eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Korekta kosztów po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego

Korekta kosztów po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego

2016-08-23 13:45

Korekta kosztów po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego

Korekta kosztów po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego © Vankad - Fotolia.com

Dotacja na zakup czy wytworzenie środka trwałego nie stanowi przychodu w myśl ustaw o podatkach dochodowych (albo jest przychodem wolnym od podatku). Z drugiej jednak strony naliczane od ich wartości początkowych odpisy amortyzacyjne nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Sęk w tym, że dotację taką przedsiębiorcy uzyskują z reguły już po oddaniu środka trwałego do używania i rozpoczęcia jego amortyzacji, która na początku do kosztów trafia.

Przeczytaj także: Usługi od podmiotów powiązanych w wartości początkowej budynku

Dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe są natomiast przychodem na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych, niemniej przychodem korzystającym ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 21 tejże ustawy.

Jednocześnie nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych od tej części ich wartości początkowej, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Na moment oddania takiego środka trwałego do używania z reguły ciężko określić to - kiedy dokładnie dotacja zostanie otrzymana, nie mówiąc już o jej wysokości. Dlatego też, ponieważ do momentu jej otrzymania to podatnik finansuje zakup czy wytworzenie środka trwałego, naturalnym jest zaliczanie odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych. Jak jednak zachować się tutaj w chwili otrzymania dotacji? Otóż niewątpliwie podatnik powinien wyłączyć z kosztów tą część już dokonanych odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada udziałowi dotacji w sfinansowaniu nabycia czy wytworzenia takiego składnika majątku. Na który jednak moment takiego wyłączenia dokonać (a więc skorygować koszty)?

fot. Vankad - Fotolia.com

Korekta kosztów po otrzymaniu dotacji na zakup środka trwałego

W momencie otrzymania dotacji podatnik powinien skorygować koszty podatkowe o odpisy amortyzacyjne na tą dotację przypadające. Jeżeli wartość korekty przekroczy wartość kosztów, brakującą jej część należy odnieść w przychody.


Od 1 stycznia 2016 r. jasna sytuacja


Niestety do końca 2015 r. kwestia ta nie była uregulowana. Zmiana w tym zakresie nastąpiła dopiero od bieżącego roku. I tak zgodnie z art. 22 ust. 7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio art. 15 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korekta taka winna zostać dokonana na bieżąco.

Regulacje te wskazują bowiem, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów (co odnosi się także do odpisów amortyzacyjnych) nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, a w przypadku braku faktury - inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

W związku z powyższym, w momencie otrzymania dotacji podatnik powinien skorygować koszty podatkowe o odpisy amortyzacyjne na tą dotację przypadające. Jeżeli wartość korekty przekroczy wartość kosztów, brakującą jej część (a więc wartość ponad kwotę kosztów) należy odnieść w przychody.

„Ustabilizowana” niepewność przed 1 stycznia 2016 r.


Do końca 2015 r. sytuacja niestety nie przedstawiała się tak jasno i korzystnie dla podatników. Wówczas bowiem organy podatkowe co do zasady twierdziły, że wyłączenia z kosztów części odpisów amortyzacyjnych należało tutaj dokonać wstecznie, tj. w okresach, w których to odpisy te do kosztów trafiły. To często skutkowało powstaniem zaległości podatkowych (a wraz z nimi zapłatą także odsetek za zwłokę), a nawet koniecznością korygowania już rozliczonych lat podatkowych.

Po stronie podatników stawały jednakże z reguły sądy administracyjne wskazując, że korekty takiej należy dokonać na bieżąco - w okresie otrzymania dotacji (por. wyrok NSA z 30.09.2014 r., sygn. akt II FSK 2024/14).

Na szczęście podejście sądów administracyjnych ostatecznie dostrzegł Minister Finansów, uznając je za prawidłowe.
Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych z dnia 25.04. 2016 r. nr DD9/033/188/KZU/2012/PK-627, zmieniając z urzędu interpretację indywidualną z dnia 19.07.2011 r. nr ITPB3/415-11a/11/AW Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że: „(...) do czasu uzyskania dofinansowania na nabycie środka trwałego, odpisy amortyzacyjne stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dopiero w miesiącu otrzymania dofinansowania wystąpi obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodu o tę część odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania. Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych np. wyrok NSA z dnia 04 lutego 2016r. sygn. akt II FSK 3462/13, wyrok NSA z dnia 18 lutego 2016r. sygn. akt II FSK 2967/13, wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 03 marca 2016r. I SA/Go 268/15.(...)”

Podsumowując również w stanie prawnym obowiązującym do końca 2015 r. stosownej korekty kosztów w zakresie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej środka trwałego sfinansowanego dotacją należy dokonać w momencie otrzymania takiej dotacji. Szkoda jednakże, iż prawidłowość tego podejścia fiskus zauważył dopiero w 2016 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: