  • 1. Data: 2002-01-11 02:00:49
    Temat: "Części do PC" nie-KUP... Orko ?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Witam !
    Mam w miarę pilne pytanie z w miarę długim komentarzem :[
    Dla porządku - odrobiłem lekcje z czytania grupy :),
    proszę o potwierdzenie czy jeśli:

    0. KPiR + VAT
    1. kupuję elementy celem wyprodukowania PC to *nie powinny* być
    KUP; pytanie:
    *CZYM POWINNY BYĆ* ?

    Co z:
    - KPiR ? (załóżmy: nie miały być wpisane; to GDZIE je zapisać)
    - VAT ? (MUSZĄ być wpisane, bo można wpisać tylko "w miesiącu zajścia"
    lub następnym, mam rację ??)
    - ewid. wyposażenia, zakładając ceny <1500zł i >1500zł ?
    2. kompletuję i odpalam.
    Co z KPiR i VAT ?

    1". Nabywam na towar handlowy. Wiadomo co z KPiR i VAT
    2. Przekwalifikowuję (wolno - dzięki Orko [za potwierdzenie komuś że to
    tylko dwa wpisy w 1 rubryce]), i... ???

    Opinia:
    http://groups.google.com/groups?q=+wyposa%BFenie+OR+
    wyposa%BFenia+group:pl.*.podatki&start=100&hl=pl&sel
    m=awGF3.15162%24n4.248704%40news.tpnet.pl&rnum=125

    mówi:
    >... jest istotne.Zmieniłeś ich przeznaczenie.Normalnie bylyby
    >kosztem,ale jako przeznaczone na wytworzenie ST nie mogą być KUP.Staną
    >się dopiero po oddaniu ST do użytkowania i to w formie odpisów
    >amortyzacyjnych."

    Pięknie. Tylko jak lege artis "zmienić ich przeznaczenie" nie narażając
    się na zarzut "próby uszczuplenia" ???
    W celu wykazania że ww. opinia (być może prawdziwa - że nie może być
    KUP i już) prowadzi do absurdu - proponuję rozważenie firmy-pośrednika
    (takoż KPiR lub PK +VAT) który kupi ów towar handlowy (ze śladową
    prowizją) i sprzeda (z takąż prowizją) mi z powrotem...

    Problem odpisów pomijam (zakładam <3500kzł), o ewidencjonowanie nie pytam
    bo czytałem :) - wybrać ST jednorazowo (bądź inaczej) lub wyposażenie.
    Propozycję żeby zawsze dokładnie planować co pójdzie na sprzedaż
    a co na własną produkcję proponuję pominąc ;>

    Pozostaje pytanie:
    - co zrobić, jeśli towar byłby wpisany w "koszty związane"
    - co zrobić, jeśli towar byłby wpisany w "koszty handlowe"
    - co zrobić jeśli towar *jest* tak wpisany ? (wiem, tą
    sztukę sprzedać a kupić inną :> ale też jestem przeciw !)

    BTW: słyszałem pomysł, żeby przy przepisywaniu z "handlowych" na
    "związane" doliczyć sobie VAT ("no bo był już odliczony"), w czym
    bilans VATu ani logiki mi się nie zgadza :]

    Z podziękowaniami z góry !
    - pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2002-01-11 10:00:43
    Temat: Re: "Części do PC" nie-KUP... Orko ?
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    Orka ma mnostwo pracy, wiec moze sprobuje, jak cos pomieszam to poprawia.
    Prosze pamietac, ze nie jestem prawnikiem.

    "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl> wrote in message
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > proszę o potwierdzenie czy jeśli:
    >
    > 0. KPiR + VAT
    > 1. kupuję elementy celem wyprodukowania PC to *nie powinny* być

    A dlaczego nie?

    Jesli wytworzy pan we wlasnym zakresie ST o wartosci poczatkowej mniejszej
    niz 3 500 Netto,
    to mozna go zaliczyc jednorazowo w KUP w miesiacu uzytkowania, lub zrobic
    tak,
    jak w przypadku ST o wartosci wiekszej. Przyjac stawke amortyzacyjna wg
    tabeli i
    wpisywac kwoty amortyzacji w KUP od miesiaca nastepnego po oddaniu do uzytku
    ST.

    > Co z:
    > - KPiR ? (załóżmy: nie miały być wpisane; to GDZIE je zapisać)

    Inne wydatki.

