  • 41. Data: 2004-01-16 20:20:00
    Temat: Re: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "MDK" <a...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:bu9chm$9u2$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Kurcze ,
    > Wciąż piszesz o towarach popadających w strukturę.
    > Tak nie jest !
    > Cała księgowość firmy musi być liczona strukturą.

    Otóż Ty uważasz, że do struktury należy brać cały
    podatek naliczony, a część grupy uważa, że
    tylko ten, który nie jest w całości związany ze sprzedażą
    opodatkowaną.

    Z ciekawości przestudiowałem rzeczony artykuł 20
    (nie miałem z nim nigdy do czynienia)
    Wywnioskowałem, że rozumujesz następująco:
    Koszty:
    -zakup towaru handlowego 100 000 + VAT
    do sprzedaży opodatkowanej
    -koszty ogólne - 1000 + VAT
    Sprzedaż:
    -towar handlowy 10 + VAT
    -usługa zwolniona 990 + 0 (zw)

    I teraz uważasz, że struktura
    jest 1% do 99% i odliczyć możesz
    tylko 220zł z towarów handlowych
    i 2,2zł z kosztów ogólnych?

    A niektórzy uważają, że
    zakup 100 000 + VAT jest w całości
    związany ze sprzedażą opodatkowaną
    i odliczają 22 000,
    a od kosztów ogólnych 2,2zł
    (wg procentowego udziału w tym miesiącu)

    I uważasz, że to źle?

    > ja czytając art 20 ty nie widze możliwości interpretacji
    > innej niż jest w tekście
    > "Art. 20.
    > 1. Podatnik dokonujący sprzedaży towarów opodatkowanych i
    zwolnionych od
    > podatku obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku
    naliczonego,
    > związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną."
    >
    > Powiedz jak wyodrębnisz koszty firmy zwolnione ze sprzedażą
    zwolnioną, gdy
    > pod jednym dachem odbywa się jedna i druga ?

    Ja tam interpretuję inaczej.
    Na początku wyodrębniam kwoty podatku
    związane ze sprzedażą opodatkowaną (art 20.1)
    czyli te związane z zakupem towaru handlowego,
    który kiedyś tam sprzedam jako opodatkowany.
    I obniżam należny - art 20.2

    A od kosztów przy których wyodrębnienie
    nie jest możliwe (koszty ogólne) mogę TAKŻE (art20.3)
    zmniejszyć wg udziału procentowego sprzedaży.

    Słowo TAKŻE wydaje się być kluczowe.
    Przynajmniej ja tak zrozumiałem ten artykuł.

  • 42. Data: 2004-01-16 21:58:57
    Temat: OT: Absurd czy ja czegoś nie rozumiem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2004, MDK wrote:
    [...]
    >+ Ustawodawca napisał "zwolnione" więc wszyscy podświadomie
    >+ uważają

    Ja uważam od dawna że używanie określeń "wszyscy", "nigdzie",
    "zawsze", "nikt" itp. jest potencjalnie niebezpieczne - możesz
    sprawdzić w googlu ;)
    [...]

    >+ Ta stawka powinna się nazywać "bez możliwosci odliczeń VAT"

    Nie wiem czy już się zgadzałem, ale w tym miejscu zgadzam się
    bez protestu. W odróżnieniu od innych miejsc ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 43. Data: 2004-01-16 22:01:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2004, MDK wrote:
    [...do slawka...]
    >+ Co za wnikliwe podejście do Tematu :)
    >+ Albo nie czytasz ze zrozumieniem albo nie rozumiesz tematu.
    >+ Albo prowadzisz komuś księgowość i naraziłeś go na straty,nie znając
    >+ problemu.

    Czwarta możliwość: jest zbyt niecierpliwy. Jak na twoje
    możliwości oporu oczywiście :)

    >+ a ośmieszanie to Twoja linia obrony.

    ...lub ataku: zawsze bierz pod uwagę nie tylko środki ale
    również cel (nawet jak nim sam jesteś :) - czasem warto !)

    pozdrowienia ! - Gotfryd

  • 44. Data: 2004-01-16 22:28:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2004, cef wrote:

    >+ Użytkownik "MDK" <a...@m...com.pl> napisał[...]
    [...do mnie zdaje się...]
    >+ > Kurcze ,
    >+ > Wciąż piszesz o towarach popadających w strukturę.
    >+ > Tak nie jest !
    >+ > Cała księgowość firmy musi być liczona strukturą.

