    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: "Części do PC" nie-KUP... Orko ?
    Date: Fri, 11 Jan 2002 03:00:49 +0100

    Witam !
    Mam w miarę pilne pytanie z w miarę długim komentarzem :[
    Dla porządku - odrobiłem lekcje z czytania grupy :),
    proszę o potwierdzenie czy jeśli:

    0. KPiR + VAT
    1. kupuję elementy celem wyprodukowania PC to *nie powinny* być
    KUP; pytanie:
    *CZYM POWINNY BYĆ* ?

    Co z:
    - KPiR ? (załóżmy: nie miały być wpisane; to GDZIE je zapisać)
    - VAT ? (MUSZĄ być wpisane, bo można wpisać tylko "w miesiącu zajścia"
    lub następnym, mam rację ??)
    - ewid. wyposażenia, zakładając ceny <1500zł i >1500zł ?
    2. kompletuję i odpalam.
    Co z KPiR i VAT ?

    1". Nabywam na towar handlowy. Wiadomo co z KPiR i VAT
    2. Przekwalifikowuję (wolno - dzięki Orko [za potwierdzenie komuś że to
    tylko dwa wpisy w 1 rubryce]), i... ???

    Opinia:
    http://groups.google.com/groups?q=+wyposa%BFenie+OR+
    wyposa%BFenia+group:pl.*.podatki&start=100&hl=pl&sel
    m=awGF3.15162%24n4.248704%40news.tpnet.pl&rnum=125

    mówi:
    >... jest istotne.Zmieniłeś ich przeznaczenie.Normalnie bylyby
    >kosztem,ale jako przeznaczone na wytworzenie ST nie mogą być KUP.Staną
    >się dopiero po oddaniu ST do użytkowania i to w formie odpisów
    >amortyzacyjnych."

    Pięknie. Tylko jak lege artis "zmienić ich przeznaczenie" nie narażając
    się na zarzut "próby uszczuplenia" ???
    W celu wykazania że ww. opinia (być może prawdziwa - że nie może być
    KUP i już) prowadzi do absurdu - proponuję rozważenie firmy-pośrednika
    (takoż KPiR lub PK +VAT) który kupi ów towar handlowy (ze śladową
    prowizją) i sprzeda (z takąż prowizją) mi z powrotem...

    Problem odpisów pomijam (zakładam <3500kzł), o ewidencjonowanie nie pytam
    bo czytałem :) - wybrać ST jednorazowo (bądź inaczej) lub wyposażenie.
    Propozycję żeby zawsze dokładnie planować co pójdzie na sprzedaż
    a co na własną produkcję proponuję pominąc ;>

    Pozostaje pytanie:
    - co zrobić, jeśli towar byłby wpisany w "koszty związane"
    - co zrobić, jeśli towar byłby wpisany w "koszty handlowe"
    - co zrobić jeśli towar *jest* tak wpisany ? (wiem, tą
    sztukę sprzedać a kupić inną :> ale też jestem przeciw !)

    BTW: słyszałem pomysł, żeby przy przepisywaniu z "handlowych" na
    "związane" doliczyć sobie VAT ("no bo był już odliczony"), w czym
    bilans VATu ani logiki mi się nie zgadza :]

    Z podziękowaniami z góry !
    - pozdrowienia, Gotfryd