  • 1. Data: 2021-03-06 17:54:54
    Temat: Samokontrola JPK
    Od: cef <c...@i...pl>

    Przytrafił mi się taki przypadek, że oba moje samochody
    wylądowały w serwisie i odebrałem je tego samego dnia.
    Zapłaciłem kwotę ileś tam zł brutto razem na jednej fakturze, ale dostałem
    załącznik z wyszczególnieniem ile za które auto.
    A ponieważ jeden samochód dochodowo jest odliczalny na 75%
    a drugi na 25% zaczęła się zabawa jak to podzielić,
    wyliczyć, żeby się prawidłowo rozpisało.
    Na fakturze wyliczyłem sobie wszystko - ile powinno być
    odliczonego VAT a ile kosztów z każdego auta i do rejestru VAT
    wprowadziłem jako jedną pozycję w VAT (bo niezależnie od odliczanego
    procentu w dochodówce w VAT jednakowo odlicza się 50%)
    a w dochodówce w programie musiałem zadeklarować jakies jedno auto
    (tu juz trudno-będę miał przekłamanie)
    ale mogłem ustalić/zmienić w tym jednym zapisie
    od całości taki procent odliczenia, że
    co do złotówki się zgadzało z łaczną sumą od obu aut.

    Mógłbym wziąc dwa razy tę samą fakturę- ten sam numer-
    i wpisać dwa razy do rejestru tak, żeby suma się zgadzała
    a programem rozbić sobie koszty wg różnych udziałów,
    ale nie wiem czy w JPK nie wywali tego jako jakiś błąd
    jeśłi jeden numer faktury będzie figurował dwa razy
    i zmarnuję potem znowu pół dnia na jakieś wyjaśnianie.

    No i pytanie: czy jak w rejestrze tę samą fakturę wpiszę
    dwa razy, ale w ten sposób, że suma netto się zgadza
    powiedzmy, że raz 40% netto a w drugim wpisie 60% netto,
    to JPK to przyjmie bez szemrania, czy są tam jakieś mechanizmy
    kontrolne automatyczne i wywali jakieś nieprawidłowości
    (po poprawnym przesłaniu), które wywołaja ciekawość
    organów skarbowych i chęć marnowania mojego czasu?

  • 2. Data: 2021-03-06 19:00:42
    Temat: Re: Samokontrola JPK
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-03-06 o 17:54, cef pisze:
> [...]
    > (po poprawnym przesłaniu), które wywołaja ciekawość
    > organów skarbowych i chęć marnowania mojego czasu?

    Nie odpowiem Ci wprost na pytanie, ale gdzieniegdzie są jeszcze w użyciu
    prymitywne programy, do których nie możesz wpisać faktury typu mix -
    czyli np. na teoretycznej dużej stacji paliw ze sklepem kupujesz paliwo,
    kupujesz kanapkę (dla siebie), kupujesz toner do drukarki, kupujesz kawę
    ziarnistą do biura, kupujesz drogiego karchera jako S.T. itd - a
    wszystko masz na jednej fakturze.
    Te firmy z prymitywnymi programami wpisują kilka razy tę samą fakturę.
    Jeśli jest weryfikacja numeru (gdzieś to widziałem) to wpisują numer
    faktury z jakimś łamańcem. Np. faktura ma nr 1234/JOJO/03/2021 to
    wpisują przykładowo jako 1234/JOJO/03/2021-1, 1234/JOJO/03/2021-2,
    1234/JOJO/03/2021-3.
    Nie słyszałem, aby mieli problemy, ale też bardzo rzadko jestem w takich
    firmach.

    W pozostałych programach fakturę jako taką wprowadza się raz ale albo
    rozbitą na jakieś kategorie, albo według schematów księgowań, albo wg
    opisów analitycznych itd. - możliwości jest wiele, w zależności od
    "inteligencji" danego programu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2021-03-06 21:35:41
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-03-06 o 19:00, Adam pisze:

> [...]
    > rozbitą na jakieś kategorie, albo według schematów księgowań, albo wg
    > opisów analitycznych itd. - możliwości jest wiele, w zależności od

    W programie to ja nie miałbym najmniejszych problemów.
    Dodałbym sobie literkę czy łamane przez do faktury
    i wklepał osobno. Byle ewidencyjnie netto się zgadzało.
    Gdy to nie byłoby nigdzie raportowane, to sumy się zgadzają
    i nic nie widać, bo nie wychodzi na zewnątrz.
    Ale jak robi się jpk, to gdzieś to się przetwarza, przechodzi
    przez jakieś mechanizmy szufladkowania/krzyżowania (nie znam się - nie
    jestem informatykiem, ale z telefonów ze skarbówki domyślam, że wiele
    rzeczy tam widać)
    i wtedy podwójnie użyty numer w rejestrze może coś komplikować.

