  • 1. Data: 2021-04-16 13:34:26
    Temat: obowiązek darowizny?
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Sprawa jest taka:
    1) kupuję mieszkanie wraz z dziewczyną
    2) dziewczyna finansuje połowę wkładu własnego w wysokości 1/6 wartości
    mieszkania
    3) ja finansuję drugą połowę wkładu własnego w wysokości 1/6 wartości
    mieszkania
    4) tylko ja przystępuję do kredytu w wysokości 2/3 wartości mieszkania
    5) w akcie notarialnym będziemy wymienieni jako współwłaściciele po 50%

    Czy z racji tego, że ona wnosi mniej środków niż połowa to powinienem
    darować jej 1/2-1/6 mieszkania, aby wszystko było OK z punktu widzenia
    podatków? Czy też nie ma to znaczenia?

    JaceK

  • 2. Data: 2021-04-16 14:48:43
    Temat: Re: obowiązek darowizny?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.04.2021 o 13:34, JaceK pisze:
    > Czy z racji tego, że ona wnosi mniej środków niż połowa to powinienem
    > darować jej 1/2-1/6 mieszkania, aby wszystko było OK z punktu widzenia
    > podatków? Czy też nie ma to znaczenia?

    Dokąd będziecie razem, to wszystko jest OK!. Ale jeśli byście się
    pokłócili, to ona dostanie wartość połowy mieszkania. Ja bym ją do
    kredytu dopisał, albo zgodnie z prawda wpisał, że jej jest 1/12.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-04-16 15:55:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Apr 2021 14:48:43 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Dokąd będziecie razem, to wszystko jest OK!. Ale jeśli byście się

    Czy tak wszysko ... osoba obca, nie zona :-)

    > pokłócili, to ona dostanie wartość połowy mieszkania. Ja bym ją do
    > kredytu dopisał, albo zgodnie z prawda wpisał, że jej jest 1/12.

    A jesli nie ... no, ciekawe, jak podejsc podatkowo.

    rzeklbym, ze co roku jest to darownizna polowy raty, ale czy US tez
    tak to ocenia ?:-)

    Bsnk juz kredyt dal?
    Bo kredyt bierzesz na prawie cale, a posiadac bedziesz tylko polowe.
    Co prawda bank ma dobre zabezpieczenie hipoteczne.

    No i tak jeszcze pomyslmy - rozstaniecie sie, powiedzmy ze
    przestaniesz splacac i bank zlicytuje ... czy dziewczyna moze skarzyc
    chlopa za utrate jej polowy mieszkania?

    Niby sad powinien to rozwazyc i uwzglednic, ale czy uwzgledni ... kto
    go tam wie.
    No i dobrze, ze odsetki chwilowo niskie, bo jakby tak sad zaczal
    liczyc: mieszkanie np 300 tys, kredytu 240 tys, ale zobowiazania
    calkowitego do banku np 400 tys ... to jak tu rozliczyc bylych
    kochankow ?

    J.

  • 4. Data: 2021-04-16 18:13:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.04.2021 o 15:55, J.F pisze:
    > No i tak jeszcze pomyslmy - rozstaniecie sie, powiedzmy ze
    > przestaniesz splacac i bank zlicytuje ... czy dziewczyna moze skarzyc
    > chlopa za utrate jej polowy mieszkania?

    Obecnie ona ma połowę z wartości pomniejszonej o hipotekę.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-04-17 09:41:33
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-04-16 13:34, JaceK wrote:
    > 4) tylko ja przystępuję do kredytu w wysokości 2/3 wartości mieszkania
    > 5) w akcie notarialnym będziemy wymienieni jako współwłaściciele po 50%

    W oparciu o doświadczenie życiowe powiem krótko - nie kombinuj, ale i
    tak tego nie posłuchasz. :)

  • 6. Data: 2021-04-17 11:16:29
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, m4rkiz.
    On 17.04.2021 09:41 you wrote:

    > W oparciu o doświadczenie życiowe powiem krótko - nie kombinuj, ale
    > i tak tego nie posłuchasz. :)

    Różne są sytuacje, strzelam że druga osoba obniża zdolność, ale jednak
    na ratę się dołoży.

    --
    Pete

  • 7. Data: 2021-04-18 07:35:57
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-04-17 11:16, Pete wrote:

    > Różne są sytuacje, strzelam że druga osoba obniża zdolność, ale jednak
    > na ratę się dołoży.

    Jednak zdolności liczy się nie bez powodu. Moje doświadczenie podpowiada
    że w podobnych sytuacjach nie warto kombinować z szeregu powodów, takich
    jak wspomniane możliwe interpretacje kiedy i w jakiej wysokości
    darowizny tu nastąpią (a w przypadku konkubinatu ma to kolosalne
    znaczenie), problemów w ocenie zdolności i ryzyka właśnie, oraz
    ewentualnego podziału majątku jeżeli poziomy oksytocyny trwale spadną.

    Oczywiście każdy zrobi jak chce, ale dla mnie minimum w tej sytuacji to
    wizyta u doradcy podatkowego i prowadzenie w miarę szczegółowych
    rozliczeń 'wewnętrznych' z zachowaniem jakiegoś śladu na papierze.
    Romantyzm i 'jakoś to będzie' jest fajne w kinie a nie jeżeli w grę
    wchodzą kilkunastoletnie zarobki jak się jest w kwiecie wieku bo można
    się na starość nieźle zdziwić.

  • 8. Data: 2021-04-18 11:41:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.04.2021 o 07:35, m4rkiz pisze:

> [...]
    > Romantyzm i 'jakoś to będzie' jest fajne w kinie a nie jeżeli w grę
    > wchodzą kilkunastoletnie zarobki jak się jest w kwiecie wieku bo można

    Kobiety są faworyzowane w wypadku znęcań i nagle, jak się coś nie
    powiedzie, to kobieta złoży zawiadomienie, że sie nad nią znęca i nakażą
    mu opuszczenie domu. Ona mu spłaci połowę i będzie miała za 7/12 całe
    mieszkanie.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-04-19 18:38:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Obecnie ona ma połowę z wartości pomniejszonej o hipotekę.

    To sie tka prosto liczy?
    Czy sie jednak okaze, ze ma polowe mieszkania, a hipoteka to jakos
    osobno ...

    J.

  • 10. Data: 2021-04-19 18:39:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Hello, m4rkiz.
    On 17.04.2021 09:41 you wrote:

    >Różne są sytuacje, strzelam że druga osoba obniża zdolność, ale
    >jednak
    >na ratę się dołoży.

    Powinna podnosic ... chyba, ze nie pracuje, a koszt utrzymania wchodzi

    J.