> [...]
    > lub następnym, mam rację ??)
    > - ewid. wyposażenia, zakładając ceny <1500zł i >1500zł ?

    Nic nowego.
    (chyba, ze wpisal juz pan czesci w KUP a teraz chce/musi pan amortyzowac wg
    stawki)
    wtedy trzeba skorygowac KUP .

    > 1". Nabywam na towar handlowy. Wiadomo co z KPiR i VAT

    Jesli zaksiegowal Pan czesci jako towary handlowe, a potem przeznaczyl je
    na wytworzenie ST, ktory tez jednorazowo zamortyzowal, to w KPiR koszty sie
    nie zmienily
    (z wyjatkiem ew. VAT) Niektorzy twierdza, ze trzeba zrobic korekte w KPiR
    (choc to nie zmienia podatku, innni, ze tylko trzeba przechowac DW).
    Natomiast w VAT - jesli na potrzeby sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej
    srodek ow Pan wytworzyl, zmniejsza sie VAT do odliczenia, zwieksza sie VAT w
    KUP i to na pewno trzeba skorygowac. to wlasnie ow VAT zwieksza KUP

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-01-11 10:45:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Orka ma mnostwo pracy,

    Tak podejrzewam - w sumie odwoływanie się do konkretnej
    osoby to bezczelność z mojej strony :( ale akurat to
    Orka jest źródłem :) odpowiedzi "jak przenieść zakup
    z handlowych na KUP" :) Tylko nic tam nie było o skutkach
    ubocznych (za to było w innym miejscu - że można uznać
    jako zawyżenie KUP między momentem nabycia w poskładania).

    >+ wiec moze sprobuje, jak cos pomieszam to poprawia.

    Jest szansa -:)

> [...]
    >+
    >+ Jesli wytworzy pan we wlasnym zakresie ST o wartosci poczatkowej mniejszej

    W kwestii formalnej: na grupach jest przyjęte bez "pan", więc
    jakby można... inaczej mi też będzie niezręcznie :)

    W kwestii merytorycznej: "jeśli wytworzę".
    Problem w tym że zakup ma miejsce *przed* wytworzeniem ST !
    Załóżmy dla dokładności: 2 lub 3 miesiące.

    [...]
    >+ to mozna go zaliczyc jednorazowo w KUP w miesiacu uzytkowania, lub

    Lekcje z FAQ (tj. używając Google) odrobiłem :) To wiem.

    Ustalmy że są towary:
    - zaksięgowane jako handlowe 3 miesiące temu
    - zaliczone do KUP 2 miesiące temu "z zamiarem włożenia" do
    przyszłego komputera.

    Z komentarza (który był na grupie) który przytoczyłem wynikało
    że zaliczenie w KUP czegoś co zamodzielnie nie jest wyposażeniem
    (konkretnie: pamięć SD-RAM 128MB, nb kupiona w dobrej cenie
    66zł netto) bo leży na półce i się kurzy :] było błędem.

    Co robić, korygować ?
    Ok. Ale *czym* była ów RAM "w międzyczasie" ?
    - wyposażeniem jakoby nie
    - materiałem do sprzedaży nie
    Czy mam rozumieć że nie mam go "nigdzie" w bieżącej ewidencji
    i między zakupem a poskładaniem (3 miesiące !) faktura leży
    i się kurzy nie wpisana do KPiR ?
    Czyli: skorygować KPiR (wykreślić) oraz zeznania i *ponownie*
    wpisać do KPiR w miesiącu poskładania ?

    Czy jednak mogę zostawić w KPiR w KUP jak sugerujesz:

    >+ (chyba, ze wpisal juz pan czesci w KUP a teraz chce/musi pan amortyzowac wg
    >+ stawki) wtedy trzeba skorygowac KUP .

    Nie "według stawki" tylko naraz (lub w wyposażenie) więc problem
    odpada. Problemem jest: czy można się przyczepić (tj. czy
    US w ramach kontroli) może się przyczepić że KUP był wpisany
    w październiku a ST wytworzony w grudniu ?

> [...]
    >+ na wytworzenie ST, ktory tez jednorazowo zamortyzowal, to w KPiR koszty sie

    Zaraz. Gdzie VAT się zmienia ??
    Dla porządku: mam całość działalności i sprzedaży opodatkowanej
    22% co zapomniałem zanaczyć :] (nie bić !) więc z "procentowaniem"
    VATu między 22%/7%/zw nie ma problemu. O ile się nie mylę
    zarówno towary handlowe jak i KUP cały VAT do odliczenia, prawda ?