    Ufff... dobrze że CEF się odezwał :)

    >+ Otóż Ty uważasz, że do struktury należy brać cały
    >+ podatek naliczony, a część grupy uważa, że
    >+ tylko ten, który nie jest w całości związany ze sprzedażą
    >+ opodatkowaną.
    [...wywód...]
    >+ I uważasz, że to źle?
    [...]
> [...]
    >+ A od kosztów przy których wyodrębnienie
    >+ nie jest możliwe (koszty ogólne) mogę TAKŻE (art20.3)
    >+ zmniejszyć wg udziału procentowego sprzedaży.

    IMHO - oczywiście.
    MDK podnosi problem "co się stanie jak zmieni przeznaczenie"
    (zakupów uznanych za "służących sprzedaży opodatkowanej").
    Owszem, w tym momencie jakiś tam problem *jest*.
    Już tłumaczę dlaczego IMO "jakiś tam": trzeba znać wartość
    zakupu tych towarów ! Ale - moim zdaniem - ta wartość JEST
    "odtwarzalna". Po coś trzeba opisywać na fakturach przeznaczenie
    zakupu - to że nie trzeba "prowadzić magazynu" nie świadczy
    że "nic nie da się zrobić".
    Zgadzam się z Maddy że w tym momencie po prostu "trzeba myśleć
    zawczasu": jeśli *liczymy się* z tym że jakiś zakup "pójdzie
    w sprzedaż zwolnioną" to warto sobie zapisać "gdzieś" co i ile
    kosztowało :)
    Przy powyższych założeniach IMHO *można* przyjąć że VAT od
    zakupu towaru handlowego uznajemy za "związany wyłącznie ze
    sprzedażą opodatkowaną".
    Rozumiem że księgowy przekonał MDK, i że MY go NIE przekonamy,
    a przynajmniej MDK tak myśli (że go nie przekonamy ;)). Wrrr... !

    Natomiast nie ma IMO MDK racji jeśli czepia się o "pełną
    księgowość z powodu VATu" - mi wychodzi że dla odmiany chciałby
    *wstecz* wyliczyć *wszystkie* koszty które były związane
    z zakupem i "obróbką" tego towaru :)
    IMO nie będzie potrzeby korygowania VAT w zakresie owych "kosztów
    ubocznych": równie dobrze na strukturze "waży" fakt że zakup
    prenumeraty został "zaliczony w VAT" dlatego że akurat wtedy
    prenumerata wypadła - jak i dlatego że zakup towaru "trafił"
    w prenumeratę :) (nie bić - pozorna zgodność obu części wyrażenia
    wynika tylko z zasad prawdopodobieństwa zdarzeń niezależnych !).

    Jedyny czynnik który *odgrywa* rolę to rozkład VATu w kosztach
    ubocznych (czyli tych, których nie da się "przypisać" do sprzedaży
    opodatkowanej albo zwolnionej) wobec rozkładu sprzedaży tychże.
    Rzeczywiście jeśli mamy:
    - ZakupyNieprzypisaneOpodatkowane
    - SprzedażZwolnioną
    - SprzedażOpodatkowaną
    ...w 2 przykładowych (dajmy na to kolejnych, ale niekoniecznie) miesiącach
    to różny rozkład ZNO do SZ/SO da pewną "stratę" bądź pewien "zysk"
    w porównaniu do średniej. Można się umówić że wariant optymalny
    jest punktem odniesienia :) i mówimy o mniejszej lub większej stracie :]

    >+ Słowo TAKŻE wydaje się być kluczowe.
    >+ Przynajmniej ja tak zrozumiałem ten artykuł.

    Może jeszcze ktoś zapoda interpretację :) ?
    Ja wiem... jakiś wyrok może by MDK przekonał... tylko najpierw
    jakiś US musiałby podjąć się wykładni "MDK mode" wobec podatnika :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 45. Data: 2004-01-17 08:44:39
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > ...lub ataku: zawsze bierz pod uwagę nie tylko środki ale
    > również cel (nawet jak nim sam jesteś :) - czasem warto !)

    Nie rozumiem jaki ma w tym cel.
    Nie przeczytał uważnie i wtrąca denerwujące zdania,
    nie wysilając się na żadne uzasadnienie.
    "głupi mówi to co wie a mądry wie co mówi"
    Są ludzie którzy zabierają zdanie w każdej sprawie
    żeby być w centrum uwagi.

    Pozdrawiam
    Karol

  • 46. Data: 2004-01-17 08:54:14
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > Ja uważam od dawna że używanie określeń "wszyscy", "nigdzie",
    > "zawsze", "nikt" itp. jest potencjalnie niebezpieczne - możesz
    Upieram się że w tym przypadku nazwa jest sugestywna dla wszystkich.
    Znasz temat, i nie powiesz mi że pierwsza myśl, jaka się Tobie ciśnie go
    głowy
    po przeczytaniu określenia "stawka zwolniona" to : "nie ma podatku"

    > [...]
    >
    > Nie wiem czy już się zgadzałem, ale w tym miejscu zgadzam się
    > bez protestu. W odróżnieniu od innych miejsc ;)

    To jak jest z tym wyodrębnieniem sprzedaży zwolnionej.
    Wg Ciebie da się czy się nie da ?
    Czy kończymy dyskusję ?

    Maddy poruszyła temat VAT dla szkół.
    To jest najlepszy przykład na szkodliwość stawki zwolnionej.
    Biorąc pod uwagę przypadek Optimusa i JTT gdzie VAT dla szkół
    przrodził się w poważną aferę , czuję przez skórę
    że ktoś zamieszał w przepisach i celowo mąci .

    Pozdrawiam
    Karol

  • 47. Data: 2004-01-17 09:30:52
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    napisał w wiadomości > On Fri, 16 Jan 2004, cef wrote:

    > [...]
    Ja uważam że przepis jest jasny jak słońce i nie ma co
    interpretować.

    Przepraszam ale tu się śmieję.
    22,54..... litra benzyny na sprzedaż zwolnioną a 32,5322... na opodatkowaną
    :))

    Nie jest możliwe nigdy.( no prawie nigdy)
    Opisz w kilku zdaniach jak to zrobisz.
    Piszesz "wyodrębnię" i o to idzie spór
    Ja mówię że niezwykle rzadko to się da zrobić.
    Np ma firmę gdzie coś produkuje a w domu wieczorami
    prowadzi działalność związaną , nie używa komórki ani samochodu....

    > IMHO - oczywiście.
    > MDK podnosi problem "co się stanie jak zmieni przeznaczenie"
    > (zakupów uznanych za "służących sprzedaży opodatkowanej").
    > Owszem, w tym momencie jakiś tam problem *jest*.

    JAKIŚ ??
    A przykład Maddy dot komputerów dla szkół.
    Kupując części do produkcji komputerów musisz wiedzieć
    że z tych konkretnych będą robione dla szkół a z tych dla 22%.

> [...]
    > zawczasu": jeśli *liczymy się* z tym że jakiś zakup "pójdzie
    > w sprzedaż zwolnioną" to warto sobie zapisać "gdzieś" co i ile
    Cały czas pytam jak podzielić inne koszty żeby unknąć struktury,
    nie towary handlowe, tylko wszystkie związane ze sprzedażą opodatkowaną.
    Ustawodawca nie rozgranicza tych kosztów ani nie umożliwia jakichkolwiek
    szacynków.

    Jeżeli pokażesz jakąkolwiek logiczną metodę pasującą do Art 20,
    to przyjmuję z pokorą wszystkie Twoje argumenty.
    Nawet tak śmieszne wyodrębnianie kosztów jak np:
    "ptaszek na fakturze to są części do komputerów dla szkoły,
    a kreseczka to dla innych" Przy czym jedni i drudzy płacą VAT :))
    Przykład Maddy jak najbardziej obrazuje ten absurd :)

    > Przy powyższych założeniach IMHO *można* przyjąć że VAT od
    > zakupu towaru handlowego uznajemy za "związany wyłącznie ze
    > sprzedażą opodatkowaną".
    Założenia ,założeniami.
    Ustawa jest jasna .

    > Rozumiem że księgowy przekonał MDK, i że MY go NIE przekonamy,
    > a przynajmniej MDK tak myśli (że go nie przekonamy ;)). Wrrr... !
    Dlaczego tak sądzisz ?
    Nie bronię swoich racji.
    Chcę tylko wiedzieć, może inni też się czegoś dowiedzą.
    Na razie jednak żadne argumenty nie padły.
    "moim zdanie" , "wg mnie" "inni tak robią to za mało.
    Nigdzie nie pisze jak się wyodrębia koszty i nikt nie napisał
    jak to można zrobic zgodnie z ustawą.
    Ja cały czas czekam .Zaczeło się od tego że straciłem parę groszy
    na samochodzie zwolnionym z VAT.Ksiegowy pokazał przepis
    który jak mi się wydaje zrozumiałem w całości .
    Może ksiegowy zrobił to źle.
    On też jest przekonywalny.

    > Natomiast nie ma IMO MDK racji jeśli czepia się o "pełną
    > księgowość z powodu VATu" - mi wychodzi że dla odmiany chciałby
    > *wstecz* wyliczyć *wszystkie* koszty które były związane
    > z zakupem i "obróbką" tego towaru :)
    No pewnie .Kupujesz części do komputerów a później się okazuje
    że z niektórych są robione komputery dla szkoły.
    I co robisz ??
    Pełna księgowość wstecz albo lipne oświadczenie dla US albo struktura
    na której można nieźle stracić.
    Wszystkie przypadki są popi.......

    [...]
> [...]
    > w porównaniu do średniej. Można się umówić że wariant optymalny
    > jest punktem odniesienia :) i mówimy o mniejszej lub większej stracie :]
    Uff widze że przyjąłeś jednak moje argumenty.
    Czyli można tylko strukturą ,czy tak ?

    > Może jeszcze ktoś zapoda interpretację :) ?
    > Ja wiem... jakiś wyrok może by MDK przekonał... tylko najpierw
    > jakiś US musiałby podjąć się wykładni "MDK mode" wobec podatnika :)
    Poczekaj aż troche komputerów pójdzie dla szkół na stawce zwolnionej.
    Będą wyroki takie jak w przypadku Optimusa i JTT.
    Moim zdaniem wszyscy którzy nie zastosują struktury podpadną pod paragraf
    :((

    Pozdrawiam
    KArol

  • 48. Data: 2004-01-17 10:09:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Ja uważam że przepis jest jasny jak słońce i nie ma co
    > interpretować.

    Każdy jasny jak słońce przepis można interpretować.
    Zdziwiłbyś się gdybyś np usłyszał, że warunek zwrotu VAT
    związany z zapłatą faktury w całości może być interpretowany, tak, że
    zapłata
    całej faktury, ale w kilku ratach nie uprawnia do zwrotu VAT.
    Prawda, że ciekawe? Ale to zupełnie OT

    > Przepraszam ale tu się śmieję.
    > 22,54..... litra benzyny na sprzedaż zwolnioną a 32,5322... na
    opodatkowaną
    > :))

    Ja też się śmieję.
    Teraz już wiem czego nie rozumiesz.
    Wyodrębniam kwoty, które można ustalić bez problemu.
    Jeśli tę benzynę kupiłem do sprzedaży, to odliczam cały VAT.
    Nawet nie trzeba nic wyodrębniać.
    Jeśli to benzyna z kosztów ogólnych to proporcja,
    bo jak sam piszesz wyodrębnić jest trudno.

    > Nie jest możliwe nigdy.( no prawie nigdy)
    > Opisz w kilku zdaniach jak to zrobisz.
    > Piszesz "wyodrębnię" i o to idzie spór
    > Ja mówię że niezwykle rzadko to się da zrobić.

    Opisałem w wywodzie, który Gotfryd wyciął.
    Jeśli przeczytałeś te przykłady i nie rozumiesz,
    to już nie poradzę.

  • 49. Data: 2004-01-17 15:39:42
    Od: "MDK" <a...@m...com.pl>

    [..]
> [...]
    > zapłata
    > całej faktury, ale w kilku ratach nie uprawnia do zwrotu VAT.
    Dla mnie jest jasne że chodzi zapłącenie całęj kwoty bez względu na ilość
    rat .
    Żeczywiście Ciekawa interpretacja

    > opodatkowaną
    >
    > Ja też się śmieję.
    > Teraz już wiem czego nie rozumiesz.
    > Wyodrębniam kwoty, które można ustalić bez problemu.
    Jakie kwoty z kosztów ogólnych wyodrębnisz bez problemu ?
    I jak ?

    > Jeśli tę benzynę kupiłem do sprzedaży, to odliczam cały VAT.
    > Nawet nie trzeba nic wyodrębniać.
    > Jeśli to benzyna z kosztów ogólnych to proporcja,
    > bo jak sam piszesz wyodrębnić jest trudno.
    Wcale niemożliwe

    > Opisałem w wywodzie, który Gotfryd wyciął.
    > Jeśli przeczytałeś te przykłady i nie rozumiesz,
    > to już nie poradzę.
    Nie o to chodzi.Jeżeli nie możesz wyodrębnić ze wszystkich składników,
    nie możesz wyodrębnić wcale.
    Dla pełniejszego zobrazowania paranoi tego przepisu wyobraź sobie że
    część kosztów jest poniesiona w miesiącach poprzednich.
    Jeżeli chcesz dokonać sprzedaży zwolnionej w firmie zajmującej się
    opodatkowaną i zwolnioną, to już wiele miesięcy przedtem wykonujesz
    czynności
    związane ze sprzedażą zwolnioną , odliczając Vat od kosztów.
    Przecież nie wiesz co Ciebie czeka w przyszłości.

    Jeżeli nie rozumiesz o co mi chodzi ,
    weź przykład Maddy który to świetnie obrazuje, sprzedaż komputerów dla
    szkół.

    Kupujesz podzespoły , odliczasz VAT.
    Przychodzi szkoła i kupuje komputer ze stawką zwolnioną .
    Wcześniej nie wiedziałeś kto będzie odbiorcą Twoich komputerów.
    Komputer jest składany z części kupionych 3,2,1, miesiąc wcześniej.
    {Tylko nie mów że przypadek jest wydumany}
    Nie wymagam żebyś opisał samo rozliczenie bo to by był zbyt długi wywód.
    Napisz jakbyś się do tego zabrał, żeby rozliczyć bez struktury.

    Pozdrawiam
    Karol

  • 50. Data: 2004-01-17 17:20:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Jakie kwoty z kosztów ogólnych wyodrębnisz bez problemu ?
    > I jak ?

    Z ogólnych nie wyodrębniam.
    Tu obowiązuje proporcja.

    > Nie o to chodzi.Jeżeli nie możesz wyodrębnić ze wszystkich
    składników,
    > nie możesz wyodrębnić wcale.

    Właśnie o to chodzi, że Ty uważasz, że jeśli choć dla JEDNEGO
    zakupu nie można ustalić z jaką sprzedażą jest związany,
    to dla WSZYSTKICH zakupów należy stosować proporcję.
    A ja uważam, że tak nie jest.

> [...]
    >
    > Jeżeli nie rozumiesz o co mi chodzi ,
    > weź przykład Maddy który to świetnie obrazuje, sprzedaż komputerów

    To jest bardzo dobry przykład,
    na pokazanie jak bolesne może być
    stosowanie zapisów art 20 nawet w
    moim rozumieniu tego przepisu.
    Myślę, że firmy poradzą sobie z tym :-)
    Jakieś firmy siostry z przeznaczeniem dla szkół itp.

> [...]
    wywód.
    > Napisz jakbyś się do tego zabrał, żeby rozliczyć bez struktury.

    Dlaczego mam rozliczać bez struktury?
    Przecież napisałem już parę razy, że jak się nie da ustalić,
    to trzeba strukturą.
    Generalnie sama zasada rozliczania sprzedaży
    zwolnionej jest skopana. Tu się zgadzamy.
    Różnimy się jeśli chodzi o warunki stosowania proporcji
    sprzedaży.