  • 1. Data: 2008-11-11 08:27:31
    Temat: Korekta faktury z roku poprzedniego
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    Mam problem z fakturą korygującą, która dotarła do mnie ponad rok od
    zdarzenia. Było tak:

    1. Lipiec 2007 - szkolenie, wystawiona faktura VAT
    2. Grudzień 2007 - wystawiona faktura korygująca F. za lipiec - ale ta
    faktura gdzieś zgubiła się nie dotarła do mnie (wysłana pocztą)
    3. Październik 2008 - firma szkoleniowa dosyła duplikat faktury korygującej

    Dwie ważne uwagi:
    - Są to usługi szkoleniowe, więc nie ma tam VAT'u
    - Faktura nie zmienia wielkości mojego rocznego dochodu, ale wpływa
    proporcjonalnie na wartość kosztów i przychodów.

    I co powinienem z tym badziewiem zrobić?

    Andrzej

  • 2. Data: 2008-11-11 10:41:17
    Temat: Re: Korekta faktury z roku poprzedniego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Nov 2008, Andrzej wrote:

> [...]
    > - Faktura nie zmienia wielkości mojego rocznego dochodu, ale wpływa
    > proporcjonalnie na wartość kosztów i przychodów.

    Może rzuć przykładowymi kwotami, w szczególności dotyczącymi korekty.
    Bo nijak mi się opis nie zgadza z uwagą.
    Dla wygody przyjmijmy:
    - roczny przychód: 100 000 zł
    - roczne koszty: 60 000 zł, w tym 1000 zł faktura za szkolenie
    - korekta kwoty faktury z 1000zł na 2000 zl.

    Jak to może *nie wpłynąć* na dochód?

    I - co ciekawsze - jak to może wpłynąc na PRZYCHÓD? :O
    (choć potrafię sobie wyobrazić konstrukcję opartą o rozliczenie
    *obrotu* proporcją zakupów i korektę przychodu z tytułu korekty
    obrotu, to przecież owe szkolenia do rozliczenia sprzedaży
    proporcją zakupów się nie kwalifikuje).

    > I co powinienem z tym badziewiem zrobić?

    "Objaśnić co autor miał na myśli".
    Na przykładzie, jakimiś wartościami w zł.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-11-11 17:13:45
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > - roczny przychód: 100 000 zł
    > - roczne koszty: 60 000 zł, w tym 1000 zł faktura za szkolenie
    > - korekta kwoty faktury z 1000zł na 2000 zl.

    Dziękuję za zainteresowanie problemem - wiem, że często na tą grupę
    zaglądasz i pomogłeś wielu osobom.

    Co do faktury, nie chciałem tutaj w pierwszym poście zamęczyć danymi i
    sposobem księgowania faktur ze szkoleń EFS'owch. Oto szczegółowe dane:

    1. Faktura oryginalna (1 pozycja)

    Kwota za całe szkolenie 9021,82zł
    - w tym zaliczka własna przedsiębiorcy 1722,70zł

    Księgowana w KPiR tak:
    - Pozostałe przychody: 7299,12zł (różnica powyż.)
    - Pozostałe wydatki: 9021,82zł
    Przychód: -1722,7zł

    2. Faktura korygująca (1 pozycja)

    Kwota za całe szkolenie 8613,52zł
    - w tym zaliczka własna przedsiębiorcy 1722,70zł

    .... i stosując ten sam algorytm....
    Przychód: -1722,7zł

    Czyli obie faktury przed i po korekcie dają przychód -1772,7zł, co jest
    wkładem własnym moim - taką kwotę faktycznie przelałem na konto firmy
    szkoleniowej.

    Co powinienem zrobić z tą fakturą korygującą? Czy otworzyć KPiR z 2007 i
    zrobić dodatkowy wpis na samym końcu w grudniu i tam dopisać takie kwoty
    aby przychody i koszty się zgadzały, a następnie wysłać korektę rocznej
    deklaracji z 2007?

    Andrzej

  • 4. Data: 2008-11-11 23:12:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > - w tym zaliczka własna przedsiębiorcy 1722,70zł
    >
    > Księgowana w KPiR tak:
    > - Pozostałe przychody: 7299,12zł (różnica powyż.)

    Pas.
    Zdecydowanie zbyt wielu rzeczy w przedstawionym wyżej pomyśle NIE
    ROZUMIEM,

    Primo: to szkolenie było *dla Ciebie* (i stanowi Twój *koszt*)
    czy je *prowadziłeś* (i stanowi Twój *przychód*)?
    Secundo: jaka "zaliczka" w KPiR???
    Albo ściślej: co rozumiesz pod słowem "zaliczka własna"?

