  • 1. Data: 2006-02-15 19:45:09
    Temat: DG, a wlasnosc prywatna
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jak to jest w koncu z DG prowadzona przez osobe fizyczna. Z tego co wiem
    firma i ja w takim przypadku to jedno.
    Ale co ze sprzetami (komputer), ktore sa moje prywatne, a wykorzystuje je do
    celow firmowych? Czy musze je wpisywac do EST (nie zalezy mi na odliczaniu
    czegokolwiek z tego komputera)? Czy jesli bedzie kontrola to moga mi
    "kontrolowac" (wlasciwie co to moze znaczyc) rowniez ten moj prywatny
    komputer?
    A co z przypadkiem odwrotnym? Mam laptopa w EW i chce go wykorzystywac
    rowniez do celow nie zwiazanych z DG.
    Firma miesci sie w domu, czy to znaczy, ze laptop musi byc caly czas w domu,
    w koncu to urzadzenie przenosne.

    I jeszcze pytania dotyczace rejestracji:
    Jak sie deklaruje, ze sie chce placic podatek liniowy 19%?
    Jak sie w ZUSie deklaruje, ze chce sie korzystac z obnizonej stawki?

    Dziekuje i pozdrawiam,
    Tomasz

  • 2. Data: 2006-02-15 23:05:03
    Temat: Re: DG, a wlasnosc prywatna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Feb 2006, cbull wrote:

    > Witam!
    >
    > Jak to jest w koncu z DG prowadzona przez osobe fizyczna. Z tego co wiem
    > firma i ja w takim przypadku to jedno.

    No prawie. Bo "firma" to formalnie rzecz biorąc tylko i wyłącznie
    *nazwa*. Prawnie obowiązująca nazwa DG, wpisana do ewidencji.
    Zaś *przedsiębiorcą* jesteś ty i jak to przepis ujmuje: "działasz
    pod firmą" :) (czyli pod nazwą DG).
    Firmę trzeba oddzielić od "przedsiębiorstwa" - bo to jest wg definicji
    zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do
    prowadzenia DG. Z chęcią napisałbym "majątkowych", ale to byłaby
    nieprawda (bo np. tajemnice charakteru majątkowego nie mają).

    > Ale co ze sprzetami (komputer), ktore sa moje prywatne, a wykorzystuje je do
    > celow firmowych? Czy musze je wpisywac do EST (nie zalezy mi na odliczaniu
    > czegokolwiek z tego komputera)?

    O ile wiem aktualnie nie ma przepisów które by taki związek wymuszały.
    Ostatni taki przepis zmieniono albo *na* rok 2003 albo *w* roku 2003,
    nie pamiętam. Ale dopiero w tym tysiącleciu :), dawniej pewien problem
    był.

    > Czy jesli bedzie kontrola to moga mi
    > "kontrolowac" (wlasciwie co to moze znaczyc) rowniez ten moj prywatny
    > komputer?

    A *kto* ma kontrolować i *co* ma kontrolować ?
    Jak np. postanowisz prowadzić dokumentację w formie elektronicznej
    to US może zażądać instrukcji i dostępu.
    A jak przyjdzie BSA to skąd mają wiedzieć czego do czego używasz,
    skoro ci wolno...

    > A co z przypadkiem odwrotnym? Mam laptopa w EW i chce go wykorzystywac
    > rowniez do celow nie zwiazanych z DG.

    A jak ja ci to udowodnię ?? ;>
    BTW: nie jestem pracownikiem US :) tylko prowadzącym DG.
    Ale wydaje mi się że taki pracownik ma mniejsze widoki na taki dowód
    niż statystyczny grupowicz, zazwyczaj jako tako z kompem "obcykany"
    Wersja szczególna: "komp się wieszał, w celu sprawdzenia doładowałem
    go grami do oporu" :)
    Popatrz na to tak: co się dzieje przy wykorzystywaniu do celów
    osobistych samochodu ujętego w EST ? Oczywiście poza tym że za "osobiście
    skonsumowane" paliwo *powinno* być kupione również "osobiście".

    > Firma miesci sie w domu, czy to znaczy, ze laptop musi byc caly czas w domu,
    > w koncu to urzadzenie przenosne.

    Przepis stanowi: "bez uzasadnienia".

    > I jeszcze pytania dotyczace rejestracji:
    > Jak sie deklaruje, ze sie chce placic podatek liniowy 19%?