  • 4. Data: 2021-03-07 16:26:52
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 6 mar 2021 o 17:54, cef pisze:

    > No i pytanie: czy jak w rejestrze tę samą fakturę wpiszę
    > dwa razy, ale w ten sposób, że suma netto się zgadza
    > powiedzmy, że raz 40% netto a w drugim wpisie 60% netto,
    > to JPK to przyjmie bez szemrania,
    Moja rada -- wyślij...

    > czy są tam jakieś mechanizmy

    To (czy teraz są) możesz sprawdzić -- u mnie (paliwo
    za parę stówek plnów i żarówka za parę plnów na jednej
    fakturze) nie było problemów.

    > kontrolne automatyczne i wywali

    Tego (czy wywali w przyszłości) nie możesz sprawdzić bez
    wróżbitów bądź prorokiń -- mechanizmy kontrolne mogą ulegać
    przemianom/udoskonaleniom...

    > jakieś nieprawidłowości
    > (po poprawnym przesłaniu), które wywołaja ciekawość
    > organów skarbowych i chęć marnowania mojego czasu?

    -=-

    Sprawdzaniu numeracji ;) faktur poświęcam sporo uwagi, ale wg
    mnie na pewno błędy są (B vs 8; S vs 5; F vs E; niektóre wydruki
    faktur są bardzo słabe od strony czytelności, zaś pomysłowość
    wystawców budzi podziw -- bywa, że co jakiś czas wystawca
    wprowadza drobną reformę ;) formy) zaś reakcji kontrolerów
    nie było u mnie z tego powodu -- były inne reakcje (na szczęście
    chybione) ale ani razu nie zakwestionowano numerowania...

    -=-

    https://biznes.interia.pl/podatki/news-witold-modzel
    ewski-czy-podatnicy-zwlaszcza-bedacy-przedsiebi,nId,
    5021347

    https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,268
    54808,1-15-mln-zl-od-resortu-kultury-na-remont-dwork
    u-obajtka-do.html

    https://fundacjaherberta.com/biblioteka-herberta/wie
    rsze/pan-cogito-o-cnocie/

    Nic dziwnego
    że nie jest oblubienicą
    prawdziwych mężczyzn

    generałów
    atletów władzy
    despotów

    przez wieki idzie za nimi
    ta płaczliwa stara panna
    w okropnym kapeluszu Armii Zbawienia
    napomina

    wyciąga z lamusa
    portret Sokratesa
    krzyżyk ulepiony z chleba
    stare słowa

    - a wokół huczy wspaniałe życie
    rumiane jak rzeźnia o poranku

    prawie ją można pochować
    w srebrnej szkatułce
    niewinnych pamiątek

    jest coraz mniejsza
    jak włos w gardle
    jak brzęczenie w uchu

    2
    mój Boże
    żeby ona była trochę młodsza
    trochę ładniejsza

    szła z duchem czasu
    kołysała się w biodrach
    w takt modnej muzyki

    może wówczas pokochaliby ją
    prawdziwi mężczyźni
    generałowie atleci władzy despoci

    żeby zadbała o siebie
    wyglądała po ludzku
    jak Liz Taylor
    albo Bogini Zwycięstwa

    ale od niej wionie
    zapach naftaliny
    sznuruje usta
    powtarza wielkie - Nie

    nieznośna w swoim uporze
    śmieszna jak strach na wróble
    jak sen anarchisty
    jak żywoty świętych

    [lecz od tej władzy wionie zapach naftaliny...
    ta władza sznuruje swe usta lub powtarza wielkie -- Nie]

    Pieniądze odbierane mafiozom (takim jak Ty) trafiają
    do potrzebujących...

    -=-

    Aby było jasne -- nie popieram tym postem ani PiS/ZP,
    ani PO/KO, ani innych ugrupowań politycznych polskich
    bądź innych...

    --
    ,_._ _,-'""`-._ ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 5. Data: 2021-03-07 22:02:39
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-03-07 o 16:26, Eneuel pisze:

    > Moja rada -- wyślij...

    Już kliknąłem z jednym numerem.
    A nie wiem kiedy będę miał ponownie taki przypadek.

    Ale to nie tego typu problem.

  • 6. Data: 2021-03-08 03:27:19
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 7 mar 2021 o 22:02, cef pisze:

    > Już kliknąłem z jednym numerem.