    Bo mam nadzieję że nie to co *znaczy* zaliczka?
    Zakładam że przepisy znasz:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:

    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należnoœci na poczet dostaw towarów i
    usług, które zostanš wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a
    także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z
    wyjštkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek,
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    8) wydatków na:

    a) spłatę pożyczek (kredytów), z wyjštkiem skapitalizowanych odsetek od
    tych pożyczek (kredytów),
    ---

    (a jak nie znasz to przynajmniej nry rozdziałów poznajduj ;))

    > Czyli obie faktury przed i po korekcie dają przychód -1772,7zł

    Ale jedyną metodą uzyskania ujemnego przychodu jest korekta
    przychodu, realnego przychodu lub przychodu "wirtualnego"
    wynikłego np. z korekt VAT, skąd Ty wziąłeś "normalny",
    luzem stojący ujemny przychód???

    > co jest
    > wkładem własnym moim - taką kwotę faktycznie przelałem na konto firmy
    > szkoleniowej.

    A kogo - dla potrzeb KPiR - obchodzą jakieś zaliczki?

    > Co powinienem zrobić z tą fakturą korygującą? Czy otworzyć KPiR z 2007

    Jeśli jest tak, że tekst o *zaliczce* trzeba rozumieć dosłownie, to
    obawiam się że masz do skorygowania nie fakturę, a samą KPiR.
    I jeśli robiłeś tak częściej, to (jak US zacznie dochodzić co i jak)
    czynności sprawdzające :) normalnie one "nie gryzą", ale po tym
    co piszesz mam pytanie - czy próbowałeś pokazać swoją KPiR kiedyś
    doradcy podatkowemu?

    Bo jak ja (po ~kwartale prowadzenia DG) poszedłem do doradczyni,
    to cyrk zaczął się przy *pierwszym* wpisie :D :>
    Był tak: "a gdzie ujął pan remanent początkowy?" :P

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-11-11 23:42:26
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Pas.
    > Zdecydowanie zbyt wielu rzeczy w przedstawionym wyżej pomyśle NIE
    > ROZUMIEM,

    Człowiek zapisał sie na szkolenie, którego koszt całkowity wyniósł 9
    tysięcy. Poniewaz jest to szkolenie ze środków unijnych, miał obowiązek
    wpłaty 1,7 tysiąca, pozostała część została pokryta ze srodków j.w.
    W ramach otrzymanej faktury człowiek doszedł, że skoro cena za szkolenie
    wynosi 9 tysięcy, to tyle wpisał w koszty. A ponieważ wszystko co nie
    jest kosztem jest przychodem, <darowaną> część wpisał w przychody. w ten
    sposób per saldo koszt szkolenia wyniósł tyle, ile zostało zapłacone z
    jego kieszeni.
    Teraz człowiek dostal korektę, że jednak szkolenie zamknęło się w kwocie
    8 tysięcy, przy czym on w dalszym ciągu miał do wpłaty 1,7 tys.
    jeżeli nawet, idąc tą samą drogą, co poprzednio zmniejszy otrzymany
    przychód - nie zapłaconą kwotę - zmniejszy mu sie jedynie kwota po
    przychodach, dochód pozostanie niezmienny. Tak przynajmniej napisał. To
    w ramach wyjaśnienia;>

    Pomijając fakt, że korekta nie ma żadnego wpływu na rozliczenia, skoro
    faktura korygująca została otrzymana w roku bieżącym, już po zamknięciu
    ksiąg za rok poprzedni,nie widzę powodu korygowania roku poprzedniego.

  • 6. Data: 2008-11-12 07:39:50
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    gonia pisze:

> [...]
    > przychód - nie zapłaconą kwotę - zmniejszy mu sie jedynie kwota po
    > przychodach, dochód pozostanie niezmienny. Tak przynajmniej napisał. To

    Dokładnie tak jest. Dziękuję bardzo za napisanie wyjaśnienia :)

    > Pomijając fakt, że korekta nie ma żadnego wpływu na rozliczenia, skoro
    > faktura korygująca została otrzymana w roku bieżącym, już po zamknięciu
    > ksiąg za rok poprzedni,nie widzę powodu korygowania roku poprzedniego.

