  • 1. Data: 2008-03-12 14:06:37
    Temat: jednoosobowa DG a spolka cywilna
    Od: czarny <m...@f...art.lp>

    Witam.

    Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza. Teraz
    planuje zalozyc ze znajomym spolke cywilną (on tez prowdzi jednoosobowa DG).
    Nie znalazlem na grupie ani w Internecie odpowiedźi na nurtujące mnie
    pytanie, wiec bede wdzieczy jesli ktos zechce mi troche pomoc:

    - czy po zalozeniu S.C bedziemy placic ZUS potrójnie: tzn. ja za siebie,
    wspolnik za siebie i S.C. za siebie?
    - czy prowadzac obecnie jednoosobowa DG, i zakladajac S.C. ze
    wspolnikiem, moje obecne usługi swiadczone moim klientom wejdą
    "automatycznie" do S.C?
    - zakladajac S.C trzeba wskazac miejsce siedziby spolki (DG mamy
    "prowadzone" we wlasnych mieszkanich)a przy S.C musimy wskazac jedno
    mieszkanie (nie posiadamy lokalu typowo pod DG).
    Czytalem, ze jeden z nad wowcza musi użyczyc fragmentu swojego
    mieszkania drugiemu wspolnikowi ale nie moge zrozumiec co chodzi z tym
    dokladnie chodzi. Czy kto zechce to wytłumaczyc łopatologicznie?

    marek

  • 2. Data: 2008-03-12 14:17:32
    Temat: Re: jednoosobowa DG a spolka cywilna
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2008 o 15:06:37 czarny <m...@f...art.lp> napisał(a):

> [...]
    > pytanie, wiec bede wdzieczy jesli ktos zechce mi troche pomoc:
    >
    > - czy po zalozeniu S.C bedziemy placic ZUS potrójnie: tzn. ja za siebie,

    Społeczne płacicie tylko raz, z S.C. dochodzi tylko zdrowotne.
    Przy czym nie dajcie się wrobić z płacenia podwójnego zdrowotnego
    z własnych DG - bo później ZUS powie: "chwilunia chwilunia, z DG płacił
    Pan podwójnie, zgoda i dziękujemy za hojność, ale z S.C. jeszcze trzeba
    skłądeczki odprowadzić" :) Także rejestrujcie S.C. jako płatnika
    i zgłoście się na ZZA. Takie chuchanie na zimne..

    > - czy prowadzac obecnie jednoosobowa DG, i zakladajac S.C. ze
    > wspolnikiem, moje obecne usługi swiadczone moim klientom wejdą
    > "automatycznie" do S.C?

    Tzn? Wpis do EDG masz jeden, więc PKD jest wspólne. Natomiast pod względem
    podatkowym to są dwa różne podmioty.

> [...]
    > mieszkania drugiemu wspolnikowi ale nie moge zrozumiec co chodzi z tym
    > dokladnie chodzi. Czy kto zechce to wytłumaczyc łopatologicznie?

    S.C. powinna mieć siedzibę żeby dało się ją pozgłaszać do urzędów - chociaż
    nie wiem czy taki wymóg wynika z KC, bo przecież S.C. to defacto umowa
    a nie podmiot gospodarczy.

    Tak czy siak jeden z Was musi się poświęcić i użyczyć bądź wynająć drugiemu
    albo spółce kawałek mieszkania. Użyczenie ma tę wadę, że powstaje po obu
    stronach
    przychód z nieodpłatnych świadczeń od którego trzeba zapłacić podatek -
    użyczający
    za utracony dochód, Ty albo i Ty i wspólnik(niezaleznie jakby to
    absurdalnie brzmiało,
    a także zaleznie od WSA pod który podlegacie :) ) zapłacicie za darmochę
    którą otrzymujecie.

    Tak więc IMHO najlepiej żeby wspólnik wynajął kilka metrów spółce - w tym
    układzie narażacie
    się tylko na szacowanie dochodu, ale to jest łatwe do uniknięcia, bo
    wystarczy wziąć rynkową
    cenę metra i żaden urzędas nie będzie miał podstaw żeby się skutecznie
    dowalić.

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-03-12 14:35:34
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 12 marzec 2008 15:06
    (autor czarny
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <fr8o1e$1hds$1@news2.ipartners.pl>):

    > Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza. Teraz
    > planuje zalozyc ze znajomym spolke cywilną (on tez prowdzi jednoosobowa
    > DG).

    Mam pytanie zasadnicze: Po co? SC to generalnie duże ryzyko, a w tym wypadku
    też i wielkich korzyści nie widzę. A do tego będziecie w plecy o ?ózne
    opłaty ,jak choćby wspomniany ZUS.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 4. Data: 2008-03-12 15:31:05
    Od: czarny <m...@f...art.lp>

    Tristan pisze:

    > Mam pytanie zasadnicze: Po co? SC to generalnie duże ryzyko, a w tym wypadku
    > też i wielkich korzyści nie widzę. A do tego będziecie w plecy o ?ózne
    > opłaty ,jak choćby wspomniany ZUS.

    Poniewaz planujemy wspolne przedsiewziecie,czyli, mowiac po ludzku,
    wspolne dzialania na korzysc osiagniecia zysków.