    - jako jedną fakturę na 100%?
    - jako jedną fakturę na 60%?
    - jako jedną fakturę na 40%?
    - jako dwie z tym samym numerem?

    > Ale to nie tego typu problem.

    Paliwo było osobowe [jak dane?] a żarówka była [wolframowa?]
    niepaliwowa [choć potrafiła przepalać się? -- podejrzana
    sprawa] -- nie mogłem/umiałem tego inaczej zapisać, jak
    za pomocą dwóch wpisów... Faktura jedna -- wpisy dwa...

    Ten typ czy inny?

    > jak w rejestrze tę samą fakturę wpiszę
    > dwa razy, ale w ten sposób, że suma netto się zgadza
    > powiedzmy, że raz 40% netto a w drugim wpisie 60% netto,
    > to JPK to przyjmie bez szemrania,

    Kwoty inne, ale problem ten -- rozdwojenie faktury.

    Masz o tyle gorzej, że ja na swej fakturze mam dwie pozycje, zaś
    Ty (jak pojmuję) masz jedną, ale JPK nie mówi, ile pozycji jest
    na fakturze z tą samą stawką VAT.

    --
    ,_._ _,-'""`-._ ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 7. Data: 2021-03-08 18:41:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-03-08 o 03:27, Eneuel pisze:

    >  - jako jedną fakturę na 100%?
    >  - jako jedną fakturę na 60%?
    >  - jako jedną fakturę na 40%?
    >  - jako dwie z tym samym numerem?

    Jedną fakturę jako jedną pozycję w rejestrze VAT
    z kwotą VAT do odliczenia 50%.
    A w dochodówce zrobiłem to jednym wpisem będącym
    sumą należnych procentów odliczeń.

> [...]
    > sprawa] -- nie mogłem/umiałem tego inaczej zapisać, jak
    > za pomocą dwóch wpisów... Faktura jedna -- wpisy dwa...

    Jeśli paliwo i żarówka do samochodów inaczej rozliczanych,
    to ten sam typ. Również ten sam typ jeśli żarówka
    w ogóle niesamochodowa tylko do biura.
    Jeśli paliwo do tego samego auta (lub tak samo rozliczanego) co żarówka,
    to inny typ.

    > Kwoty inne, ale problem ten -- rozdwojenie faktury.
    >
    > Masz o tyle gorzej, że ja na swej fakturze mam dwie pozycje, zaś
    > Ty (jak pojmuję) masz jedną, ale JPK nie mówi, ile pozycji jest
    > na fakturze z tą samą stawką VAT.

    Tyle, że u mnie problem zdwojenia faktury pojawia się,
    gdyż nie chciało mi się wyliczać ile będzie w kosztach.
    Jak już zdecydowałem się to wyliczyć, to ponieważ VATu
    odlicza się tyle samo, to zrobiłem to jednym wpisem w rejestrze
    a w dochodówce można sobie wpisać dowolnie-
    dwa wpisy czy jeden bo to nigdzie (na razie) nie jest raportowane.

  • 8. Data: 2021-03-08 20:04:54
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 8 mar 2021 o 18:41, cef pisze:

    > Jeśli paliwo i żarówka do samochodów inaczej rozliczanych, to ten sam typ.

    Inaczej, co chyba oczywiste, bo żarówka [choć łatwopalna]
    jest odliczana w całości a osobowe paliwo tylko częściowo.

    > dwa wpisy czy jeden bo to nigdzie (na razie) nie jest raportowane.

    Jest JPK faktur, ale nie takich.

    Jest też JPK KPiR, więc można znaleźć dwie pozycje zamiast
    jednej, ale JPK KPiR tylko na żądanie, więc już po zbudzeniu ;)
    podejrzliwości...

    --
    ,_._ _,-'""`-._ ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 9. Data: 2021-03-08 20:32:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-03-08 o 20:04, Eneuel pisze:

    > Inaczej, co chyba oczywiste, bo żarówka [choć łatwopalna]
    > jest odliczana w całości a osobowe paliwo tylko częściowo.

    Żarówka jest u mnie kosztem eksploatacyjnym czyli 50% odliczalny VAT.
    Dlaczego w całości?
    Chętnie zapoznam się z uzasadnieniem.

  • 10. Data: 2021-03-08 23:49:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "cef" 60467bb3$0$510$6...@n...neostrada.pl

    > Żarówka jest u mnie kosztem eksploatacyjnym czyli 50% odliczalny VAT.
    > Dlaczego w całości?
    > Chętnie zapoznam się z uzasadnieniem.

    Żarówka nie jest opatrzona numerem rejestracyjnym...

    --