  • 1. Data: 2008-11-11 10:00:11
    Temat: 1 os DG i przyjmowanie platnosci na prywatne konta
    Od: " autor" <n...@W...gazeta.pl>

    Witam!
    Czy posiadajac 1 os DG moge przyjmowac platnosci np. za licencje na program na
    konta ptywatne posiadane w X bankach (ze wzgledu na natychmiastowa realizacje
    przelewu gdy wykonywany jest z danego banku) - od firm lub nie firm, ale z
    reguly firm bo do nich wlasnie jest kierowana oferta, - czy musza to byc konta
    firmowe? Oczywiscie konto firmowe (jedno ) takze bym posiadal w celu
    dokonywania przelewow do urzedow itp.

  • 2. Data: 2008-11-11 11:14:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Nov 2008, autor wrote:

    > Witam!
    > Czy posiadajac

    Standardowo się narażę: a możesz tę DG sprzedać?
    Nie "majątek w DG" (czyli przedsiębiorstwo), ale swoeje "prawo do
    prowadzenia DG pod imieniem i nazwiskiem"? :)
    (posiadać == "moć rozporządzać", coś takiego jak DG, kolor włosów albo
    wiek się *MA*, ma i tyle :), "czy mając 1 os DG", trudną odmianę
    słowa "ma" można obejść np. inną właściwością DG: "czy prowadząc...")
    Nie bić poproszę, bo nie idzie o ortografię czy gramatykę, a o prawne
    znaczenie słowa "posiadać".

    > 1 os DG moge przyjmowac platnosci np. za licencje na program na
    > konta ptywatne

    Strasznie nas patujesz określeniami :]
    A myślisz że to co opisujesz dalej jako "konto firmowe" to jest
    konto *nie*prywatne? :O
    Zakładam, że masz na myśli "konto osobiste" (również prywatne, tak samo
    jak firmowe), ale w sumie nie wiadomo ;)

> [...]
    > reguly firm bo do nich wlasnie jest kierowana oferta, - czy musza to byc konta

    Pojęcie "firmowości" konta ma m.in. kontekst taki, że w umowie z bankiem
    jest określone iż konto będzie wykorzystywane do celów DG.

    Skutki są dwa:
    - bank ze swej strony dopasowuje prawnie obsługę np. ze względów
    podatkowych (np. nie pobiera podatku od odsetek)
    - bank zastrzega, że w razie wykorzystywania kont niezgodnie z przeznaczeniem
    może umowę wypowiedzieć.

    Czyli w przypadku wykorzystywania konta osobistego dla celow
    gospodarczych może się okazać że pewnego pięknego dnia konto nie działa
    a bank wysłał np. żądanie natychmiastowego spłacenia debetu

    Natomiast od strony przepisów regulacja jest *INNA*: do US i ZUS należy
    zgłosić "konta wykorzystywane dla celów gospodarczych".
    Sprawdź w przepisach.
    US czy ZUS nie pyta czy "konto jest zawarte dla celów gospodarczych",
    tylko czy jest tak *wykorzystywane*.
    I tu też jest pytanie o ew. "efekty uboczne".

    A mogą być ciekawe, szczególnie *jakby* w wyniku jakiegoś postępowania
    doszło do żądania ujawnienia obrotów na rachunku, bo skoro rachunek
    jest "wykorzystywany do celów DG" to być może trzeba będzie umieć wykazać
    że nie jest się wielbłądem i wszelkie inne wpłaty od osób trzecich NIE
    są przychodami z DG :|

    > Oczywiscie konto firmowe (jedno ) takze bym posiadal w celu
    > dokonywania przelewow do urzedow itp.

    Coś Ci poradzę, standardowo :)
    Przejrzyj archiwum grupy.
    Owo przejrzenie to tak przeczytanie 3000 czy 4000 postów, na początek.
    Szukając po słowach kluczowych interesujących Cię tematów rozeznasz się
    w haczykach.

    Bo w tej chwili, to stawiasz sprawę NA GŁOWIE.
    Dosłownie o 180 stopni obróconą.

