eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym

Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym

2016-08-24 13:30

Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym

Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym © sharaku1216 - Fotolia.com

Nie pojemność, a oddziaływanie na środowisko ma wpływać na wartość podatku od aut. W przyszłości ma zostać obniżony podatek akcyzowy na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 000 cm3 zaś jego miejsce zajmie nowa danina. Nie są natomiast planowane dodatkowe podatki dla samochodów starszych niż 10 lat.
Tak wynika z odpowiedzi z dnia 16 sierpnia 2016 r. resortu finansów na interpelację poselską nr 5131. Otóż poseł występujący z interpelacją wyjaśnił, iż obywatele kierują do niego pytania, czy prawdą jest zamiar nałożenia nowego podatku na samochody osobowe.
Nowa danina miałaby dotknąć najbardziej osoby niezamożne. To one bowiem z reguły kupują samochody kilkunastoletnie. Polacy kupują używane pojazdy nie dlatego, że je wolą, tylko dlatego, że wciąż nie stać ich na nowe. Należy pamiętać, że samochody nie są obecnie dobrem luksusowym a często jedynym środkiem komunikacji.

We wniosku czytamy także, iż wprowadzenie podatku ekologicznego spowodowałoby iż wielu ludzi po prostu nie byłoby stać na własny samochód, co odczują też przede wszystkim wiejskie rodziny z małymi dziećmi (gdzie własny samochód stanowi podstawowy środek transportu w uwagi na ograniczenia komunikacji publicznej).

Dlatego poseł wystąpił z pytaniami, czy w resorcie finansów prowadzone są prace nad wprowadzeniem nowego podatku/opłaty, które z założenia miałyby uniemożliwić sprowadzanie starszych samochodów? Czy ministerstwo ma informacje aby ktokolwiek przygotowywał projekt wprowadzający nowy podatek od samochodów? I wreszcie czy są planowane zmiany obowiązujących obecnie przepisów regulujących kwestię dopuszczenia pojazdów do ruchu?

fot. sharaku1216 - Fotolia.com

Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym

Nie pojemność, a oddziaływanie na środowisko ma wpływać na wartość podatku od aut. W przyszłości ma zostać obniżony podatek akcyzowy na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 000 cm3 zaś jego miejsce zajmie nowa danina.


W odpowiedzi na interpelację Wiesław Jasiński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wyjaśnił, że obecnie nie trwają żadne prace nad nowym podatkiem czy opłatą, które miałyby uniemożliwić sprowadzanie starszych samochodów. Wskazano, że resort aktualnie nie ma żadnych planów związanych z wprowadzeniem dodatkowego podatku dla posiadaczy samochodów osobowych.
Nie oznacza to jednak, że w tym temacie nic się nie dzieje. Udzielający odpowiedzi wskazał bowiem, iż w parlamencie obecnie trwają prace legislacyjne nad senatorskim projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym w zakresie obniżenia stawki akcyzy na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2.000 cm³. W trakcie prac połączone senackie komisje zaproponowały zmiany w funkcjonowaniu dotychczasowej formy opodatkowania samochodów osobowych i zastąpienie jej podatkiem uzależnionym od czynnika środowiskowego. Dlatego właśnie resort finansów prowadzi analizy dotyczące m.in. czynników, które mogłyby być wykorzystane jako podstawa opodatkowania na potrzeby nowego systemu podatkowego oraz zakresu ewentualnych zwolnień z podatku. Wyniki analiz prawdopodobnie zostaną przedstawione pod koniec września.

W efekcie posiadacze starszych samochodów (bo zapewne głównie te bardziej „zatruwają” środowisko) muszą docelowo liczyć się z obowiązkiem ponoszenia nowej daniny (o czym jednak w odpowiedzi nie wspomniano).

Nie jest też obecnie planowane wprowadzenie zmian dotyczących dopuszczenia pojazdów do ruchu. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, o wypowiedzenie którego w tym temacie wystąpił resort finansów wyjaśniło, iż kwestie oddziaływania na środowisko regulują przepisy Unii Europejskiej odnoszące się zarówno do procedury homologacji typu (dla pojazdów nowych); tj.:
  • rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, oraz
  • rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady;
  • jak i procedury badań technicznych (pojazdy będące w eksploatacji); tj. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: