    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff091f0$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0fc58$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Sun, 3 Jan 2021 20:03:50 +0100

    W dniu 2021-01-03 o 16:48, Kviat pisze:

    > Napisałem już, że nie będę się spierał czy jajko było pierwsze, czy
    > kura. Bez problemu uznaję, że masz rację.

    Przeczytałem do końca i widzę, że w ogóle nie załapałeś
    o czym ja pisałem. Ale odniosę się do tego na końcu.

    > I właśnie do tego się odniosłem. Że przed 2013 rokiem czy była
    > zapłacona, czy nie była, nie miało znaczenia - była kosztem pomimo braku
    > zapłaty.

    Ustawa mówiła o wydatkach poniesionych.
    Faktura to tylko dokument z datą i kwotami.

    > Z tego można wyciągnąć wniosek, że jeżeli ktoś siedzi całe życie w KPIR,
    > to zauważa wszystkie zmiany, różne interpretacje i dyskusje ;)

    Dobrze, że jest smile, bo już myślałem, że chcesz być zgryźliwy :-)
    Po prostu jeśli ktoś się czymś nie zajmuje, to pomija niejako pewne
    kwestie podatkowe, które go nie dotyczą. Nie czyta wszystkich
    przepisów itd. Przykładowo: kilkanaście lat temu prowadziłem oddział
    przedsiębiorcy zagranicznego i musiałem sobie utorować wszystkie
    ścieżki do bezkonfliktowego rozliczania VAT, bo znajomość rzeczy
    w różnych biurach rachunkowych i w samym US była zerowa.

    > Pewne ogólne zasady dotyczące podatku od osób fizycznych są niezależne
    > od tego, czy ktoś rozlicza się KPIR czy pełną księgowością.
    > Nigdy nie było tak, że przy pełnej księgowości mogłeś w koszty wrzucić
    > fakturę niezapłaconą, a w KPIR i nie mogłeś. To by była skrajna
    > nierówność traktowania podmiotów gospodarczych.

    W przepisach tak nie było, ale pisałem o praktyce.

    > Dlatego zmiana wprowadzona dopiero w latach 2013-2015 nakazywała
    > wyrzucanie takich niezapłaconych faktur z kosztów niezależnie od sposobu
    > rozliczania podatków.

    To była zmiana mająca na celu likwidację zatorów
    w obrocie. Kiedyś wprowadzili też ustawę o terminach płatności,
    która wg ustawodawcy miała zlikwidować niepłacenie,
    ale nikt jej nie dostrzegł - stąd jakieś kolejne poprawki.
    Nigdy tego nie analizowałem, bo mnie nie dotyczy - płacę w terminie.

    > Po co byłby wprowadzany nakaz wyrzucania z kosztów niezapłaconych faktur
    > prowadzącym KPIR, skoro (jak twierdzisz) i tak takich faktur nie można
    > było już wcześniej wrzucać w koszty?

    Tu znowu widać, że nie czytałeś dokładnie.

> [...]
    > roku 2016? - skoro przepis przestał obowiązywać?), ale chciałbym poznać
    > na podstawie jakiego przepisu "faktura niezapłacona kosztem nie była"
    > już wcześniej (i później?).
    > Bo ja pamiętam, że normalnie się wrzucało w koszty faktury niezapłacone.
    > I w pełnej księgowości i w KPIR.
    >
    > I temu służyły te nabudowane przeze mnie przykłady - jedyne informacje
    > jakie znalazłem, że dopiero od 2013 takie niezapłacone faktury trzeba
    > było z kosztów wyrzucać. Ani jednej wzmianki, że wcześniej nie można
    > było niezapłaconej faktury wrzucić w koszty przy rozliczaniu KPIR.

    To teraz po kolei wyjaśniam:

    w końcu lat 90 obowiązywały zapewne te same przepisy
    w pdof co teraz jeśli chodzi o zasady rozliczania kosztów.
    Ale praktyka stosowana była taka, że rozliczano KPiR kasowo.
    Tzn widocznie taka była metoda powszechnie przyjęta.
    Wszystkie biura rachunkowe, które prowadziły moją książkę w latach 1997-2003
    robiły to właśnie w ten sposób, że podstawową zasadą zaliczenia czegoś
    do kosztów
    było poniesienie wydatku (tak jak stało w ustawie) i trzeba było mieć
    adnotację
    "zapłacono" albo jakieś KP podpięte do faktury. Konsultowałem to z innymi
    przedsiębiorcami wtedy i uzyskałem potwierdzenie, że taka była praktyka.
    Kosztem był wydatek poniesiony, to oznacza, że zapłacono - tak jak
    składki ZUS
    właściciela obecnie.
    Ale właśnie na przełomie wieków pojawiało się coraz więcej interpretacji,
    że przecież jest możliwość - niejako zarachowania kosztu także przy KPiR,
    bez fizycznej zapłaty.

    Nie mam głowy do szukania (na pierwszy klik wypadło to), ale pada tu
    sakramentalne pytanie:
    Jaką metodą prowadzisz KPiR?
    https://groups.google.com/g/pl.soc.prawo.podatki/c/-
    _yJHdBceo4/m/yPf0cxVXysEJ

    I pamiętam, że tych dyskusji było wtedy wiele, na każdym forum poruszającym
    sprawy podatkowe, a śledziłem ich kilka, żeby po lekturze ustawy
    zbudować sobie
    jakiś pogląd w sprawie. Choć akurat dochodowy miał dla mnie w tej
    kwestii mniejsze znaczenie - bo i tak miałem wszystko popłacone a
    walczyłem głównie o VAT

    Ja przejmując swoją książkę w 2003 martwiłem się już tylko, o to, żeby
    przyporządkować poprawnie faktury do danego roku.
    Zapłatami nie interesowałem się już wcale - czyli w 2003 roku
    rozliczanie książki w taki sposób musiało byc już dość popularne -
    w sensie uzytkowym - tzn wszyscy zaczęli tak robić.
    Jakiś ślad takiej rzeczywistości musi byc w orzeczeniach NSA z tamtych
    lat, ale nie mam narzędzi, żeby to przeszukiwać.

    Mam nadzieję, że to już wyjaśnia trochę i nie będziesz szukał zapisu
    sprzed któregos roku, którego się uczepiłeś, że niezapłaconą fakturę
    trzeba wyrzucać z kosztów
    czy też nie można ujmować.