  • 1. Data: 2021-04-27 07:23:12
    Temat: Rozliczenia podatkowe aktorów
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    Ci aktorzy, którzy nie mają zgłoszonej DG

    90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych

    to na jakiej zasadzie mogą być angażowani do filmów ?
    Umowa-zlecenie ?
    Umowa o dzieło ?

  • 2. Data: 2021-04-27 12:36:04
    Temat: Re: Rozliczenia podatkowe aktorów
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Apr 2021 07:23:12 +0200, Monika Głowacka wrote:
> [...]
    > 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych
    >
    > to na jakiej zasadzie mogą być angażowani do filmów ?

    IMO - do filmu to lepiej pasuje o dzielo.
    Ale do serialu ... moze zlecenie :-)

    A dalej jest kwestia praw autorskich i tantiem ... czyz nie
    wypadaloby, aby to jednak bylo Dzieło :-)

    J.

  • 3. Data: 2021-04-27 17:17:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.04.2021 o 07:23, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > 90.01.Z    Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych
    > to na jakiej zasadzie mogą być angażowani do filmów ?

    Z punktu widzenia podatkowego najlepiej opłaca się umowa nienazwana
    opisująca przekazanie majątkowych praw autorskich, bo tam jest 50%
    kosztów uzyskania przychodu. W znanych mi wypadkach oni to "Kontrakt"
    nazywają.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2021-04-27 18:49:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Apr 2021 17:17:17 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > opisująca przekazanie majątkowych praw autorskich, bo tam jest 50%
    > kosztów uzyskania przychodu. W znanych mi wypadkach oni to "Kontrakt"

    A bez takiej umowy nie naleza sie aktorowi tantiemy w przyszlosci?

    https://www.polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/2698002
    ,Spor-aktorow-z-TVN-i-ZASP-o-kilkanascie-milionow-zl
    otych-Jest-oswiadczenie-stacji

    J.

  • 5. Data: 2021-04-28 00:30:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.04.2021 o 18:49, J.F pisze:

    > A bez takiej umowy nie naleza sie aktorowi tantiemy w przyszlosci?

    Ale nie wszyscy są członkami Stowarzyszenia.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-04-29 16:06:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Apr 2021 00:30:40 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 27.04.2021 o 18:49, J.F pisze:
    [...]
    > Ale nie wszyscy są członkami Stowarzyszenia.

    IMO - prawo do tantiemy nie zalezy od czlonkowstwa.

    Ale moze zalezec od umowy - jak sprzedal majatkowe prawa autorskie ...
    no to pozniej zgodnie z umowa.

    J.

  • 7. Data: 2021-04-29 20:20:01
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    W dniu 2021.04.29 o 16:06, J.F pisze:

    > Ale moze zalezec od umowy - jak sprzedal majatkowe prawa autorskie ...
    > no to pozniej zgodnie z umowa.

    Ciekawe. Czyli aktor zarabia na filmie jednorazowo ? Czy od każdego
    wyświetlenia ?
    kto liczy wyświetlenia ?

  • 8. Data: 2021-04-30 11:21:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.04.2021 o 20:20, Henryk Hajdan pisze:

    > Ciekawe. Czyli aktor zarabia na filmie jednorazowo ? Czy od każdego
    > wyświetlenia ? kto liczy wyświetlenia ?

    Przy filmach akurat nie wiem, jak to jest, ale sądzę, że podobnie, jak
    przy piosenkach. Tzw. duzi nadawcy mają obowiązek rejestrować
    odtworzenia. Oblicza się procentowy udział poszczególnych autorów i tak
    dzieli opłatę wnoszoną. Przy czym wykonawca dostaje 50%, a autorzy słów
    i muzyki po 25%. Pisze to z głowy i w dodatku interesowałem się tym dość
    dawno temu, więc mogło się coś zmienić, ale sądzę, że zasady będą podobne.

    Natomiast osoby świadczące usługi przy produkcji dostają po prostu
    wynagrodzenie z umowy przy produkcji i już później tantiem żadnych nie
    dostają. No bo taki facet, co to powiedzmy dym robi, to nie jest
    artysta. Dostaje pewnie stawkę godzinową. W wypadku piosenek to
    powiedzmy chórki, brygady sceny itp.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-04-30 11:25:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 30 Apr 2021 11:21:14 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > dostają. No bo taki facet, co to powiedzmy dym robi, to nie jest
    > artysta. Dostaje pewnie stawkę godzinową. W wypadku piosenek to

    A przy filmie masz scenografa, kostiumy, operatora kamery,
    oswietleniowca ... sami artysci w swoim fachu :-)

    Kompozytora muzyki, grajkow, choreografa w scenach tanecznych :-)

    J.

  • 10. Data: 2021-04-30 11:34:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Apr 2021 20:20:01 +0200, Henryk Hajdan wrote:

    > Ciekawe. Czyli aktor zarabia na filmie jednorazowo ? Czy od każdego
    > wyświetlenia ?

    Tak mi sie wydaje, ze aktorowi przysluguja prawa autorskie do filmu,
    tzn w jakims tam procencie. Czyli potem od wyswietlenia.

    Przy czym majatkowe prawa autorskie mozna sprzedac, czyli w tym
    przypadku od razu w umowie okreslic, ze sie przekazuje, i ktos inny
    bedzie zarabial ... za to wynagrodzenie bedzie wyzsze.

    Tylko - w Polsce trzeba okreslic w umowie "pola eksplatacji".
    Wiec jak wpiszesz w umowie "emisje telewizyjne, kinowe i wydania na
    kasetach oraz DVD", to nie obejmuje to Blueray, kart pamieci czy
    udostepniania w internecie ...

    > kto liczy wyświetlenia ?

    A kto powinien :-)