    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: "Części do PC" nie-KUP... Orko ?
    Date: Fri, 11 Jan 2002 11:45:42 +0100

    On Fri, 11 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Orka ma mnostwo pracy,

    Tak podejrzewam - w sumie odwoływanie się do konkretnej
    osoby to bezczelność z mojej strony :( ale akurat to
    Orka jest źródłem :) odpowiedzi "jak przenieść zakup
    z handlowych na KUP" :) Tylko nic tam nie było o skutkach
    ubocznych (za to było w innym miejscu - że można uznać
    jako zawyżenie KUP między momentem nabycia w poskładania).

    >+ wiec moze sprobuje, jak cos pomieszam to poprawia.

    Jest szansa -:)

    >+ > 0. KPiR + VAT
    >+ > 1. kupuję elementy celem wyprodukowania PC to *nie powinny* być
    >+ > KUP; pytanie:
    >+ > *CZYM POWINNY BYĆ* ?
    >+
    >+ A dlaczego nie?
    >+
    >+ Jesli wytworzy pan we wlasnym zakresie ST o wartosci poczatkowej mniejszej

    W kwestii formalnej: na grupach jest przyjęte bez "pan", więc
    jakby można... inaczej mi też będzie niezręcznie :)

    W kwestii merytorycznej: "jeśli wytworzę".
    Problem w tym że zakup ma miejsce *przed* wytworzeniem ST !
    Załóżmy dla dokładności: 2 lub 3 miesiące.

    [...]
    >+ to mozna go zaliczyc jednorazowo w KUP w miesiacu uzytkowania, lub

    Lekcje z FAQ (tj. używając Google) odrobiłem :) To wiem.

    Ustalmy że są towary:
    - zaksięgowane jako handlowe 3 miesiące temu
    - zaliczone do KUP 2 miesiące temu "z zamiarem włożenia" do
    przyszłego komputera.

    Z komentarza (który był na grupie) który przytoczyłem wynikało
    że zaliczenie w KUP czegoś co zamodzielnie nie jest wyposażeniem
    (konkretnie: pamięć SD-RAM 128MB, nb kupiona w dobrej cenie
    66zł netto) bo leży na półce i się kurzy :] było błędem.

    Co robić, korygować ?
    Ok. Ale *czym* była ów RAM "w międzyczasie" ?
    - wyposażeniem jakoby nie
    - materiałem do sprzedaży nie
    Czy mam rozumieć że nie mam go "nigdzie" w bieżącej ewidencji
    i między zakupem a poskładaniem (3 miesiące !) faktura leży
    i się kurzy nie wpisana do KPiR ?
    Czyli: skorygować KPiR (wykreślić) oraz zeznania i *ponownie*
    wpisać do KPiR w miesiącu poskładania ?

    Czy jednak mogę zostawić w KPiR w KUP jak sugerujesz:

    >+ (chyba, ze wpisal juz pan czesci w KUP a teraz chce/musi pan amortyzowac wg
    >+ stawki) wtedy trzeba skorygowac KUP .

    Nie "według stawki" tylko naraz (lub w wyposażenie) więc problem
    odpada. Problemem jest: czy można się przyczepić (tj. czy
    US w ramach kontroli) może się przyczepić że KUP był wpisany
    w październiku a ST wytworzony w grudniu ?

    >+ > 1". Nabywam na towar handlowy. Wiadomo co z KPiR i VAT
    >+
    >+ Jesli zaksiegowal Pan czesci jako towary handlowe, a potem przeznaczyl je
    >+ na wytworzenie ST, ktory tez jednorazowo zamortyzowal, to w KPiR koszty sie
    >+ nie zmienily (z wyjatkiem ew. VAT)

    Zaraz. Gdzie VAT się zmienia ??
    Dla porządku: mam całość działalności i sprzedaży opodatkowanej
    22% co zapomniałem zanaczyć :] (nie bić !) więc z "procentowaniem"
    VATu między 22%/7%/zw nie ma problemu. O ile się nie mylę
    zarówno towary handlowe jak i KUP cały VAT do odliczenia, prawda ?

    >+ Niektorzy twierdza, ze trzeba zrobic korekte w KPiR
    >+ (choc to nie zmienia podatku, innni, ze tylko trzeba przechowac DW).

    Właśnie taki zapis cytowałem: idąc dalej powoływał się na to,
    że wpisanie w KUP w miesiącu zakupu było błędem; rozumiem
    to jako sugestię że należało wpisać w momencie "stworzenia ST".

    >+ Natomiast w VAT - jesli na potrzeby sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej
    >+ srodek ow Pan wytworzyl, zmniejsza sie VAT do odliczenia, zwieksza sie VAT w
    >+ KUP i to na pewno trzeba skorygowac. to wlasnie ow VAT zwieksza KUP

    Jeszcze raz ów VAT: czy dobrze zrozumiałem że "zmniejsza się
    VAT do odliczenia a zwiększa w KUP" mogłoby wynikać *tylko*
    z ewentualnego prowadzenia sprzedaży "zw"(olnionej_z_VAT) ?
    Jeśli tak to nie ma problemu :)

    >+ Boguslaw

    Dziękuję za odzew
    - pozdrowienia, Gotfryd