    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jednoosobowa DG a spolka cywilna
    Date: Wed, 12 Mar 2008 15:17:32 +0100

    Dnia 12-03-2008 o 15:06:37 czarny <m...@f...art.lp> napisał(a):

    > Witam.
    >
    > Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza. Teraz
    > planuje zalozyc ze znajomym spolke cywilną (on tez prowdzi jednoosobowa
    > DG).
    > Nie znalazlem na grupie ani w Internecie odpowiedźi na nurtujące mnie
    > pytanie, wiec bede wdzieczy jesli ktos zechce mi troche pomoc:
    >
    > - czy po zalozeniu S.C bedziemy placic ZUS potrójnie: tzn. ja za siebie,
    > wspolnik za siebie i S.C. za siebie?

    Społeczne płacicie tylko raz, z S.C. dochodzi tylko zdrowotne.
    Przy czym nie dajcie się wrobić z płacenia podwójnego zdrowotnego
    z własnych DG - bo później ZUS powie: "chwilunia chwilunia, z DG płacił
    Pan podwójnie, zgoda i dziękujemy za hojność, ale z S.C. jeszcze trzeba
    skłądeczki odprowadzić" :) Także rejestrujcie S.C. jako płatnika
    i zgłoście się na ZZA. Takie chuchanie na zimne..

    > - czy prowadzac obecnie jednoosobowa DG, i zakladajac S.C. ze
    > wspolnikiem, moje obecne usługi swiadczone moim klientom wejdą
    > "automatycznie" do S.C?

    Tzn? Wpis do EDG masz jeden, więc PKD jest wspólne. Natomiast pod względem
    podatkowym to są dwa różne podmioty.

    > - zakladajac S.C trzeba wskazac miejsce siedziby spolki (DG mamy
    > "prowadzone" we wlasnych mieszkanich)a przy S.C musimy wskazac jedno
    > mieszkanie (nie posiadamy lokalu typowo pod DG).
    > Czytalem, ze jeden z nad wowcza musi użyczyc fragmentu swojego
    > mieszkania drugiemu wspolnikowi ale nie moge zrozumiec co chodzi z tym
    > dokladnie chodzi. Czy kto zechce to wytłumaczyc łopatologicznie?

    S.C. powinna mieć siedzibę żeby dało się ją pozgłaszać do urzędów - chociaż
    nie wiem czy taki wymóg wynika z KC, bo przecież S.C. to defacto umowa
    a nie podmiot gospodarczy.

    Tak czy siak jeden z Was musi się poświęcić i użyczyć bądź wynająć drugiemu
    albo spółce kawałek mieszkania. Użyczenie ma tę wadę, że powstaje po obu
    stronach
    przychód z nieodpłatnych świadczeń od którego trzeba zapłacić podatek -
    użyczający
    za utracony dochód, Ty albo i Ty i wspólnik(niezaleznie jakby to
    absurdalnie brzmiało,
    a także zaleznie od WSA pod który podlegacie :) ) zapłacicie za darmochę
    którą otrzymujecie.

    Tak więc IMHO najlepiej żeby wspólnik wynajął kilka metrów spółce - w tym
    układzie narażacie
    się tylko na szacowanie dochodu, ale to jest łatwe do uniknięcia, bo
    wystarczy wziąć rynkową
    cenę metra i żaden urzędas nie będzie miał podstaw żeby się skutecznie
    dowalić.

    pozdr,
    tommyz