stanowiły koszt, chyba, że ja coś
    > źle interpretuję, albo czegoś nie doczytałem, bo z podpunktu niżej
    > wynika, że to dotyczy również KPIR)

    Jak najbardziej. Kluczowe jest poniesienie.
    A samo podkreślenie odnosi się do przełomu roku.
    W trakcie roku koszt jest poniesiony jak jest zapłacone.
    Zawsze tak było przy KPiR i dopiero ten art 22.6
    umożliwiał memoriał dla KPiR - nawet jeśli on był od poczatku ustawy,
    to interpretacje urzędowe były nastawione na typową kasowość przy KPiR.

> [...]
    > tego roku podatkowego.
    >
    > (czyli, jeżeli KPIR nie była prowadzona w taki sposób, że wydatek
    > przypadający jako koszt na dany rok można było wyodrębnić, to taki
    > wydatek nie był kwalifikowany jako koszt - w pełnej księgowości takie
    > wyodrębnienie jest niejako naturalne, pewnie dlatego dodatkowy zapis w
    > kontekście KPIR.
    > Ergo - jest to typowa metoda memoriałowa i tu wprost zapisano, że
    > dotyczy również KPIR. Jeżeli warunek z ppkt.6 nie był spełniony - w KPIR
    > - to wydatek nie stanowił kosztu i już.)

    Podchodzisz od strony pełnej księgowości.
    Nie pamiętam dokładnie ale chyba w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia
    księgi
    było wprost o wydatkach poniesionych (czyli po interpretacji zapłaconych)
    i dopiero ten artykuł,który zacytiwałeś otwierał furtkę dla memoriału
    przy KPiR.

    > Dopiero w tekście ujednoliconym (czyli z późniejszymi zmianami):
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    910800350/U/D19910350Lj.pdf

> [...]
    > dotyczy kosztów bezpośrednich - te nadal ujmowane są dopiero w momencie
    > uzyskania przychodu.)
    >
    > Nie chce mi się szukać kiedy dokładnie była wprowadzona ta zmiana, ale
    > wydaje mi się, że dopiero od tego momentu stało się możliwe - dzięki
    > temu zapisowi - na umożliwienie prowadzenia KPIR (rozliczanie kosztów)
    > metodą uproszczoną. Czyli dopiero w tym momencie koszty bezpośrednie (a
    > tym są niewątpliwie te "punkty", jak również zakupy towarów), można było
    > księgować nie w dniu przychodu związanego z tym kosztem, lecz z datą

    Mnie się też na razie nie chce szukać,
    ale wszystkie biura podatkowe w końcu lat dziewięćdziesiątych
    prowadziły KPiR typowo kasowo w dochodowym.
    Faktura z zapłatą jest kosztem a jak nie ma zapłaty, to nie.
    I to nie tylko moją ksiązkę tak prowadzili ale kilka innych firm
    zaprzyjaźnionych,
    z którymi współpracowałem ( i prowadziły rózne biura)
    Dopiero kilka/kilkanaście lat temu się pojawiły te przepisy
    o dacie powstania przychodu (bo kiedyś to jeszcze były inne daty
    przychodu i kosztu w VAT i PIT) w powiązaniu z data faktury, ale wtedy
    już sam to robiłem
    i nie zrobiły te zmiany na mnie żadnego wrażenia, bo od dawna
    rozliczałem się memoriałowo.

    > Reszta to konsekwencja. Czyli albo robimy "po staremu" metodą
    > memoriałową z rozróżnieniem na koszty bezpośrednie-pośrednie z
    > uwzględnieniem roku, którego dotyczą, albo wszystkie koszty traktujemy
    > "równo" i wrzucamy z datą rachunku w sposób uproszczony "po nowemu".

    > Nie jestem historykiem prawa podatkowego, więc to są moje luźne
    > spekulacje i tak naprawdę niezbyt to dla mnie istotne co było pierwsze,
    > jajko, czy kura. Nie potnę się, jeżeli się okaże, że nie mam racji :)

    Ja się też ciąć nie zamierzam, studiować historycznie ustaw też nie
    zamierzam
    a piszę jedynie jak to pamiętam. Byc może od początku stało to w ustawie
    o tym memoriale, ale pamiętam, że podstawą prowadzenia KPiR było
    poniesienie wydatku a nie sam fakt otrzymania faktury i ujęcie
    memoriałowe przy KPiR było swego rodzaju
    odstępstwem i trzeba było walczyć z US, żeby to uznawał- na pewno były
    jakieś NSA w tej sprawie. Ja w 2003 przejąłem swoją KPiR i od razu
    wprowadziłem memoriał-
    generalnie dochodowy mnie mało intersował, bo zajmowałem się
    ekwilibrystyką w VAT. :-)