  • 1. Data: 2005-07-17 22:11:20
    Temat: Podatnik może czy musi?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Podatnik będący osobą fizyczną (KPIR, VAT, memoriał) nabył sobie drogą
    kupna nowy samochód osobowy, jest więc faktura, wartość ustalona itepe.
    Chciałby go umieścić w EST i amortyzować. Ale tu pytanie związane z VAT.
    Zgodnie z obowiązującą jeszcze przez kilka tygodni wersją ustawy,
    podatnik MOŻE odliczyć 50 % wartości podatku VAT, nie więcej niż ileśtam.
    Pytanie: czy w takim przypadku podatnik może do EST wpisać wartość
    brutto nowego samochodu czy nie? Pytanie ma podtekst finansowy, bo jeśli
    nawet w tej chwili podatnik mógłby sobie te 5 tysięcy z groszami
    odliczyć, to w przypadku sprzedaży samochodu za 2-3 lata, podatnik
    będzie musiał VAT naliczyć. I podatnik obawia się, że za te dwa lata
    więcej będzie musiał naliczyć, niż dziś sobie odliczy. A ustawodawca
    (chyba) nie pomyślał o 50 czy 60 % należnej kwoty podatku VAT od środków
    transportu...

    Pzdr,

    M.

  • 2. Data: 2005-07-17 23:42:12
    Temat: Re: Podatnik może czy musi?
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam

    > Pytanie: czy w takim przypadku podatnik może do EST wpisać wartość
    > brutto nowego samochodu czy nie? Pytanie ma podtekst finansowy, bo jeśli
    nie może: art.16g ust.3 updf - jak masz prawo odliczyć vat, to nie możesz
    dać go w KUP,
    ani w wartość początkową (nawet jeśli nie skorzystałeś z prawa do
    odliczenia, wystarczy, że je miałeś)

> [...]
    > będzie musiał VAT naliczyć. I podatnik obawia się, że za te dwa lata
    > więcej będzie musiał naliczyć, niż dziś sobie odliczy. A ustawodawca
    błąd: patrz paragraf 8 ust.1 pkt.5 rozp.MF z 27.04.2004 w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy vat (rozp. ze zmianami)
    sprzedaż samoch.osob. z "częściowym" prawem do odliczenia vat
    jest zwolniona z vat gdy samochód jest używany (tu: ma > 6 m-cy używania)

    pozdr
    KTP

  • 3. Data: 2005-07-18 02:40:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jul 2005, Maciej Bebenek wrote:
    [...]
> [...]
    > odliczyć 50 % wartości podatku VAT, nie więcej niż ileśtam.
    > Pytanie: czy w takim przypadku podatnik może do EST wpisać wartość brutto

    ...punkt widzenia IMO przyjąłeś nieprawidłowy :)
    Jeśli podatnik MOŻE odliczyć VAT - to nie przysługuje mu prawo do
    uznania owego VATu za KUP.
    ALE...
    Ale w omawianym przypadku podatnik może doprowadzić do takiej sytuacji
    że NIE MOŻE odliczyć VATu. A wtedy ów VAT będzie KUP.
    Zauważmy że fakt "umieszczenia w EST" zawsze ma miejsce po "przekazaniu
    do użytkowania". Nie są istotne inne sprawy - przy założeniu oczywiście
    że "stanowi własność lub współwłasność podatnika".
    Dla VATu jest inaczej: liczy się cel nabycia.
    Po polsku: jak kupujemy "na firmę na fakturę" - to nabywamy w celu
    gospodarczym i odliczenie VAT od nabycia PRZYSŁUGUJE.
    Czyli prawo do odliczenia VAT NIE przysługuje.
    Ale jeśli nabędziemy "coś" w celu osobistym - to odliczenie VAT
    nijak NIE przysługuje.
    "Normalnie" to wymaga się aby nabycie dało się zaliczyć w KUP, żeby
    było "w celu osiągnięcia przychodu" - tu gospodarczym (sprawdź, ustawa
    art. bodaj 21).
    Ale są wyjątki - i jednym jest ST.
    Zakup ST *nie jest* KUP.
    Ale amortyzacja - owszem.
    Zaś do poddania amortyzacji wystarczy "bycie właścicielem"...

    Więc JEŚLI sobie coś kupimy "osobiście", zaś NASTĘPNIE ów osobiście
    posiadany ST przeznaczymy do DG i wpiszemy do EST - to przypadkiem
    i niechcący wpisujemy tam również kwotę VAT.
    Którego nie było wolno odliczyć !!

