    From: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odpowiedzialnosc ksiegowej
    Date: Thu, 24 Mar 2005 22:58:00 +0100

    > IMHO jeśli księgowy popełni błąd "we własnym imieniu" - to
    > i owszem. Za fałszowanie dokumentów, za mnóstwo rzeczy może
    > "zostać pociągnięty"...
    > Ustalmy iż mowa np. o przypadku nieujęcia w deklaracji dochodu
    > na jakąś drobną kwotę przekraczającą próg KKS zaliczający
    > uszczuplenie do przestępstwa... czyli czegoś popełnionego
    > "w imieniu podatnika" ;)
    Przestpstwo to uszczuplenie na ponad 3500 zł
    tzn. nieujęcie w rejestrze sprzedaży faktur na ponad 17000zł
    a dla dochodu to ponad 18k.
    Gratuluję, że są to dla Ciebie "jakieś drobne kwoty"

> [...]
    > karnej (50 000 zł) za prowadzenie ksiąg bez uprawnień, odpowiedzialności
    > karnej za nieprawidłowe prowadzenie ksiąg, za poświadczanie nieprawdy...
    > "słup" kiwa głową.... ;)
    >
    > Naprawdę myślisz że podatnik NIE pójdzie siedzieć jak
    > "księgowy" uszczupli podatek ?? Uprzedzam iż podstawy
    > do ukarania podatnika za to że "wziął księgowego bez
    > uprawnień" nie znam (to *księgowy* odpowiada) - więc
    > powstaje pytanie *za co* podatnik zostanie ukarany ?
    > Owszem, w spółce handlowej tak się AFAIK da :]
    > Ale "słup" chyba musiałby być w zarządzie.

    wg ustawy o rachunkowości za wszystko odpowiada "kierujący jednostką"
    a od jakiegoś czasu, chyba finansowo to cały zarząd (nie pamiętam wg której
    ustawy)
    Jak przy każdym przestępstwie (przy wykroczeniu pewnie też) odpowiedni organ
    powinien
    przeprowadzić postępowanie wyjaśniające kto jest za to odpowiedzialny.
    Przy przestępstwie o winie decyduje niezawisły sąd (nawet jeśli jest to DPO)

    > Przy 1-os DG (lub SC) IMO nie da się zwolnić *PODATNIKA*
    > oraz PŁATNIKA od odpowiedzialności za JEGO obowiązki :(

    Nie wiem jak z teorią ale w praktyce da się :)
    1-os DG, VAT i KPiR prowadzone przez biuro.
    Była kontrola z US wykryła jakiś błąd-madat zapłacił właściciel biura.
    --
    Wiosennie i Świątecznie
    Pozdrawiam