    Dziękuję za opinie :)

    Andrzej

  • 7. Data: 2008-11-12 09:12:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Nov 2008, gonia wrote:

> [...]
    > wynosi 9 tysięcy, to tyle wpisał w koszty. A ponieważ wszystko co nie jest

    OK :D
    ALE...
    Dotacja unijna nie jest przychodem, prawda?

    No to:
    - albo dofinansowanie było przeznaczone dla *prowadzącego*, a wtedy
    sama faktura powinna opiewać na 1700 zł
    - albo dofinansowanie było przeznaczone dla *uczestników*, a wtedy
    7300 zł (z 9000 zł) nie jest ani przychodem ani kosztem a wpisowi
    podlega jedynie różnica. Wydaje mi się dopuszczalne (a przynajmniej
    zrozumiałe) wpisanie całej faktury (9000 zł) i korekty kosztu
    czyli -7300 zł nie stanowiącego KUP.

    Coś źle rozumiem?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-11-12 09:41:23
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > OK :D
    > ALE...
    > Dotacja unijna nie jest przychodem, prawda?

    Nieprawda
    chyba, że mówimy o zwolnieniu z opodatkowania:>

> [...]
    > - albo dofinansowanie było przeznaczone dla *uczestników*, a wtedy
    > 7300 zł (z 9000 zł) nie jest ani przychodem ani kosztem a wpisowi

    A gdzie ja napisałam, że zgadzam się z tym, co człowiek zrobił?
    Żeby nie było wątliwości, ni enapiosałam również, że się nie zgadzam;>
    Wyjaśniłam jedynie co człowiek zrobił;D

    Wydaje mi się dopuszczalne (a przynajmniej
    > zrozumiałe) wpisanie całej faktury (9000 zł) i korekty kosztu
    > czyli -7300 zł nie stanowiącego KUP.
    >
    > Coś źle rozumiem?

    Czepiasz sie, tylko tyle;D

    Dla podatków ta korekta nie ma żadnego znaczenia, sposób ujęcia, nawet
    jeżeli nieprawidłowy, zresztą również.
    Dla człowieka było problemem, co zrobić z korektą otrzymaną w tym roku.
    Ja osobiście nie robiłabym nic, nawet jeżeli to , co zrobił mija się ze
    sposobem przez Ciebie wskazanym:>

    g.

  • 9. Data: 2008-11-12 09:57:57
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > OK :D
    > ALE...
    > Dotacja unijna nie jest przychodem, prawda?

    Niestety jest przychodem. Było paręnaście interpretacji w tej sprawie.
    Sprawa jest złożona i nie rzucę z pamięci dokładnego wyjaśnienia.
    Generalnie dotacje z UE nie są przychodem...ale EFS jest takim dziwnym
    tworem, że środki pochodzą z budżetu państwa ...tak więc szkolenia
    dofinansowane z EFS nie łapią się na to zwolnienie...

    > No to:
    > - albo dofinansowanie było przeznaczone dla *prowadzącego*, a wtedy
    > sama faktura powinna opiewać na 1700 zł

    tak powinno być...ale firma szkoleniowa sama nie wiedziała trochę co
    mają z tym zrobić. Razem z fakturą od nich dostałem 3 RÓŻNE
    interpretacje z US, jak takie szkolenie ma być rozliczone (sic!). Na
    moje pytanie co mi sugerują była odpowiedź - wystąpić o interpretację...

> [...]
    > podlega jedynie różnica. Wydaje mi się dopuszczalne (a przynajmniej
    > zrozumiałe) wpisanie całej faktury (9000 zł) i korekty kosztu

    Tutaj zaczyna się cały cyrk. Dofinansowanie jest przeznaczone dla
    *uczestników*, ale oni tych pieniędzy nie dostają - są wirtualne,
    jedynie zawarte w umowie z firmą szkoleniową. To na podstawie tej umowy
    firma szkoleniowa dostaje te środki z odpowiedniego funduszu EFS.

    Andrzej

  • 10. Data: 2008-11-12 10:01:43
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    gonia pisze:

    > A gdzie ja napisałam, że zgadzam się z tym, co człowiek zrobił?
    > Żeby nie było wątliwości, ni enapiosałam również, że się nie zgadzam;>
    > Wyjaśniłam jedynie co człowiek zrobił;D

    Sprawa po ptokach, bo księgi u mnie zamknięte...ale bardzo chciałbym
    poznać Twoje zdanie jak należy w KPiR takie faktury księgować? Odnoszę
    wrażenie, że temat EFS'owy jest Ci bliski :)

    Andrzej