  • Data: 2002-05-23 13:23:38
    Temat: Re: pytanie dla siedzących głeboko w pełnej księgowości
    Od: "ESka" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maddy" napisał w wiadomości
    | Prowadzone były tylko "czwórki" (nie wiem jak dla Ciebie, dla mnie to
    | nie do pomyslenia - jaka mozna funkcjonowac z jednym zespołem kosztów).
    | Bilans jest porównawczy.
    | Zmiana stanu produktu wpływa w bilansie na przychody.

    Można prowadzić uproszczoną ewidencję kosztów tylko na czwórkach. Należałoby
    się zastanowić czy w tym przypadku. Jednym ze znanych mi warunków jest
    krótki cykl produkcyjny, nieskomplikowane produkty przy jednoczesnym nie
    występowaniu produkcji niezakończonej, bądź na takim poziomie, że się jej
    nie wycenia (i nie zniekształca to wyniku finansowego).
    Osobiście lubię mieć dużo kont i "4" i "5", mam przejrzystą sytuację, dobre
    do analiz, ale mści się dużą ilością pracy :))

    | Na "4" wchodzą wszystki koszy oraz zużycie materiału.
    | Na koniec miesiąca księguje sie na "6" wpływy na magazyn wyrobów
    | gotowych i na produkcje w toku i zmianą stanu produktów koryguje sie
    | przychód ze sprzedaży (dla mnie jasniejsze byłoby korygowanie kosztów,
    | ale niech tam).
    | No i wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazuja, że zmiana stanu
    | produktów jest liczona po cenie sprzedaży bez korygowania o marżę.

    Teraz nie jestem pewna, bo widzę różne rozwiązania zaksięgowania tego co
    mówisz.
    Zakładam, że stan produkcji ustalany jest na koniec miesiąca inwentaryzacją.
    Ten wariant, jeśli dobrze rozumiem, używa takich księgowań:
    1. Skoro mam stan na produktach to przeksięgowuje go na początku miesiąca na
    koszt własny sprzedaży
    2. na "4" wchodza mi koszty rodzajowe
    3. k.rodzajowe przez 490 przechodzą na koszt własny sprzedaży
    4. na koniec miesiaca wyksiegowuje z kosztu wlasnego na wyroby gotowe to co
    zostalo
    5. koszty rodzajowe przenosze na wynik
    6. to co pozostalo na koszcie własnym na 490
    7. różnica z 490 jako zmiana stanu idzie na wynik i koryguje niech bedzie
    przychody.

    Jeżeli zmiana stanu produktów jest zero, to wynik jest poprawny. Ale jeżeli
    nie, to wychodzi źle. Jeśli wyksięgowuje z kosztu własnego sprzedaży wyrób
    po cenie sprzedaży netto, która przecież powinna być koszt plus marża, to
    wyksięgowuję więcej. I teraz w zależności czy zmiana stanu jest dodatnia czy
    ujemna to ten wynik mi się zaniża albo zawyża.
    W tym konkretnym przedsiębiorstwie jeżeli mówisz, że właściwie produkują i
    sprzedają, no to będzie ok. Jeżeli wyprodukują a nie sprzedadzą, bo im się
    klient wycofa, zaniżam koszty bo ściągam z kosztów wyrób razem z marżą. A
    potem w kolejnym miesiącu jak to coś sprzedam, to za ten miesiąc zawyżę, ale
    w sumie wyjdę na zero.
    Tymniemniej według mnie to jest źle.
    We wszytskich źródłach znalazłam informację, że należy pomniejszyć wyceniony
    wyrób o przeciętnie osiągany zysk.

    Mam nadzieję że da się zrozumieć. Jak ci wyjdzie inaczej daj znać.