  • 1. Data: 2007-11-13 09:31:45
    Temat: Ulgowy zus, spółka cywilna i były pracodawca
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Wiem że to grupa .podatki., ale ZUS tak naprawdę jest podatkiem tylko nic
    z niego nie mamy ;)

    Według ZUSu, spółce cywilnej nie wolno korzystać z ulgowego zusu, jeśli
    wykonuje dla byłego pracodawcy choćby jednego ze wspólników czynności, które
    ten pracownik wykonywał dla tego pracodawcy.

    No i teraz mamy taką sytuację:

    Pracodawca P, u niego pracownicy A i B.
    Pracownik A wykonywał pracę X+Y, a pracownik B - pracę Y.

    Pracownik A założył 2 lata temu spółkę cywilną z osobą zupełnie nie związaną
    z pracodawcą P. Dla pracodawcy przez wymagany przepisami rok spółka nie
    wykonywała prac X ani Y, gdy okres ten minął - zaczęto świadczyć usługi X.

    W tym momencie do spółki chce się przyłączyć pracownik B.

    Pytanie: czy spółka może nadal świadczyć dla P usługi X? Bo Y oczywiście nie
    może, teoretycznie z X nei powinno być problemu - ale czy ZUS się tego nie
    uczepi?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    "To nie logika, to polityka"

  • 2. Data: 2007-11-13 09:37:43
    Temat: Re: Ulgowy zus, spółka cywilna i były pracodawca
    Od: Paweł Staszewski <p...@i...pl>

    Jacek Osiecki pisze:
> [...]
    > może, teoretycznie z X nei powinno być problemu - ale czy ZUS się tego nie

    Jezeli ten pracownik B tez nie wykonywal w ostatnich 2 latach pracy dla
    pracodawcy p to mozna swiadczyc uslygi X i Y
    Ale jesli pracownik B wykonywal prace w ostatnich 2 latach to mysle ze
    kwestia do rozwiazania jest dobrze napisane uzasadnienie ZUS/US iz praca
    wykonywana "X" nie ma nic wspolnego z tym co pracownik B wykonywal dla
    pracodawcy p.

  • 3. Data: 2007-11-13 09:50:42
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Jacek Osiecki pisze:
> [...]
    > wykonuje dla byłego pracodawcy choćby jednego ze wspólników czynności, które
    > ten pracownik wykonywał dla tego pracodawcy.

    Ale to nie spółka ma ZUS ulgowy tylko wspólnicy, każdego ten warunek
    dotyczy rozłącznie. Jedne może mieć ulgowy ZUS a drugi nie, zależnie
    jaka jest pozycja danego wspólnika w stosunku do odbiorcy usług
    świadczonych przez spółkę.

    Jeżeli spółka wykonuje usługi na rzecz byłego pracodawcy jednego ze
    wspólników, to ten jeden nie może korzystać z ulgowego ZUSu, reszta może.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2007-11-13 10:08:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paweł Staszewski pisze:

> [...]
    > kwestia do rozwiazania jest dobrze napisane uzasadnienie ZUS/US iz praca
    > wykonywana "X" nie ma nic wspolnego z tym co pracownik B wykonywal dla

    Tak, na piśmie oświadczyć, że SC jest tak dla picu a naprawdę to każdy
    swoją DG sobie prowadzi sam.
    Zasadą spółki cywilnej jest wspólne działanie, jak każdy wspólnik robi
    swoją działkę i się to nie łączy z praca pozostałych to nie jest to spółka.
    Jeżeli usługi spółki nie maja nic wspólnego z tym co
    ex-pracownik/wspólnik wykonywał dla klienta/ex-pracodawce to ok.
    Ale inny wariant jest trudny do _udowodnienia_ (tak a propos - uzasadnia
    się decyzje, zaistnienie bądź nie zdarzenia się udowadnia, a tu mamy do
    czynienia ze zdarzeniem).
    Co tam sobie wypiszecie nie jest istotne, papier jest cierpliwy, liczy
    się czy dana osoba faktycznie przykłada rękę do wykonywania usług dla
    konkretnego klienta czy nie.
    Jakby coś wylazło to jeszcze składanie fałszywych oświadczeń dochodzi...
    hmm...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2007-11-13 12:04:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, Jacek Osiecki wrote:

