    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 1 os DG i przyjmowanie platnosci na prywatne konta
    Date: Tue, 11 Nov 2008 12:14:29 +0100

    On Tue, 11 Nov 2008, autor wrote:

    > Witam!
    > Czy posiadajac

    Standardowo się narażę: a możesz tę DG sprzedać?
    Nie "majątek w DG" (czyli przedsiębiorstwo), ale swoeje "prawo do
    prowadzenia DG pod imieniem i nazwiskiem"? :)
    (posiadać == "moć rozporządzać", coś takiego jak DG, kolor włosów albo
    wiek się *MA*, ma i tyle :), "czy mając 1 os DG", trudną odmianę
    słowa "ma" można obejść np. inną właściwością DG: "czy prowadząc...")
    Nie bić poproszę, bo nie idzie o ortografię czy gramatykę, a o prawne
    znaczenie słowa "posiadać".

    > 1 os DG moge przyjmowac platnosci np. za licencje na program na
    > konta ptywatne

    Strasznie nas patujesz określeniami :]
    A myślisz że to co opisujesz dalej jako "konto firmowe" to jest
    konto *nie*prywatne? :O
    Zakładam, że masz na myśli "konto osobiste" (również prywatne, tak samo
    jak firmowe), ale w sumie nie wiadomo ;)

    > posiadane w X bankach (ze wzgledu na natychmiastowa realizacje
    > przelewu gdy wykonywany jest z danego banku) - od firm lub nie firm, ale z
    > reguly firm bo do nich wlasnie jest kierowana oferta, - czy musza to byc konta
    > firmowe?

    Pojęcie "firmowości" konta ma m.in. kontekst taki, że w umowie z bankiem
    jest określone iż konto będzie wykorzystywane do celów DG.

    Skutki są dwa:
    - bank ze swej strony dopasowuje prawnie obsługę np. ze względów
    podatkowych (np. nie pobiera podatku od odsetek)
    - bank zastrzega, że w razie wykorzystywania kont niezgodnie z przeznaczeniem
    może umowę wypowiedzieć.

    Czyli w przypadku wykorzystywania konta osobistego dla celow
    gospodarczych może się okazać że pewnego pięknego dnia konto nie działa
    a bank wysłał np. żądanie natychmiastowego spłacenia debetu

    Natomiast od strony przepisów regulacja jest *INNA*: do US i ZUS należy
    zgłosić "konta wykorzystywane dla celów gospodarczych".
    Sprawdź w przepisach.
    US czy ZUS nie pyta czy "konto jest zawarte dla celów gospodarczych",
    tylko czy jest tak *wykorzystywane*.
    I tu też jest pytanie o ew. "efekty uboczne".

    A mogą być ciekawe, szczególnie *jakby* w wyniku jakiegoś postępowania
    doszło do żądania ujawnienia obrotów na rachunku, bo skoro rachunek
    jest "wykorzystywany do celów DG" to być może trzeba będzie umieć wykazać
    że nie jest się wielbłądem i wszelkie inne wpłaty od osób trzecich NIE
    są przychodami z DG :|

    > Oczywiscie konto firmowe (jedno ) takze bym posiadal w celu
    > dokonywania przelewow do urzedow itp.

    Coś Ci poradzę, standardowo :)
    Przejrzyj archiwum grupy.
    Owo przejrzenie to tak przeczytanie 3000 czy 4000 postów, na początek.
    Szukając po słowach kluczowych interesujących Cię tematów rozeznasz się
    w haczykach.

    Bo w tej chwili, to stawiasz sprawę NA GŁOWIE.
    Dosłownie o 180 stopni obróconą.

    Podatki (dochodowy, VAT) i składki ZUS, płacone *za siebie*, są
    w przypadku jednoosobowej DG zobowiązaniem *osobistym* podatnika
    i ubezpieczonego, nie widać żadnego powodu dla którego nie miały
    być być płacone z konta osobistego :|
    (oczywiście sprawa wygląda inaczej w przypadku VAT od spółki czywilnej
    lub składek ZUS i zaliczek na podatki płaconych *za pracowników*,
    bo te zobowiązania są "związane z DG", przykładowo zaliczki
    powinny być płacone *z kwoty wynagrodzenia*).

    Podsumowując, "do przyjmowania wpłat" mamy konto *wykorzystywane do DG*,
    zaś opłacanie podatków to czynność osobista (acz jak sądzę większość
    prowadzących DG płaci je z konta DG, ja zresztą też, bo przeciwwskazan
    nie ma a w razie czynności sprawdzajacych mamy "wszystkie wydruki
    w jednym" i kontami osobistymi chwalić się nie trzeba :P).

    Acha, tę radę (o poczytaniu kilku tysięcy postów) zastosowałem kiedyś
    do siebie... nie licz na ulgowe traktowanie ;)

    pzdr, Gotfryd