    Jesli kolega ma inne propozycje co do form DG to ja bardzo chętnie...

    marek

  • 5. Data: 2008-03-12 15:40:48
    Od: czarny <m...@f...art.lp>

    t...@o...pl pisze:

    > Tzn? Wpis do EDG masz jeden, więc PKD jest wspólne. Natomiast pod względem
    > podatkowym to są dwa różne podmioty.

    Mianowicie chodzi o to, czy zakladajac S.C (własna DG juz mam) od tej
    pory bede swiadczyl usługi wylacznie z ramienia S.C. czy tez
    dopuszczalne jest jednoczesne swiadczenie usług z ramienia S.C oraz z
    ramienia mojej prywatnej (czytaj: jednoosobowej) DG?

    Inaczej: czy mogę
    firmie "ABC" wystawić f-re VAT za usługę jako S.C a firmie "DEF" jako
    "Janek Kowalski Usługi Informatyczne"

    Jesli faktycznie da się świadczyć w taki sposob usługi to - jak
    rozumiem- bede zmuszony prowadzić dwie odrębne księgowości, jedna dla
    S.C a drugą dla Janka Kowalskiego?

    marek

  • 6. Data: 2008-03-12 15:44:14
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 12 marzec 2008 16:31
    wasz znak: <fr8svp$1kjj$1@news2.ipartners.pl>):

    > Poniewaz planujemy wspolne przedsiewziecie,czyli, mowiac po ludzku,
    > wspolne dzialania na korzysc osiagniecia zysków.

    No ale to można zrobić bez zakładania s.c. ZTCW. Przecież możecie wykonywać
    to na podstawie umów pomiędzy DG albo jeden zostać podwykonawcą drugiego
    itp. Zależy od konkretnych przedsięwzięć.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 7. Data: 2008-03-12 15:48:12
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2008 o 16:40:48 czarny <m...@f...art.lp> napisał(a):

    > Inaczej: czy mogę
    > firmie "ABC" wystawić f-re VAT za usługę jako S.C a firmie "DEF" jako
    > "Janek Kowalski Usługi Informatyczne"

    Jasne, to jest sedno sprawy - ważne żeby to były dwie odrębne sprawy,
    bo jeśli np. wykonasz dla DEF-a usługę przy użyciu majątku S.C., a
    zafakturujesz
    z DG, to przy kontroli możesz mieć wesoło.

    > Jesli faktycznie da się świadczyć w taki sposob usługi to - jak
    > rozumiem- bede zmuszony prowadzić dwie odrębne księgowości, jedna dla
    > S.C a drugą dla Janka Kowalskiego?

    Zgadza się

    pozdr,
    tommyz

  • 8. Data: 2008-03-12 16:13:29
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "czarny" <m...@f...art.lp> napisał w wiadomości

    > Poniewaz planujemy wspolne przedsiewziecie,czyli, mowiac po ludzku,
    > wspolne dzialania na korzysc osiagniecia zysków.

    I co, nie potraficie się zrefakturować?

  • 9. Data: 2008-03-12 17:09:50
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    t...@o...pl w <news:op.t7wpzis0ipkhj4@unk>:

    > Społeczne płacicie tylko raz, z S.C. dochodzi tylko zdrowotne.

    Trzeba jeszcze osiągac przygody z tych innych działalności OIDP.

    > Tak czy siak jeden z Was musi się poświęcić i użyczyć bądź wynająć drugiemu
    > albo spółce kawałek mieszkania.

    Spółce czyli samemu sobie?

> [...]
    > absurdalnie brzmiało, a także zaleznie od WSA pod który podlegacie :) ) zapłacicie

    Ta, US kiedyś stwierdził, że kolega nie ma prawa w koszty wsadzić noclegu w
    hotelu/wynajętym mieszkaniu w miejscowości w której jest zameldowany
    wspólnik -- przeciez mógł spać u wspólnika w domu...

    > Tak więc IMHO najlepiej żeby wspólnik wynajął kilka metrów spółce

    Ja niżej podpisany wynajmuje spółce którą reprezentuję 3 metry kwadratowe
    swojego własnościowego mieszkania...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2008-03-12 19:11:19
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2008 o 18:09:50 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    napisał(a):

    > Trzeba jeszcze osiągac przygody z tych innych działalności OIDP.

    Możliwe, choć niekoniecznie ;)
    (czyt.: tego akurat nie wiem. :) )

    > Spółce czyli samemu sobie?

    Exactly - zobacz sobie sip.mf.gov.pl, jest tam trochę interpretacji, w tym
    moje,
    że spółka i wspólnik to dwa różne podmioty. Ba.. znalazłem nawet wyrok
    WSA, że wspólnik
    użyczając spółce samochód, uzyskuje ze spółki przychód z nieodpłatnych
    świadczeń - defacto
    z użyczenia samochodu samemu sobie!

    > Ja niżej podpisany wynajmuje spółce którą reprezentuję 3 metry kwadratowe
    > swojego własnościowego mieszkania...

    Dokładnie :) I oczywiście podateczek od tego do US :)

    pozdr,
    tommyz