    >+ Niektorzy twierdza, ze trzeba zrobic korekte w KPiR
    >+ (choc to nie zmienia podatku, innni, ze tylko trzeba przechowac DW).

    Właśnie taki zapis cytowałem: idąc dalej powoływał się na to,
    że wpisanie w KUP w miesiącu zakupu było błędem; rozumiem
    to jako sugestię że należało wpisać w momencie "stworzenia ST".

> [...]
    >+ KUP i to na pewno trzeba skorygowac. to wlasnie ow VAT zwieksza KUP

    Jeszcze raz ów VAT: czy dobrze zrozumiałem że "zmniejsza się
    VAT do odliczenia a zwiększa w KUP" mogłoby wynikać *tylko*
    z ewentualnego prowadzenia sprzedaży "zw"(olnionej_z_VAT) ?
    Jeśli tak to nie ma problemu :)

    >+ Boguslaw

    Dziękuję za odzew
    - pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-01-11 10:48:46
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

    > 0. KPiR + VAT
    > 1. kupuję elementy celem wyprodukowania PC to *nie powinny* być
    > KUP; pytanie:
    > *CZYM POWINNY BYĆ* ?
    Do czasu "wyprodukowania" komputera faktury za zakup części wpisujesz tylko
    do ewidencji zakupu VAT.
    Jeżeli osiągasz wyłacznie przychody opodatkowane VAT - to VAT naliczony
    odliczasz w całości.
    Po zmontowaniu komputera przyjmujesz go do użytkowania i wpisujesz do
    ewidencji ŚT i rozpoczynasz naliczanie odpisów amortyzacyjnych (od miesiąca
    nastepnego) - jeżeli wartość początkowa przekracza 3500 zł.
    Jeżeli wartość początkowa <3500 zł dokonujesz jednorazowego odpisu
    amortyzacyjnego w miesiącu przyjęcia do używania.

    Wartość poczatkową komputera ustalasz jako sumę wydatków netto poniesionych
    w związku z jego montażem.

> [...]
    25

    > mówi:
    >
    > Pięknie. Tylko jak lege artis "zmienić ich przeznaczenie" nie narażając
    ----------------
    Nie będzie takiego zarzutu jeżeli prowadzisz handel częściami komputerowymi
    ----------------
> [...]
    > "związane" doliczyć sobie VAT ("no bo był już odliczony"), w czym
    > bilans VATu ani logiki mi się nie zgadza :]
    --------
    I nic dziwnego, że Ci się nie zgadza.
    Jeżeli osiagasz wyłacznie przychody opodatkowane - "przesunięcie" z towarów
    handlowych nie ma żadnego wpływu na rozliczenia VAT.

    Orka

  • 5. Data: 2002-01-12 17:16:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Wygląda na to, że jeden z moich postów gdzieś się zawieruszył.
    Jeśli "idzie" drugi raz to nie bijcie, wystarczy skrzyczeć ;)

    On Fri, 11 Jan 2002, Orka wrote:

    >+ > 1. kupuję elementy celem wyprodukowania PC to *nie powinny* być
    [...]
    >+ Do czasu "wyprodukowania" komputera faktury za zakup części wpisujesz tylko
    >+ do ewidencji zakupu VAT.

    No to jeden problem z głowy - właśnie wydawało mi się że
    VAT tak ma działać :)

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Wartość poczatkową komputera ustalasz jako sumę wydatków netto poniesionych

    Jasne. Czyli jeśli coś miałbym w KUP przed 3 miesiącami a poszłoby
    na ŚT później to byłoby źle.

    >+ > 1". Nabywam na towar handlowy. Wiadomo co z KPiR i VAT
    >+ > 2. Przekwalifikowuję (wolno - dzięki Orko [za potwierdzenie komuś że to
    >+ > tylko dwa wpisy w 1 rubryce]), i... ???
    [...czyjes...]
> [...]
    >+ Nie będzie takiego zarzutu jeżeli prowadzisz handel częściami komputerowymi

    Acha.
    A już myślałem że podobnie jak ktoś tu kiedyś pisał: "żeby sobie
    samemu kupić cegłę na rachunek to muszę iść do konkurencji ??"
    Na szczęście nie muszę szukać kogoś kto kupi i odsprzeda ten
    sam element -:)

    >+ Orka

    Dziękuję za odzew !

    Pozdrowienia, Gotfryd