    > Witam,
    >
    > Wiem że to grupa .podatki., ale ZUS tak naprawdę jest podatkiem tylko nic
    > z niego nie mamy ;)

    Od zawsze jestem za dopisaniem w opisie geupy "podatki i parapodatki",
    ale w myśl zasady "weźmy się i zróbcie" liczę na to, że ktoś przeprowadzi
    procedurę zmiany opisu ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-11-13 12:19:45
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 13 Nov 2007 10:50:42 +0100, Maddy napisał(a):

> [...]
    > dotyczy rozłącznie. Jedne może mieć ulgowy ZUS a drugi nie, zależnie
    > jaka jest pozycja danego wspólnika w stosunku do odbiorcy usług

    Hmm, a to przypadkiem nie jest tak że ulgowość jest wyłączana dla wszystkich
    jeśli jeden pracuje dla byłego pracodawcy? Po prostu po ZUSie zawsze
    spodziewam się najgorszego i wolałbym się upewnić...

    Pozdrawiam,

  • 6. Data: 2007-11-13 12:19:45
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 13 Nov 2007 11:08:01 +0100, Maddy napisał(a):
> [...]

    No rzecz w tym, że pracownik B wykonywał, ale pracę Y. Y jest całkowicie
    rozłączne z X.

    > Tak, na piśmie oświadczyć, że SC jest tak dla picu a naprawdę to każdy
    > swoją DG sobie prowadzi sam.

    Ale chodzi właśnie o to, że blokada ulgowego zusu chyba dotyczy wszystkich
    wspólników jeśli choć jeden z nich psuje warunki ulgowości - i właśnie
    dlatego mam wątpliwości co do tejże ulgi.

    > Jeżeli usługi spółki nie maja nic wspólnego z tym co
    > ex-pracownik/wspólnik wykonywał dla klienta/ex-pracodawce to ok.

    Usługi spółki mają coś wspólnego co robił pierwszy wspólnik, ale okres przez
    który spółka nie mogła świadczyć tych usług już minął. Natomiast nowy
    wspólnik robił u byłego pracodawcy coś, czego firma nie ma zamiaru robić dla
    tego pracodawcy.

    Pozdrawiam,

  • 8. Data: 2007-11-13 12:35:53
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > jeśli jeden pracuje dla byłego pracodawcy? Po prostu po ZUSie zawsze
    > spodziewam się najgorszego i wolałbym się upewnić...

    Generalnie zasada jest taka, ze spolek cywilnych nie ma. Od tej zasady sa
    nieliczne wyjatki, ale akurat nie dla ZUS-u. ZUS "nie widzi" spolki
    cywilnej. ZUS widzi Kowalskiego i Nowaka. A czy Kowalski z Nowakiem sobie
    podpisza umowe na wbijanie gwozdzi Kowalskiemu przez Nowaka, czy na robienie
    loda czy tez moze - dla odmiany - umowe spolki cywilnej, to juz ZUS-u nie
    obchodzi w zadnym stopniu.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2007-11-13 12:44:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Hmm, a to przypadkiem nie jest tak że ulgowość jest wyłączana dla wszystkich
    > jeśli jeden pracuje dla byłego pracodawcy? Po prostu po ZUSie zawsze
    > spodziewam się najgorszego i wolałbym się upewnić...

    To weź przepis ;)
    Leży tu:
    http://www.gofin.pl/5,39,30881,0.html
    ...art.18a :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-11-13 12:47:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, SDD wrote:

> [...]
    > loda czy tez moze - dla odmiany - umowe spolki cywilnej, to juz ZUS-u nie

    ...w zakresie ustawy o SUS, trzeba dodać.
    Bo w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego to już byłby nadmiar optymizmu ;)

    pzdr, Gotfryd