  • 1. Data: 2008-06-06 18:16:20
    Temat: AC i rozliczenie naprawy samochodu - kilometrowka, nie srodek trwaly
    Od: "MW" <n...@e...com>

    Witam,

    Mialem ostatnio troche pechowa przygode z samochodem, a ze nieszczescia
    chodza parami, to przyplataly sie jeszcze niejasnosci, jak to wplywa na moje
    relacje z wszechwladnym US (nie, nie chodzi o Stany Zjednoczone) :) Mozecie
    rzucic okiem, czy dobrze kombinuje?

    Sytuacja jest taka:
    - prowadze jednoosobowa DG (KPiR + VAT)
    - mam samochod, ktory wykorzystuje w DG (rozliczenie wg kilometrowki)
    - samochod ma ubezpieczenia AC i OC, koszt obydwu zostal zaliczony do KUP
    (rozliczone wg "kilometrowki")
    - ...ma on tez dosc ciekawa linie nadwozia po ostatniej przygodzie na drodze
    - ...z ktorego to tytulu ubezpieczyciel wyplaci mi odszkodowanie w ramach AC
    - odszkodowanie wyplacane jest na podstawie kosztorysu: pan rzeczoznawca z
    firmy ubezpieczeniowej lypnal okiem, podrapal sie tu i owdzie, wrocil z
    wycena szkody, odjal co sie tylko dalo (*0,5 za wiek samochodu ergo zuzycie
    czesci, -22% bo wg OWU wyplacane w kwocie netto) i wyszla mu jakas tam kwota
    "X"
    - ubezpieczyciel przeleje "X" na moje konto i to by bylo na tyle z jego
    strony.

    A pytania, ktore mi sie nasuwaja, to:

    1) Czy otrzymana kwote odszkodowania ("X") mam zaksiegowac jako przychod w
    KPiR?

    Wydaje mi sie, ze nie.

    Pro:
    (art. 21. ust.1 pkt.4 ustawy o pdof)
    "Wolne od podatku dochodowego są: (...) kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń
    majątkowych i osobowych, z wyjątkiem: (...) odszkodowań za szkody dotyczące
    składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą"
    IMHO pomimo, ze samochod jest wykorzystywany do prowadzenia dzialalnosci, to
    posiadam go "prywatnie" i czasem jedynie "sam sobie pozyczam" do DG, co
    rozliczam wg kilometrowki. Tak wiec chyba nie mozna powiedziec, ze samochod
    "jest z nia zwiazany" - "zwiazany" bylby gdyby byl w EST lub w inny sposob
    stanowil majatek firmy (EW? leasing?). W/w wyjatek wiec mnie nie dotyczy i
    odszkodowanie nie jest dochodem z DG.

    Contra:
    Czy fakt, ze np. ubezpieczenie AC rozliczylem w kilometrowce, a wiec
    "zaplacila za nie firma", nie powoduje, ze odszkodowanie z niego otrzymane
    "trafia do firmy" a wiec podlega opodatkowaniu?

    2) Koszty naprawy a kilometrowka
    Bede chcial naprawic samochod, w tym celu kupie czesci, oddam auto do
    mechanika itp., na co otrzymam stosowne faktury/rachunki.
    Czy moge wydatki na naprawe uznac za KUP, rozliczyc w ramach kilometrowki i
    odliczyc zaplacony w nich VAT?

    Wydaje mi sie, ze - nie wiem...

    - za: posiadam ubezpieczenie AC => nie obowiazuje mnie zakaz uznania kosztow
    naprawy powypadkowej za KUP.
    - przeciw: dostane na ich zakup odszkodowanie, wiec "zostaly mi zwrocone w
    jakiejkolwiek formie", czyli AFAIR nie moga byc KUP? (ale czy nie dotyczylo
    to wylacznie ST, a ten samochod nie jest ST?)
    - za: odszkodowanie bedzie wyplacone niezaleznie od tego, czy faktycznie
    naprawie samochod, wiec nie dostaje go "na zakup nowej czesci x" tylko za to
    ze "aktualna czesc x zostala zniszczona"; czyli tak jakby nowe czesci bede
    kupowac nie za pieniadze otrzymane od ubezpieczyciela, ale za swoje => wiec
    jednak "nie zostaly mi zwrocone w jakiejkolwiek formie"?
    - ~: co z VAT? Jesli koszt czesci bedzie KUP to sprawa prosta - odliczam; a
    jesli nie bedzie KUP, to moge odliczyc w calosci lub czesci?
    - VAT-przeciw: od kosztow nie bedacych KUP nie mozna odliczyc VAT
    - VAT-za: dostalem odszkodowanie w kwocie netto, czyli VATu ubezpieczyciel
    mi nie zwrocil

    Aktualny plan brzmi optymistycznie:
    - odszkodowania nie wliczac do dochodow
    - koszt czesci/napraw uznac za KUP (odliczyc VAT naliczony w
    czesciach/naprawach, w ramach kilometrowki rozliczyc koszt netto
    czesci/napraw)

    Co myslicie na ten temat? Strace za to jakas czesc ciala?

    Pozdrawiam,
    Michal