  • 1. Data: 2007-10-30 11:29:55
    Temat: jedorazowa amortyzacja
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    witam,
    zakupilem ŚT (5k zl brutto), chcialbym go amortyzowac jednorazowo.
    Jaka jest procedura?
    Korzystam z malej ksiegowosci RP:

    wprowadzam srodek do EŚT, zaznaczam amortyzacje jednorazowa w pazdzierniku,
    wprowadzam wartosc poczatkowa i wartosc jednorazowego odpisu w zl- wpisalem
    tyle samo co wartosc poczatkowa. A wartosc poczatkowa wpisuje w kwocie
    brutto czy netto?

    No i dalej pod koniec miesiaca daje naliczenie miesiecznych odpisow
    amortyzacyjnych i moge je zaksiegowac dowodem wewnetrznym- kwota 5000 zl bez
    mozliwosci wpisu do rejestru VAT.
    Wszystkjo pieknie ale co dzieje sie z VATEM? czy wczesniej ksieguje fakture
    zakupowa w rejestrze VAT bez ujecia w KPiR?
    Jesli tak to moze w wartosci ŚT podaje kwote netto a nie brutto i wtedy po
    koniec miesiaca dowodem wewnetrznym ksieguje kwote netto...

    bede wdzieczny za pomoc, to moj pierwszy ŚT:)

    pzdr
    Anax

  • 2. Data: 2007-10-30 19:35:20
    Temat: Re: jedorazowa amortyzacja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Oct 2007, Anax WRC wrote:

    > witam,
    > zakupilem ŚT (5k zl brutto), chcialbym go amortyzowac jednorazowo.
    > Jaka jest procedura?
    > Korzystam z malej ksiegowosci RP:

    wKwestiiFormalnej: "procedura" to jedno, IMO jest opis "jak ma być
    przepisowo", zaś instrukcja obsługi programu czyli "jak zmusić
    go do zrobienia tego co trzeba" to drugie :)
    Ja tylko do procedury:

    > wprowadzam wartosc poczatkowa i wartosc jednorazowego odpisu w zl- wpisalem
    > tyle samo co wartosc poczatkowa. A wartosc poczatkowa wpisuje w kwocie
    > brutto czy netto?

    Prawidłowo: "zależy".
    Podatnik 100% VAT netto, podatnik 100% zwolniony brutto, a podatnik
    ze sprzedażą mieszaną wg proporcji!

    > No i dalej pod koniec miesiaca daje naliczenie miesiecznych odpisow
    > amortyzacyjnych i moge je zaksiegowac dowodem wewnetrznym

    Pytanie o słowo "mogę" :), pytasz "w ogóle mogę" albo "czy mogę na
    podstawie DW"?
    Po co DW, że tak spytam, szczególnie jak "papiery" są w kompie?
    Ja wiem, że niektórzy lubią sobie powystawiać, ciekawi mnie czy
    twórcy programu też ;)

    IMO *pozycja w EST* spełnia wszystki wymogi dowodu księgowego (w tym
    "oznaczone numerem lub w inny sposób"), na deser NIE MA zezwolenia
    ministra na uznawanie za KUP DW z ratą amortyzacyjną (niewierzący
    mogą sprawdzić w rozporządzeniu - nie ma, bo po co).

    Jak wielokroć było na grupie - taki "zbędny DW" w sumie karalny nie
    jest, bo poświadcza już rzecz poświadczoną, ale "potrzeby" jakoś nie
    widać, mniej więcej tak samo jakby ktoś wystawiał DW do faktury :)

    > Wszystkjo pieknie ale co dzieje sie z VATEM? czy wczesniej ksieguje fakture
    > zakupowa w rejestrze VAT bez ujecia w KPiR?

    Rozumiem że pytasz jak konkretny program to robi?
    A to nie wiem.
    IMVHO powinien:
    - *sam* policzyć podział wartości nabycia na VAT podlegający odliczeniu
    i wartość początkową podlegającą amortyzacji
    - przyjąć deklarację raty amortyzacyjnej i policzyć (przepisać) co trzeba
    do kosztów.

    Ale to tylko "IMVHO powinien" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-30 20:04:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Anax WRC wrote:
    > witam,
    > zakupilem ?T (5k zl brutto), chcialbym go amortyzowac jednorazowo.

    A spełniasz warunki do jednorazowej amortyzacji
    ponad 3500zł netto?