  • 1. Data: 2006-02-22 15:33:46
    Temat: Czy mogę odliczyć okna na raty?
    Od: " " <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mieszkam z matką w domu rodziców od urodzenia.Ojciec nie żyje.Formalnie nie
    mam spadku po ojcu.Kupiłam na raty okna.Czy mam prawo je sobie odliczyć od
    podatku?

  • 2. Data: 2006-02-22 16:19:06
    Temat: Re: Czy mogę odliczyć okna na raty?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    t...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:
    > Mieszkam z matką w domu rodziców od urodzenia.Ojciec nie żyje.Formalnie nie
    > mam spadku po ojcu.Kupiłam na raty okna.Czy mam prawo je sobie odliczyć od
    > podatku?

    Jakie masz prawo do lokalu w którym mieszkasz?

  • 3. Data: 2006-02-22 16:42:54
    Od: " " <t...@W...gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):

    > Jakie masz prawo do lokalu w którym mieszkasz?

    Właścicielami domu są rodzice.Ale czy po śmierci ojca nie mam prawa do
    części domu?Sprawa spadkowa nie była przeprowadzona.

  • 4. Data: 2006-02-22 23:12:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    t...@W...gazeta.pl wrote:

    > nie
    > od

    > Właścicielami domu są rodzice.Ale czy po śmierci ojca nie mam prawa do
    > części domu?Sprawa spadkowa nie była przeprowadzona.

    Nie ma spadku nie ma własności, nie ma co odliczać. Dom nie jest twój.

    Istnieje jeszcze coś takiego jak umowa użyczenia. poszukaj na www.pit.pl

    Mając z mamą podpisaną umową użyczenia, możesz odliczyć koszty remontu
    tego co ci użyczyła. Zależy gdzie wstawiałaś te okna.
    Uwaga nie da się użyczyć całego domu, bo z tego by wynikało, że matka
    nie ma gdzie mieszkać.

  • 5. Data: 2006-02-23 10:31:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Feb 2006, witek wrote:

> [...]

    Mamy standardowe pomieszanie z popląteniam, więc jeśli można
    chciałbym prosić o zwrócenie uwagi iż poniżej usiłuję OSOBNO
    dobrać się do stanowisk dotyczących:
    - własności
    - prawa rozporządzania
    - możliwości udokumentowania tegoż
    - prawa do mieszkania, a tym samym prawa do odliczeń.

    Chodzi o to że mamy kilka ODRĘBNYCH rzeczy naraz...

    > Nie ma spadku nie ma własności,

    Sprzeciw.
    Chesz nam powiedzieć że ten dom jest bezpański ??
    Czytałeś kiedyś Kodeks Cywilny ?
    To ci zacytuję:
    +++
    Art. 922.
    § 1. Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą
    jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów
    księgi niniejszej.
    [...]
    Art. 924. Spadek otwiera się z chwila śmierci spadkodawcy.
    Art. 925. Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    Art. 926.
    § 1. Powołanie do spadku wynika z ustawy albo z testamentu.
    ---
    Przyznam że nieznajomość tych oczywistych wydawałoby się
    założeń zaskoczyła mnie choćby na grupie .prawo - okazuje się
    że część policjantów (!) nie ma zielonego pojęcia co robi
    i zdarzył się przypadek wydania kluczy do mieszkania po
    zmarłej matce siostrze zmarłej - ciotce córki, która miała
    prawo do spadku. A ze układy były w rodzinie "na noże" to
    reszty można się domyśleć... szokujące że to NIE JEST
    OCZYWISTE iż jak ktoś umiera to NATYCHMIAST spadkobiercy są
    uprawnieni do jego majątku - z mocy prawa!!

    Brakuje nam jednej informacji: czy już upłynęło pół roku od
    śmierci.
    Bo stan jest taki że w tym okresie można spadku się zrzec.
    Albo do pół roku spadkobierca składa oświadczenie, albo
    po pół roku "z automatu" łapie się na udział, art.1015.

    I teraz wychodzi sprawa możliwości *rozporządzania* majątkiem:
    +++
    Art. 1027. Względem osoby trzeciej, która nie rości sobie praw do spadku z
    tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swe prawa wynikające z
    dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku.
    Art. 1035. Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności
    majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy
    o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów
    niniejszego tytułu.
    Art. 1036. Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców
    rozporządzać udziałem w przedmiocie należącym do spadku. W braku zgody
    któregokolwiek z pozostałych spadkobierców rozporządzenie jest
    bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby uprawnienia przysługujące temu
    spadkobiercy na podstawie przepisów o dziale spadku.
    ---

    Sprawa jest prosta: grupowiczka jest współwłaścicielką domu, razem
    ze swoją matką.
    Kropka.
    Nie ma prawa tego domu sprzedać, zastawić, wynająć... bo dopóki nie
    zostanie stwierdzony spadek - nie dysponuje dowodem prawa.
    Też kropka.
    Ale dopóki nie potrzebuje się "wykazać" - ma prawo rozporządzania.
    W szczególności może tam mieszkać... i *ma* tytuł prawny!

    Pozwolę sobie zamienić miejscami dwa zdania nizej:

    > Dom nie jest twój.

    NIJAK się nie zgadzam. Jak wyżej :)

    > nie ma co odliczać.

    Jako iż rozważanie "posiadania tytułu prawnego" może prowadzić
    do dyskusji czy wystarczy jego posiadanie czy konieczne jest jego
    udowodnienie (Skarb Państwa w przypadku podatku będzie "osobą
    trzecią" w rozumieniu KC!) pozwolę sobie odłożyć na bok sprawę
    udziału we własności.
    Bo to jest problem: tytuł prawny ma, ale z dowodami krucho :)

    Zabierzmy się za ten przypadek:

    > Istnieje jeszcze coś takiego jak umowa użyczenia.

    No istnieje.
    Pytanie czy ona MUSI mieć zastosowanie?

    Po kolei:
    - grupowiczka mieszka "od dziecka"
    - dom stanowił własność rodziców.

    Idąc dalej - matka ma co najmniej udokumentowaną współwłasność (na tym
    chcesz oprzeć jej prawo do użyczenia).
    Ale grupowiczka w dzieciństwie nabyła prawo do mieszkania na mocy
    KRiO !
    Kto przeciw ???
    No to teraz zostaje ustalić czy prawo do mieszkania na mocy KRiO
    ma miejsce nadal
    Pytanie takie powstaje po przeczytaniu art.91 KRiO: tam napisali
    "dziecko", nie napisali "dziecko małoletnie" !
    "Małoletnie" jest dopiero w art.92 KRiO - przy władzy rodzicielskiej.

    Dla porządku: nie mam nic przeciw umowom użyczenia :)
    Raczej steruję w stronę "czy zawsze muszą one mieć zastosowanie".
    W omawianym przypadku... może rzeczywiście... najprościej...
    :)

    A do stwierdzenia "dom nie jest twój" przyczepiłem się z oczywistego
    powodu: a nuż ktoś uwierzy...
    I moze się zdziwić.
    Do tego negatywnie - jak przyjdzie odpowiadać za szkody wynikłe
    z istnienia takiego domu. Dajmy na to dachówka komuś na głowę
    spadnie albo co.
    To się dowie że dom JEST jego!

    > Uwaga nie da się użyczyć całego domu, bo z tego by wynikało, że matka nie ma
    > gdzie mieszkać.

    IMHO da się użyczyć na współużytkowanie!
    Jest jakiś przepis że nie?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd