    From: "Faust" <f...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odpowiedzialnosc ksiegowej
    Date: Fri, 25 Mar 2005 10:37:14 +0100

    Użytkownik "Mirek Q" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:d1vddn$ehl$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > wg ustawy o rachunkowości za wszystko odpowiada "kierujący jednostką"

    a ja już kilka miesięcy temu pisałem na grupie o sprawie pewnej spółki, w
    której pan prezes zatrudnił za księgową "miłą panienkę" - co narobiła sporo
    zamieszania, bo słowo "błąd" nie oddaje pełni jej niekompetencji
    skończyło się oskarżeniem zarówno panienki jak i prezesa w trybie art. 77
    ustawy o rachunkowości
    Ponieważ jest już po wyroku, więc mogę podać wynik: obydwoje skazani na 1,5
    roku pozbawienia wolności, gdyż sąd uznał, że ustawa wprowadza
    odpowiedzialność karną, zaś zapis "Kto wbrew przepisom ustawy dopuszcza do:
    [ciach] sporządzenia sprawozdania niezgodnie z przepisami ustawy lub
    zawarcia w tym sprawozdaniu nierzetelnych danych." - należy interpretować że
    nie jest istotne kto "dopuszcza" - odpowiada kierownik jednostki (zawsze) i
    osoba której powierzono prowadzenie ksiąg (nie zawsze - ale jeżeli też brała
    udział - decyduje charakter "błędu")
    I akurat z tym wyrokiem sądu zgadzam się osobiście w pełni.

    > Nie wiem jak z teorią ale w praktyce da się :)
    > 1-os DG, VAT i KPiR prowadzone przez biuro.
    > Była kontrola z US wykryła jakiś błąd-madat zapłacił właściciel biura.

    w przypadkach, które nie podlegają ustawie o rachunkowości jest trochę
    inaczej
    oczywiście prawo podatkowe ( w swej naturze materialne aż do bólu) wprowadza
    odpowiedzialność podatkową tylko w stosunku do podatnika - i słusznie bo to
    jego firma i podatek
    Natomiast gdy sprawa przechodzi na grunt prawa karnego, to konsekwentnie
    mamy całą filozofię prawa karnego (współudział, pomocnictwo, podżeganie
    ....)
    ale także "przejęcie odpowiedzialności" na podstawie umowy