    Podatki (dochodowy, VAT) i składki ZUS, płacone *za siebie*, są
    w przypadku jednoosobowej DG zobowiązaniem *osobistym* podatnika
    i ubezpieczonego, nie widać żadnego powodu dla którego nie miały
    być być płacone z konta osobistego :|
    (oczywiście sprawa wygląda inaczej w przypadku VAT od spółki czywilnej
    lub składek ZUS i zaliczek na podatki płaconych *za pracowników*,
    bo te zobowiązania są "związane z DG", przykładowo zaliczki
    powinny być płacone *z kwoty wynagrodzenia*).

    Podsumowując, "do przyjmowania wpłat" mamy konto *wykorzystywane do DG*,
    zaś opłacanie podatków to czynność osobista (acz jak sądzę większość
    prowadzących DG płaci je z konta DG, ja zresztą też, bo przeciwwskazan
    nie ma a w razie czynności sprawdzajacych mamy "wszystkie wydruki
    w jednym" i kontami osobistymi chwalić się nie trzeba :P).

    Acha, tę radę (o poczytaniu kilku tysięcy postów) zastosowałem kiedyś
    do siebie... nie licz na ulgowe traktowanie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-11-11 11:41:23
    Od: " autor" <n...@N...gazeta.pl>

[...]
    "

    dobra jeszcze raz zapytam, czy od strony prawnej jest dopuszczalne
    przyjmowanie wplat na rozne konta osobiste (nie firmowych) czy nie (moge
    zawsze wszystko przelewac na jedno firmowe), nie pytam co lepiej jest robic (i
    tez odrazu uprzedzam ze z zadnych wynalazkow typu przelewy 24 gdzie pobieraja
    3 % platnosci korzystac mnie bede). Piszesz zawsze duzo na grupie ale to jest
    tak zagmatwane ze czesto nie wiadomo o co chodzi :)
    Jak urzednik bedzie miec problem to dostanie historie konta, o regulamin
    konta nie pytam. Proste pytanie Mozna czy nie , odp tak/nie

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-11-11 11:53:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    autor wrote:

    > dobra jeszcze raz zapytam, czy od strony prawnej jest dopuszczalne
    > przyjmowanie wplat na rozne konta osobiste (nie firmowych)
    > Proste pytanie Mozna czy nie , odp tak/nie

    No przecież dostałeś już odpowiedź.
    Tak. Nie ma zakazu.
    Ale musisz mieć świadomość jakie mogą być tego konsekwencje.

  • 5. Data: 2008-11-11 12:19:24
    Od: " " <n...@N...gazeta.pl>

    cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > No przecież dostałeś już odpowiedź.

    zakręciłem sie ta odpowiedzia

    > Tak. Nie ma zakazu.
    > Ale musisz mieć świadomość jakie mogą być tego konsekwencje.

    konsekwencji prawne czy konsekwencje wynikajace ze zlej woli czy ignoracji
    urzednikow? :) Bo jak to drugie (a w nosze po poscie ze tak) to sa jeszcz sady ..

  • 6. Data: 2008-11-11 15:10:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Nov 2008, wrote:

    > konsekwencji prawne

    To że przy próbie logowania z rana system Cię nie wpuści jest
    jak najbardziej *prawną* konsekwencją złamania regulaminu :|

    O konsekwencjach *karnych* i *administracyjnych* chwilowo nie
    wiemy, więc jakby co to daj znać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-11-11 19:42:08
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    Większość firm ma obowiązek posiadania konta firmowego. Takie konto daje
    określone przywileje, ale tylko dla większych firm. Część firm, właściwie
    mikrofirm, nie ma obowiązku posiadania konta. Dlatego w US są kasy do
    wpłacania podatku. Takie mikrofirmy korzystają również z cudzych kont w
    firmach przyjmujących wpłaty i ze specjalnie w tym celu założonego konta
    pocztowego do dokonywania przelewów na poczcie. A co będzie jak klient
    przerzuci zapłatę przez płot, czy będzie ważna. Wiążącą interpretację można
    otrzymać tylko w wyznaczonych US i można się tym wykazywać. Można również
    zapytać w informacji w US, ale to będzie dotyczyć w zasadzie tylko tego US,
    bo w innych województwach może już być nieco inaczej. Istotne jest to, że
    mikrofirmy spełniające określone waarunki konta mieć nie muszą, a każdy
    klient ma prawo zapłacić przelewem, jak mu się tak podoba.

