  • 11. Data: 2006-03-10 20:37:30
    Temat: Re: Czy zawsze w Polsce były podatki?
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> napisał w wiadomości
    news:duq2ne$ceh$1@news.onet.pl...

    W latach 80-tych często się zmieniały. Nie jestem pewny,
    > czy w sumie były wyższe.
    > ZTCP w obuwnictwie: buty skórzane ok. 40%, ze sztucznej skóry ok. 25%,
    > naprawy ok. 8%, ortopedyczne ok. 2-5%.
    > W którymś roku najniżej opodatkowano rusznikarzy (władza lubiła
    polowania?),
    > najwyżej produkcję kart do gry.

    Mozna sobie sprawdzic w Leksie.
    Jesli chodzi o podatek dochodowy i wyrownawczy - ogromna progresja -
    praktycznie az do 85%. Nie dalo rady calkowicie legalnie stac sie bogaczem.
    W podatkach od wynagrodzen lagodniejsza progresja - od 0,75% do 30%. Ciezko
    chyba jednak bylo zalapac sie na robote za najwyzsza pensje :) - no chyba,
    ze jako I Sekretarz :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 12. Data: 2006-03-14 09:18:29
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Jaka jest historia podatków w Polsce ?
    > Czy w nowożytnych czasach zawsze były ?
    > Kiedy wprowadzono je po raz pierwszy
    > i w jakim celu ?

    http://encyklopedia.pwn.pl/57874_1.html

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2006-03-16 17:19:15
    Od: Wiktor <w...@m...com>

    du hast mich gefragt wrote:
    ..

    > odpis na ZUS - pamiętam
    > czasy jak wynosił 38%.

    to chyba dopiero od Kuronia

    Wiktor

  • 14. Data: 2006-03-16 17:30:53
    Od: Wiktor <w...@m...com>

    Arek wrote:

    > Pensje w budżetówce były dość niskie, więc podatki nie musiały być wysokie.
    > Np. od funduszu płac zamiast dochodowego. Popiwek wszedł chyba dość późno.
    > Fakt, że dla "prywaciarzy" było mnóstwo różnych przepisów. I perełka -
    > domiar. VAT-u nie było, za to mnogość obrotowych i od zysków w zależności
    > od wyrobów/usług. W latach 80-tych często się zmieniały. Nie jestem pewny,
    > czy w sumie były wyższe.

    Do czasow poznego Gomulki byly podatki od wynagrodzen. Pensja do 1500zl
    (wartosc nabywcza zlotowki byla wtedy niemal taka sama jak oobecnie)
    byla od podatku zwolniona. Od nadwyzki placilo sie 15%.

    Podatek obrotowy byl wielokrotnie nizszy od obecnego VATu. Kto pamieta
    jego wielkosc?

    Dochody panstwa byly ze sprzedazy produktow firm panstwowych oraz ze
    sprzedazy towarow z importu (panstwo mialo monopol HZ).

    Problem wladze mialy z dochodami "prywaciarzy", ktorzy nie pasowali do
    tego systemu, a w socjalizmie czuli sie jak ryby w wodzie, (na wszystko
    byl popyt) wiec ich cieto domiarami, a czasem wiezieniem lub gilotyna
    (ktore wtedy zastepowaly pozniejszy podatek od ponadnormatynych
    wynagrodzen:).

    Wiktor

  • 15. Data: 2006-03-18 12:19:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Mar 2006, Wiktor wrote:

    > Podatek obrotowy byl wielokrotnie nizszy od obecnego VATu. Kto pamieta jego
    > wielkosc?

    Pewnie między 2 a 5 % :)
    Niewątpliwie ogłoszenie przez ministra finansów "sukcesu budżetowego"
    po wprowadzeniu VAT daje do myślenia :(
    Ale trzeba przyznać, że podatek obrotowy działa na rzecz firm-gigantów
    co to produkują od igły do tankowca.
    VAT... mają Japończycy nadal 3% ?
    :>
    To tak dywagacyjnie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-03-18 21:25:08
    Od: <n...@n...news.tpi.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Pewnie między 2 a 5 % :)

    Do 1993r obowiązywała ustawa o podatku obrotowym z 1972r z późn. zmianami

    "Art.10
    1. Stawki podatku obrotowego wynoszą od obrotów z działalności:
    1) wytwórczej - 20%
    2) usługowej - 5%
    3) handlowej - 5%
    [..]"

    Jeśli mowa o stawkach podatku - to propozycje bywały różne:
    http://www.joemonster.org/article.php?sid=793

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 17. Data: 2006-04-09 14:47:43
    Od: "ania" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Arek"

> [...]
    > naprawy ok. 8%, ortopedyczne ok. 2-5%.
    > W którymś roku najniżej opodatkowano rusznikarzy (władza lubiła

    i jeszcze bylo bykowe:-)

    www.aem.pl GG: 1145538
    143 spiace kucyki, bo zle odzywiane