  • 1. Data: 2007-11-13 11:14:10
    Temat: Laptop z UK - odzyskanie VAT'u, podwójne jego płacenie (?)
    Od: "p...@N...o2.pl" <p...@N...o2.pl>

    Witam,

    Zamierzam kupić laptopa na Ebay UK. Czytam, że wystawiają FVAT 17.5%.

    Dotychczas sądziłem, że skoro jesteśmy w UE, to wwożąc takiego laptopa
    do Polski, nikt mnie nie będzie pytał o cło ani o VAT.

    Kolega natomiast twierdzi, że tu zapłacę VAT (22%) po raz drugi,
    ale mogę się ubiegać w UK o zwrot 17.5% - czy to prawda?

    Drugie pytanie: Chciałbym kupić laptopa w UK i poprosić ich o FVAT
    na firmę polską, żeby wrzucić w koszty tutaj... Czy ktoś mógłby mi
    wytłumaczyć, jakie "perypetie" będzie musiała przejść ta firma :) :) ?

    Próbuję zgadywać, na co zwrócić uwagę:

    - jakie deklaracje i inne dokumenty trzeba składać w (zgaduję) Urzędzie
    Celnym, Skarbowym, Statystycznym lub nie wiem, gdzie może jeszcze (?)
    - Czy kupujący musi mieć NIP europejski czy oni to wystawią na NIP PL
    albo jak to się inaczej odbywa ?

    Gorąco proszę o radę - do Was, Ekspertów lub którzy przewalczyliście
    ten temat - podzielcie się wskazówkami, co, jak robić, żeby czegoś nie
    pokręcić :) :) :) i na co zwrócić uwagę, czego unikać... etc, itp, itd.

    Z góry serdecznie dziękuję i serdecznie
    Pozdrawiam~~Piotrek~~pe3no.

  • 2. Data: 2007-11-13 12:37:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, p...@N...o2.pl wrote:

> [...]
    >
    > Dotychczas sądziłem, że skoro jesteśmy w UE, to wwożąc takiego laptopa
    > do Polski, nikt mnie nie będzie pytał o cło ani o VAT.

    Wiesz, tak napisałeś, że wychodzi że ten ktoś kto wwozi nie
    będzie Ciebie pytał ;)
    Nie będzie :)
    Celnik też nie będzie, bo granicy nie ma.

    > Kolega natomiast twierdzi, że tu zapłacę VAT (22%) po raz drugi,
    > ale mogę się ubiegać w UK o zwrot 17.5% - czy to prawda?

    ...nie pamietam która góralska ;)
    O zwrot w .uk (podobnie jak .pl) można się ubiegać, jak wywieziesz
    to coś POZA UNIĘ. Twój kolega mieszka w Australii, Szwajcarii czy
    jakimś innym kraju, np. Meksyku?

    > Drugie pytanie: Chciałbym kupić laptopa w UK i poprosić ich o FVAT
    > na firmę polską, żeby wrzucić w koszty tutaj... Czy ktoś mógłby mi
    > wytłumaczyć, jakie "perypetie" będzie musiała przejść ta firma :) :) ?

    Tak.
    Przy zakupie na firmę bierze się fakturę BEZ VAT.
    Nie "zwolniony", nie 0% - bez VAT. Akurat do rozliczenia bierze się ją
    tak *jakby* miała 0%, i w wielu miejscach tak piszą, ale to jest
    nieścisłe.
    Ten VAT nalicza się SAMEMU i odlicza SAMEMU.

    > Próbuję zgadywać, na co zwrócić uwagę:

    :)
    A ustawą o VAT chcesz? (oberwać :))
    Tu leży:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    Przyznaję, ze ona JEST niestrawna :(

    > - Czy kupujący musi mieć NIP europejski

    Tak.
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100
    ...i wrzuć sobie "euronip" czy co tam chcesz, m.in. "wewnątrzwspólnotową"
    i "wewnątrzwspólnotowe" (nabycie i dostawę :)).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-13 13:44:51
    Od: "p...@N...o2.pl" <p...@N...o2.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Wiesz, tak napisałeś, że wychodzi że ten ktoś kto wwozi nie
    > będzie Ciebie pytał ;)
    > Nie będzie :)
    > Celnik też nie będzie, bo granicy nie ma.
    Tyle że laptop będzie dostarczany przez kuriera.
    Czy zatem też taką paczką żaden Celnik lub inny Urzędnik nie będzie
    się interesował oraz pytał adresata (mnie), co tam jest w środku?

