eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Reklama na samochodzie a koszty podatkowe

Reklama na samochodzie a koszty podatkowe

2011-12-09 13:11

Spółka zawarła umowę o umieszczenie i eksponowanie reklamy jej wyrobów na samochodzie na okres wrzesień 2011 - czerwiec 2012. Samochód nie jest środkiem trwałym firmy. Jak rozliczyć podatkowe koszty uzyskania przychodu w przypadku wskazanej transakcji?

Przeczytaj także: Zmniejszamy PIT za 2015 r.: leasing operacyjny i umowa sponsoringu

Odpowiedź: Do rozważenia są w tym przypadku dwie kwestie: czy w ogóle będziemy mieli do czynienia z podatkowym kup, a jeżeli tak, to jakiego rodzaju i jak go rozliczyć w czasie?

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm., dalej updop). W oczywisty więc sposób spółka będzie musiała wykazać związek kosztu zakupionej usługi albo z osiąganiem konkretnego przychodu (koszt bezpośredni) albo też z utrzymaniem jego źródła (koszt pośredni). W praktyce zależeć to będzie oczywiście od treści tej reklamy i czynności spółki. Warto w tym zakresie wskazać, iż w ostatnio obserwowanej praktyce organów skarbowych jak najwięcej możliwych stanów faktycznych obejmujących działania reklamowe próbuje się zakwalifikować do działań reprezentacyjnych - które są wyłączone w całości z kosztów uzyskania przychodu. Organy te bowiem próbują zawężać reklamę wyłącznie do działań prezentujących konkretne wyroby i ich zalety, a nie markę czy przedsiębiorstwo jako takie. Powoduje to jednocześnie zawężenie kwalifikacji wydatków reklamowych wyłącznie do kosztów pośrednich, poniesionych w celu uzyskania przychodu ze sprzedaży konkretnego reklamowanego wyrobu.

Nie dość, że stanowisko takie niezgodne jest z praktyką gospodarczą, gdzie często reklamuje się nie tylko konkretne wyroby, to dodatkowo koszty bezpośrednie zawsze są trudniejsze do wykazania i udowodnienia niż koszty pośrednie - które ponoszone są ogólnie na działalność danego podatnika. Nie można również pominąć tego, w jakiej branży działa dany podatnik. Jeżeli bowiem mamy do czynienia z towarem wysoce wyspecjalizowanym, którego po prostu nie reklamuje się bezpośrednio, przedmiotowo, to dla takich branż wydatki reklamowe w ogóle byłyby wyłączone. Żaden podmiot działający w takich branżach nie będzie w związku z tym wprost wskazywał, jakie towary produkuje, jakie może wyprodukować, jakiej są jakości itp. - gdyż te elementy znajdują się dopiero w konkretnych ofertach lub zamówieniach. Nie jest to reprezentacja, ponieważ nie dotyczy bezpośrednio podmiotu, nie jest związana z wystawnością, lecz z budowaniem znajomości i rozpoznawalności marki i jej podniesieniem. Każdy koszt powinien być rozpatrywany indywidualnie, przy uwzględnieniu wszystkich relewantnych okoliczności, dla oceny jego związku z przychodem. Nie można bowiem każdego podatnika oceniać wg tych samych kryteriów i organy podatkowe w każdym przypadku mają obowiązek podejmować wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym. Na szczęście przedstawione poglądy organów nie zawsze znajdują uznanie w sądach.

Wyłączenie wydatków reprezentacyjnych nie jest jednak jedynym, jakie trzeba mieć na uwadze w stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu.

Z kosztów uzyskania przychodu wyłączone są bowiem również wydatki z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu do celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Warto zauważyć, iż przepis ten nie dotyczy samochodów prywatnych pracowników, ponieważ te objęte są odrębną regulacją, lecz wszelkich pojazdów "niestanowiących składników majątku podatnika" - a zatem niebędących jego środkami trwałymi. Powstaje zatem pytanie, czy w sytuacji opisanej w pytaniu przepis ten znajdzie zastosowanie? Z pewnością zmierza w tym kierunku znana najświeższa praktyka organów skarbowych. Chociaż wydatki na usługi reklamowe to nie to samo co koszty używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, to jednak nie da się ukryć, iż pojęcie użyte we wskazanym przepisie jest dość pojemne. Jeżeli bowiem zapłacimy za reklamę na samochodzie, która to reklama będzie spełniać ogóle warunki kosztowe, to w pewien sposób będzie to wydatek na używanie samochodu na potrzeby działalności (a nie "w działalności") gospodarczej. Kwestia ta jest oczywiście dyskusyjna - jak dalece bowiem wydatki na reklamę pośrednio są wydatkami na używanie samochodu. Nie można również zapominać o tym, na ile podatnik kupujący usługę reklamową mógłby prowadzić "kilometrówkę" tego pojazdu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: