  • 1. Data: 2007-11-13 16:28:49
    Temat: Aport samochodu do S.C. a PCC i umowa spółki
    Od: "bArT" <b...@o...eu>

    Witam Wszystkich,

    Mam mały dylemat. Chcę wrzucić aportem samochód do spółki cywilnej. Moje
    pytania:
    1. Czy powinienen zmienić umowę spółki zawierającą nowy majątek? - i
    odprowadzić od tego PCC
    2. Czy aport nie wymusza wcale zmiany umowy spółki i wtedy nie płacę PCC bo
    de fakto PCC nie jest od aportu tylko zmiany umowy.
    3. Czy każda duperela, którą wrzucę aportem do spółki cywilnej wymusza
    zmianę umowy spółki? a co za tym idzie opłatę PCC?

    dzięki
    Bartek

  • 2. Data: 2007-11-14 10:42:59
    Temat: Re: Aport samochodu do S.C. a PCC i umowa spółki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, bArT wrote:

> [...]
    > pytania:
    > 1. Czy powinienen zmienić umowę spółki zawierającą nowy majątek? - i

    IMHO - tak.
    Spółka nie jest "osobą", spółkę stanowi "wkład" wniesiony na podstawie
    umowy oraz sama umowa. Z niczego więcej SC się nie składa :), choć
    ów twór może być np. podatnikiem (VAT dla przykładu).

    > 2. Czy aport nie wymusza wcale zmiany umowy spółki

    To czym byłby w takim układzie ów samochód?
    Aport oznacza "wkład rzeczowy", a do spółki nie da się niczego "wnieść"
    inaczej niż umową.

    > 3. Czy każda duperela, którą wrzucę aportem do spółki cywilnej wymusza zmianę
    > umowy spółki? a co za tym idzie opłatę PCC?

    IMHO to drugie wynika z faktu, że jest jawny zakaz "wyjmowania" ze spółki
    czegokolwiek podczas trwania tejże spółki (poza zyskiem do podziału
    w roku obrachunkowym oczywiście).

    Ale to jest głos w dyskusji, może ktoś się przyczepi :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-14 23:10:45
    Od: "bArT" <b...@o...eu>

    "Gotfryd Smolik news" wrote ...

> [...]

    > w roku obrachunkowym oczywiście).

    > Ale to jest głos w dyskusji, może ktoś się przyczepi :)

    Dzięki za info. Otrzymałem taką propozycję rozwiązania kwestii umowy, że
    jeśli umowa zawierać będzie klauzulę, z której wynika, że wniesienie aportem
    wkładu znacznej wartości nie zmienia udziału poszczególnych wspólników; nie
    wymusi to zmiany umowy spółki a tym samym opłaty PCC - no nie wiem jak to
    traktować.

    Żeby była jasność kwoty są niewielkie, ale nie chcę być "frajerem" płacąc za
    coś czego nie muszę.

    pozdr.
    bartek

  • 4. Data: 2007-11-15 08:15:24
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM.gmail.com>

    bArT pisze:
> [...]
    > aportem wkładu znacznej wartości nie zmienia udziału poszczególnych
    > wspólników; nie wymusi to zmiany umowy spółki a tym samym opłaty PCC -

    Moim zdaniem podatek placi sie od wkladu a nie od podzialu procentowego
    spolki.

  • 5. Data: 2007-11-17 02:40:28
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > "Gotfryd Smolik news" wrote ...

    Jednostka organizacyjna nie posiadajaca osobowości prawnej ?
    Zmienić umowę ? Tak - aneksem.

    Aneksem.

> [...]
    > traktować.
    >
    > Żeby była jasność kwoty są niewielkie, ale nie chcę być "frajerem" płacąc za

    To jakieś nieporozumienie - udział i podział to jedno , kapitał to drugie.
    Wniesienie okreslonego aportu może niestanowić zmiany umowy spółki ale podnosi
    kapitał a to związane jest z PCC. Wniesienie aportu przez jednego z udziałowców
    nie oznacza automatycznie zmiany proporcji udziałow w zyskach i stratach - o
    ile umowa tak stanowi albo wspólnicy to akceptują.

    Pzdr-Kriss

  • 6. Data: 2007-11-17 10:07:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 17 Nov 2007, Kriss wrote:

    > Jednostka organizacyjna nie posiadajaca osobowości prawnej ?
    > Zmienić umowę ? Tak - aneksem.

    > Aneksem.

    Coś Ci się na czepianie zebrało :]
    A aneks to nie umowa?

    > Wniesienie okreslonego aportu może niestanowić zmiany umowy spółki

    Stawiam zarzut naruszenia art.58 KC w powiązaniu z art.5 KC.
    Konkretnie usiłujesz w ten sposób obejść art.863 KC w powiązaniu
    z 868 KC - skoro jednym z "obustronnie" (znaczy wspólnicy nie mogą
    "wyjąć" a wierzyciele indywidualni wspólników też nie mogą "wyrwać")
    chronionych praw dawanych przepisem majątkowi spółki jest integralność
    jej majątku, nie można pozwolić, aby wspólnicy mogli naruszać ową
    integralność w ten sposób, że ujawnienie faktu "wniesienia" uzależnią
    od tego czy po majątek chce sięgnąć wierzyciel czy oni sami!
    Przyjmuję, że nie czepiamy się formalnego znaczenia słowa "aport"
    (w SC to się nazywa "wkład" a nie "aport").

    > ale podnosi kapitał

    I tego na mój gust, ze wzglęu na ww. przepisy, nie wolno robić
    inaczej niż przez "zawarcie umowy" (nieważne, ze zmiany czy jak kto
    woli aneksu).
    Albo inaczej: wkład z mocy prawa jest częścią umowy!
    Nie da się "bezumownie" czegoś wnieść do SC, bo jest to część definicji
    umowy spółki z art.860!

    > a to związane jest z PCC. Wniesienie aportu przez jednego z udziałowców
    > nie oznacza automatycznie zmiany proporcji udziałow w zyskach i stratach
    > - o ile umowa tak stanowi albo wspólnicy to akceptują.

    To się oczywiście zgadza i tego nie podważam.
    Czepam się tezy, jakoby można było wprowadzić wkład i twierdzić ze to
    nie jest "zmiana umowy spółki"!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-11-19 21:13:07
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > I tego na mój gust, ze wzglęu na ww. przepisy, nie wolno robić
    > inaczej niż przez "zawarcie umowy" (nieważne, ze zmiany czy jak kto

    Gotfryd - litości - niczego nie chcę "obchodzić" - pytanie było o PCC. Mówimy o
    podniesieniu kapitału a nie jego obniżeniu. Mówimy o sytuacji , w
    której "wkład" lub "aport" , wolny jest od wad prawnych i praw osób trzecich.
> [...]
    >
    > To się oczywiście zgadza i tego nie podważam.
    > Czepam się tezy, jakoby można było wprowadzić wkład i twierdzić ze to

    Być może zbyt "uniwersalnie" potraktowałem definicję " zmiany umowy spółki"-
    patrząc na problem przez pryzmat spółek osobowych , kapitałowych , KSH i KRS. W
    myśl tych przepisów podwyższenie kapitału winno być ujawnione ale nie musi
    stanowić o zmianie umowy spółki - o ile umowa spółki tak stanowi a przepisy KSH
    się temu nie sprzeciwiają.
    Bez wzgledu na powyższe - nie uważam za "zmianę" - umowy spółki - podniesienia
    wkładów "aportem rzeczowym" o ile umowa spółki tak stanowi. Po za dyskusją
    pozostaje fakt ujawnienia tej czynności poprzez spisanie aneksu i opłatę PCC.
    W przypadku spółek nie wpisanych do KRS podwyższenie kapitału s.c. ,
    ( "wkładu") - nie stanowi przesłanki do ujawniania tych zmian gdziekolwiek poza
    US-em i to tylko w zakresie PCC i ewentualnych kosztów up. zwiazanych z aportem
    rzeczowym. Oczywiście aport zmienia właściciela i w tym zakresie sytuacja ta
    wywołuje skutki prawne wobec zaległych roszczeń wierzycieli , udziałowca i
    spółki ale nie to było przedmiotem tej dyskusji.
    Mam nadzieję, że wyjaśniłem mój punkt widzenia - pozdrawiam - Kriss

  • 8. Data: 2007-11-21 00:50:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Nov 2007, Kriss wrote:

    > Gotfryd - litości - niczego nie chcę "obchodzić"

    :)
    [...]
> [...]
    > stanowić o zmianie umowy spółki - o ile umowa spółki tak stanowi a przepisy KSH

    OK, ale SC pod KSH "nie podpada".
    Nawet o ratio legis ustawodawca zadbał, bo niewątpliwie "wkład" to jest
    coś innego niż "aport".

> [...]
    > pozostaje fakt ujawnienia tej czynności poprzez spisanie aneksu i opłatę PCC.

    Dobra, IMO ów "aneks" stanowi właśnie zmianę umowy spółki.
    Co do PCC tak czy siak się zgadzamy, rzecz jasna.

    > W przypadku spółek nie wpisanych do KRS podwyższenie kapitału s.c. ,
    > ( "wkładu") - nie stanowi przesłanki do ujawniania tych zmian gdziekolwiek poza
    > US-em

    No i tu Ci racji nie przyznam.
    To jest "działanie w sposób oznaczony", jako *jedyne* jawnie wymienione
    na (niezamkniętej) liście czynności stanowiących umowę: "w szczególnoœci
    przez wniesienie wkładów".
    Jak inaczej, niż przez powołanie na ową umowę może być realizowana
    ochrona wierzycieli SC z 863.2 oraz ochrona przed wierzycielami
    osobistymi z 863.3?
    Przez mityczne, nigdzie nie rejestrowane "wniesienie do spółki"?
    IMO jednym z celów art.860.2 jest zapewnienie, że wkład jest *określony*!

> [...]
    > wywołuje skutki prawne wobec zaległych roszczeń wierzycieli , udziałowca
    > i spółki ale nie to było przedmiotem tej dyskusji.

    Przedmiotem początku wątku nie było, jest przedmiotem mojego oporu wobec
    tezy ze "można nie zawierać w umowie".

    > Mam nadzieję, że wyjaśniłem mój punkt widzenia - pozdrawiam - Kriss

    Tak jest, nie podzielam, pozdrawiam :) - Gotfryd

  • 9. Data: 2007-11-25 18:21:01
    Od: "bArT" <b...@o...eu>

    dziękuję Wam za odpowiedzi

    pozdr