    Oświadczeniem skierowanym do naczelnika US.
    "W roku podatkowym 2006 wybieram opodatkowanie dochodów z działalności
    gospodarczej podatkiem liniowym 19% zgodnie z art.9a.2 i 30c ustawy
    o podatku dochodowym".
    Nie widzę przeciwwskazań żeby np. przy rozpoczynaniu DG czy przejściu
    z ryczałtu złożyć razem z oświadczeniem o założeniu KPiR - "książkę
    przychodów i rozchodów oraz wymagane przepisami ewidencje założyłem
    i prowadzę".

    > Jak sie w ZUSie deklaruje, ze chce sie korzystac z obnizonej stawki?

    Nie wiem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-16 07:47:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Nie wiem :)

    A to nie wystarczy wpisać mniejszej podstawy na DRA?
    Trzeba coś odrębnie deklarować?

  • 4. Data: 2006-02-16 07:58:32
    Od: t <a...@g...pl>

    cef wrote:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0602152346590.3408@athlon...

    > A to nie wystarczy wpisać mniejszej podstawy na DRA?
    > Trzeba coś odrębnie deklarować?

    Nie trzeba, wystarczy to

  • 5. Data: 2006-02-16 08:09:01
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

    "t" <a...@g...pl> wrote in message
    cef wrote:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.60.0602152346590.3408@athlon...

    > A to nie wystarczy wpisać mniejszej podstawy na DRA?
    > Trzeba coś odrębnie deklarować?

    > Nie trzeba, wystarczy to

    Serdecznie wam dziekuje.

    Tomasz

  • 6. Data: 2006-02-16 13:26:20
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > Ostatni taki przepis zmieniono albo *na* rok 2003 albo *w* roku 2003,
    > nie pamiętam. Ale dopiero w tym tysiącleciu :), dawniej pewien problem

    Czy mozesz cos wiecej na ten temat powiedziec? To znaczy chodzi mi o przepis
    nie wymagajacy wprowadzania do EST sprzetow takich jak komputer itp. Czy z
    tego wynika, ze moge kupowac na firme czesci do kompa ktory nie jest w EST?

    Adam

  • 7. Data: 2006-02-16 13:30:06
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

    "Adamski" <a...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > nie wymagajacy wprowadzania do EST sprzetow takich jak komputer itp. Czy z
    > tego wynika, ze moge kupowac na firme czesci do kompa ktory nie jest w

    To chyba inny przypadek. Bo u mnie komputer jest prywatny, nie kupowany na
    firme. Nie zamierzam do niego nic kupowac na firme i odliczac.

    Tomasz

  • 8. Data: 2006-02-16 14:16:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy mozesz cos wiecej na ten temat powiedziec? Czy z tego wynika, ze moge
    > kupowac na firme czesci do kompa ktory nie jest w EST?

    Tak samo jak możesz kupować
    paliwo i inne duperele związane z eksploatacją
    samochodu niewprowadzonego do EST.
    Tu jest nawet wygodniej, bo "komputerówki" nie trzeba prowadzić :-)

  • 9. Data: 2006-02-16 17:51:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Feb 2006, Adamski wrote:

    > Czy mozesz cos wiecej na ten temat powiedziec? To znaczy chodzi mi o przepis
    > nie wymagajacy wprowadzania do EST sprzetow takich jak komputer itp.

    Dokładniej chodzi o *brak* przepisu, wiążącego używanie w DG ze skutkami
    podatkowymi.
    Aktualnie tam jest:
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,
    uważa się [...]
    [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    1) przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby
    związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów
    specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:
    a) środkami trwałymi,
    b) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem
    składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie
    przekracza 1 500 zł,
    c) wartościami niematerialnymi i prawnymi

    - ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku
    wymienionych w lit. b) [...]
    ---
    Kiedyś nie było podkreślonego zastrzeżenia, co powodowało iż rzecz
    użytkowana w DG powinna zostać w momencie sprzedaży zaliczona
    (bezwzględnie) do przychodu z DG, mimo że podatnik kupił ją
    z opodatkowanych pieniędzy i nijak nie zaliczył wydatku w koszty.
    Nieujęcie w ewidencji mogło prowokować zarzut o zamiar ukrycia
    przyszłego przychodu :>

    > Czy z tego wynika, ze moge kupowac na firme czesci do kompa
    > ktory nie jest w EST?

    Odpowiem pytaniem na pytanie (podobno to niegrzecznie ;)) - a do
    samochodu możesz ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-02-16 17:52:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Feb 2006, cbull wrote:

    > Bo u mnie komputer jest prywatny, nie kupowany na
    > firme.

    Tak dla porządku: kupowany "na firmę" też jest prywatny :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)