    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff091f0$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0fc58$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff21514$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2d5f6$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2f2c1$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Mon, 4 Jan 2021 15:42:50 +0100

    W dniu 04.01.2021 o 11:49, cef pisze:

    > Jaka jest zatem wg Ciebie definicja metody kasowej ustalania
    > zobowiązania w  PIT? Może korzystasz z jakiejś wyszukanej księgowej
    > definicji?
    (...)
    > Masz inną definicję?
    > Jeśli ta słownikowa pozwala na coś innego niż ja uważam?
    > Wpisuję w googlach "nsa wydatek poniesiony oznacza"
    > i tam będzie inna interpretacja?
    (...)
    > Wg metody kasowej w moim rozumieniu i na podstawie studiowania
    > bieżących newsletterów różnych inforów i gofinów
    > (czy co tam było w tamtych czasach) uważałem, że było to dość
    > powszechne. Ale zauważyłem, że masz inną definicję prowadzenia KPiR kasowo,
    > więc chciałbym się z nią zapoznać.

    W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w ogóle nie ma takich
    pojęć jak metoda kasowa, memoriałowa czy uproszczona w odniesieniu do
    wyliczania podatków (przychodów, kosztów, dochodów).
    O metodzie uproszczonej jest mowa dopiero w sposobach wpłacania zaliczek
    na podatek.

    To nazwy przyjęte zwyczajowo. Nazwy kasowa, uproszczona są stosowane
    zamiennie i traktowane jak synonimy. To bardziej zasada niż metoda.
    Nazwa metoda kasowa (czyli uproszczona...) to jakiś anachronizm
    sięgający (będę strzelał...) pewnie z lat 70 ubiegłego wieku (albo i
    wcześniej :)) używany przez księgowych, wtedy też było rozróżnienie
    pomiędzy poniesionymi kosztami dotyczącymi danego roku podatkowego i
    kosztami przenoszonymi na lata kolejne w księgach handlowych.

    Za to "metoda kasowa" w sensie metody obliczania podatku jest w ustawie
    o VAT (jako dopisek do faktury informujący właśnie o metodzie obliczania
    podatku ściśle powiązanego z momentem zapłaty).

    W dużym skrócie chodzi o to, że w metodzie uproszczonej cały koszt
    wrzucamy w danym roku, a w memoriałowej część kosztu w jednym, a część w
    drugim dzieląc ten koszt na lata, których dotyczą.

    Pierwszy z brzegu link:
    https://www.ifirma.pl/blog/metoda-memorialowa-i-kaso
    wa-w-kpir-porownanie.html

    "METODA KASOWA - w momencie ich poniesienia*(...)

    " * moment poniesienia, czyli dzień wystawienia faktury, rachunku lub
    innego dowodu potwierdzającego fakt poniesienia kosztu"
    (...)
    "Przedsiębiorca wykupił ubezpieczenie firmowego samochodu (koszt
    pośredni) w kwocie 2 000 zł, obejmujące okres od 01.08.2017 roku do
    31.07.2018 roku.
    "Metoda kasowa: ujęcie całego kosztu (2 000 PLN) w dacie wystawienia
    polisy - 31.07.2017 r"
    (...)
    "Przedsiębiorca prowadzący sklep ze sprzętem do sportów walki zakupił 10
    par rękawic bokserskich, każda za 150 PLN
    Metoda kasowa: ujęcie całego kosztu (1 500 PLN) w dacie wystawienia
    faktury - 12.12.2016 r."

    Metoda kasowa wcale nie oznacza, że te rękawice bokserskie musiały być
    zapłacone w dniu wystawienia rachunku. Albo, że polisa musiała być
    zapłacona w dniu wystawienia polisy. Można śmiało założyć, że koleś
    kupił rękawice z terminem płatności za pół roku (;)), a mimo tego nadal
    sposób księgowania nazywamy metodą kasową...

    Tak myślę, że te nasze różnice interpretacyjne biorą się stąd, że
    obecnie jest to doprecyzowane i napisane w ustawie wprost:
    "5d.Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, (...), uważa
    się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych
    (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)"

    A wcześniej tego nie było.
    I bez tego doprecyzowania faktycznie można by uznać, że koszt
    poniesiony, to koszt zapłacony.

    Ale jeżeli faktycznie będziemy tak to interpretować, to w pierwotnej
    ustawie z 1991r (tekst ogłoszony, przed zmianami, gdzie tego
    doprecyzowania jeszcze nie było), ten artykuł:

    Art 22.1 Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu(...)"

    również trzeba by było tak interpretować, że kosztem poniesionym są
    jedynie koszty zapłacone. A to by wykluczało całkowicie możliwość brania
    rachunków na termin płatności już w roku 1991 i to nie tylko w KPIR, ale
    i w pełnej księgowości.
    Może właśnie dlatego w późniejszych zmianach to doprecyzowano, bo ludzie
    niepotrzebnie nadinterpretowali (w tym część urzędników skarbówki?) to
    "poniesienie"?

    Pozdrawiam
    Piotr