  • 8. Data: 2008-11-11 22:57:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Nov 2008, wt wrote:

> [...]
    > określone przywileje, ale tylko dla większych firm. Część firm, właściwie
    > mikrofirm, nie ma obowiązku posiadania konta. Dlatego w US są kasy do

    To dotyczy AFAIR wyłącznie rozliczających się kartą podatkową.
    Zasadniczo wpłata podatku ma być realizowana *na konto* US.
    Z tego wniosek, że skorzystanie z usług pośrednika nie jest zabronione,
    wcale nie trzeba mieć własnego.

    Ale mi chodziło o co innego: pytający postawił na głowie samą ideę
    posiadania "konta firmowego" - ono służyć ma do *realizacji
    przelewów gospodarczych*, zaś podatki (własne, z 1-osobowej DG)
    można płacić równie dobrze z konta osobistego!

    > Takie mikrofirmy korzystają również z cudzych kont w
    > firmach przyjmujących wpłaty

    Zgoda.
    I nie ma przeciwwskazań - płacenie podatku NIE jest problemem.

    > A co będzie jak klient
    > przerzuci zapłatę przez płot, czy będzie ważna.

    Jak ma pokwitowanie że to WPŁATA to owszem :P

    > Wiążącą interpretację można
    > otrzymać tylko w wyznaczonych US

    IMVHO nieporozumienie - po co interpretacja, jeśli przepisy są jasne
    a pytający konta (osobiste) *ma*?
    Podatki (własne) może z nich śmiało płacić.

    To o co pytał i jest "niewłaściwe", to przyjmowanie *wpłat z DG*
    na konta osobiste!
    Te konta staną się "związane z DG"...

    > Istotne jest to, że
    > mikrofirmy spełniające określone waarunki konta mieć nie muszą,

    ...z warunkiem zgodzenia się na rozliczania kartą podatkową
    i ograniczenia DG do dopuszczalnych...

    > a każdy klient ma prawo zapłacić przelewem, jak mu się tak podoba.

    KLIENT??? "prawo przelewem"? Znaczy może ŻĄDAĆ obowiązku przyjęcia
    zapłaty przelewem?
    Od kiedy?

    Poproszę PRZEPIS!

    Bo sugerujesz, że kartki "przyjmujemy zapłatę tylko gotówką" są
    nielegalne :O

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-11-12 09:21:15
    Od: " " <n...@N...gazeta.pl>

    > To że przy próbie logowania z rana system Cię nie wpuści jest
    > jak najbardziej *prawną* konsekwencją złamania regulaminu :|

    tylko ktorego banku ? :) w regulamienie toyota bank i ing nie znalazlem info.
    Zreszta to dla mnie glupota, bo jak zablokuja komus konto i tak kase musza
    oddac i po prostu traca klienta i wplywy, bo chyba nie beda sie ludzic w erze
    bezplatnych kont firmowych ze ktos u nich zakupi po takim potraktowaniu konto :)

  • 10. Data: 2008-11-12 12:34:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2008, wrote:

    > tylko ktorego banku ? :) w regulamienie toyota bank i ing nie znalazlem info.

    Słabo szukałeś. Ale prawda, dają aż 30 dni na wypowiedzenie ;)

    http://www3.ingbank.pl/u235/navi/32397
    ->
    http://www3.ingbank.pl/_itemserver/download/regindyw
    idualnioswiadcze.pdf
    +++
    2. Rozwi1zanie umowy rachunku za uprzednim 30 dniowym okresem
    wypowiedzenia, mo?e bya dokonane przez:
    2) Bank, z wa?nych przyczyn, tj.:
    a) wykorzystywania rachunku do przeprowadzania rozliczen z tytu3u
    prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej;
    ---

    > Zreszta to dla mnie glupota, bo jak zablokuja komus konto i tak kase musza
    > oddac

    W momencie jak się zdarzy że ma debet na koncie to już niekoniecznie.
    Ba, często jakieś kary umowne są wtedy do popłacenia.

    > bezplatnych kont firmowych ze ktos u nich zakupi po takim potraktowaniu konto :)

    Ale przecież "potraktowany" sam jest sobie winien :D

    pzdr, Gotfryd