    > ...nie pamietam która góralska ;)
    > O zwrot w .uk (podobnie jak .pl) można się ubiegać, jak wywieziesz
    > to coś POZA UNIĘ. Twój kolega mieszka w Australii, Szwajcarii czy
    > jakimś innym kraju, np. Meksyku?
    Kolega ma tu firmę w Polsce i ew. na niego byłby laptop :)
    Z tego co piszesz, on najwyraźniej się nie zna w kwestii VAT...
    Po prostu wyraził obawy, że jeżeli to weźmie na siebie, to wynikną
    takie "klocki"... ja też się nie znam, więc pytam :) :)

> [...]
    > tak *jakby* miała 0%, i w wielu miejscach tak piszą, ale to jest
    > nieścisłe.
    > Ten VAT nalicza się SAMEMU i odlicza SAMEMU.
    Trochę to dla mnie zawiłe... w każdym bądź razie dzięki za wskazówki.

    > Tu leży:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    > Przyznaję, ze ona JEST niestrawna :(
    oops...

    > Tak.
    No to "po ptokach", bo występować po NIP europejski dla 1 laptopa...

> [...]
    > ...i wrzuć sobie "euronip" czy co tam chcesz, m.in. "wewnątrzwspólnotową"
    > i "wewnątrzwspólnotowe" (nabycie i dostawę :)).
    Serdeczne dzięki za wskazówki i czas poświęcony.
    Pozdrawiam~~Piotrek~~pe3no.

  • 4. Data: 2007-11-13 13:49:11
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <p...@N...o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Na pewno nie CELNIK!!!
    Czy jesli ta paczka mialaby byc z Krakowa, to uwazasz, ze celnik Ci bedzi ew
    niej grzebal?
    Dlkaczego uwazasz, ze z Londynu ma byc jakos inaczej????
    Oczywiscie moga sie nia zainteresowac rozne sluzby - np. w przypadku
    podejrzenia, ze moze tam byc heroina lub semtex.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-11-13 18:50:46
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

> [...]
    podatki&num=100
    > Serdeczne dzięki za wskazówki i czas poświęcony.

    Kolego
    z wątku wynika, że Ty jako osoba prywatna chcesz kupić notebook w UK i
    jeszcze chcesz to kupić bez VAT.
    Otóż operację taką może wykonać tylko polska firma zarejestrowana jako
    "płatnik EU VAT" (czy jak to tam zwać).
    W takim przypadku VAT jest "przezroczysty", bo fizycznie firma go nie płaci
    a tylko nalicza i odlicza w deklaracji VAT.
    Jeżeli kupi go "znajoma" firma, to kupi go dla siebie, VAT dla nich będzie
    "przezroczysty". Jeżeli Ty będziesz chciał to zapłacić (odkupić) to i tak ta
    "znajoma firma" będzie musiała doliczyć VAT to tej transakcji i do tego
    będzie to VAT 22%.
    Summa summarum, nie kombinuj, tylko zapłać te 17,5% VAT w GB, bo to jest
    4,5% mniej niż w polsce.

    Stasiek G.

  • 6. Data: 2007-11-13 21:05:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Stasiek G. wrote:

    > Summa summarum, nie kombinuj, tylko zapłać te 17,5% VAT w GB, bo to
    > jest 4,5% mniej niż w polsce.

    "Rzucił Stasiek" :-)

    Ale nie, nie... Polak potrafi.
    Poda dane jakiejś tam firmy, której NIP będzie
    "valid number" w systemie VIES i już zaoszczędził 17,5%.

    Wcale się nie dziwię, że nie chcą nam potem nic
    sprzedać w Unii bez tego VAT.

  • 7. Data: 2007-11-13 21:09:24
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > "valid number" w systemie VIES i już zaoszczędził 17,5%.
    >
    > Wcale się nie dziwię, że nie chcą nam potem nic

    A to niestety nie takie proste, kolega chce zakupić z dostawą a faktura za
    to przyjdzie na adres przypisany do NIP