    > Pytanie ma podtekst finansowy

    Nie przypuszczałem ani przez moment że inny ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS, pewnie znowu odcięty okresowo od sieci)

  • 4. Data: 2005-07-18 02:42:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jul 2005, ktp wrote:

    > Witam

    > nie może: art.16g ust.3 updf - jak masz prawo odliczyć vat, to nie możesz
    > dać go w KUP,

    Ano prawda.
    A jak kupi "osobiście" to ma prawo ? ;)
    [...]
> [...]
    > sprzedaż samoch.osob. z "częściowym" prawem do odliczenia vat
    > jest zwolniona z vat gdy samochód jest używany (tu: ma > 6 m-cy używania)

    Ano racja. Ale podatnik musi pamiętać że musi skorygować odliczenie :)
    (wiem, nie będzie "więcej")

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-07-18 14:08:52
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ano prawda.
    > A jak kupi "osobiście" to ma prawo ? ;)
    > [...]

    Wydaje mi się, że ten wątek nieco się zagmatwał. Kiedy kupuję osobiście,
    a kiedy nie?

    > Ano racja. Ale podatnik musi pamiętać że musi skorygować odliczenie :)
    > (wiem, nie będzie "więcej")

    Możesz rozwinąć tę światłą myśl?

    M.

  • 6. Data: 2005-07-23 10:23:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jul 2005, Maciej Bebenek wrote:
    [...]
    > Wydaje mi się, że ten wątek nieco się zagmatwał. Kiedy kupuję osobiście, a
    > kiedy nie?

    Czy post obok (tego poprzedniego) wyjaśniał co miałem na myśli ?
    Nikt ci nie broni kupić samochodu "o tak sobie" (znaczy: "nie na
    firmę" i bez zamiaru wykorzystywania w DG) a następnie wpaść na
    pomysł "przekazania na cele DG".

    > Możesz rozwinąć tę światłą myśl?

    A co w niej trudnego ?

    VAT rozliczasz wg. współczynnika proporcji sprzedaży opodatkowanej
    i zwolnionej. Pasuje ?
    Sprzedaży ST nie zalicza się do "ogólnego" współczynnika.
    Ale sprzedaż ST ma znaczenie dla uznania jakie było "przeznaczenie
    wydatku" - jak sprzedaż ST jest opodatkowana to odliczenie VAT
    przysługuje w 100%, jak jest zwolniona to odliczenie nie przysługiwało.

    Ponieważ dla ST rozlicza się po 20% VAT każdego roku (odliczenie na
    początku jest swojego rodzaju zaliczką !) - to z "nierozliczonego
    ostatecznie" VATu trzeba przy sprzedaży zwolnionej *zwrócić* ten
    VAT, który z zamierzeniu MIAŁ być przypisany do sprzedaży opodatkowanej
    ale *nie został* tak skonsumowany - bo dokonano sprzedaży zwolnionej.

    Art. 90 i 91 ustawy i VAT, dla nas najważniejsze:
    +++
    6. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
    1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze
    wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
    2) zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty
    przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane
    wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
    ---

    Może jeszcze napiszę to samo możliwie po polsku :)

    Przy zakupie samochodu i odliczeniu 2000 zł VAT, w razie sprzedaży
    zwolnionej w 2 roku (czyli kiedy 1/5 została już "skonsumowana" zaś
    4/5 jeszcze nie) owe 4/5 czyli 1600 zł uprzednio odliczonego VATu
    należy *zwrócić*.

    Teraz mniej po polsku:
    Nie jest dla mnie jasne czy z zapisu ma wynikać iż "dalsze użytkowanie"
    dotyczy samego momentu sprzedania ST - czyli czy należy do korekty
    brać ułamek części roku (w dniach kiedy przed sprzedażą był
    wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej a dopiero resztę dni zaliczyć
    do sprzedaży zwolnionej) czy całych lat - a jeśli to drugie to czy
    roku sprzedaży dotyczy jeszcze "używanie w celach opodatkowanych"
    - z zapisu o "dalszym wykorzystywaniu" i przy przyjęciu że chodzi
    o całe lata można by próbować wywieść iż chodzi tylko o trzy
    "nierozliczone" lata czyli 1200 (a nie 1600) zł do zwrotu - ale
    aby ten niuans komentować czytałem ustawę za krótko ;>

    BTW: był kiedyś artykuł na ten temat, chyba w Dobrej Firmie (RP)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)