  • 1. Data: 2007-05-29 18:42:53
    Temat: DG - czy naprawde potrzebuje rachunek bankowy?
    Od: "GwynApNudd" <g...@a...pl>

    Witajcie

    Prowadzę drobną DG już od kilku lat. Dzisiaj jednak zacząłem się
    zastanawiać, czy na prawdę potrzebuję konto firmowe w banku?
    Nie przyjmuję dużych wpłat, maksymalnie do 5000euro. Z pewnych zględów
    (lepsza oferta) chciałbym mieć konto osobiste i z niego płacić podatki, ZUS
    itp.

    To mi wolno. Ale czy mogę płatności za faktury przyjmować na konto osobiste?

    pozdr
    Gwyn

  • 2. Data: 2007-05-29 19:30:30
    Temat: Re: DG - czy naprawde potrzebuje rachunek bankowy?
    Od: <k...@v...pl>

> [...]
    > ZUS itp.
    >
    > To mi wolno. Ale czy mogę płatności za faktury przyjmować na konto

    Na mój gust róznicą miedzy rachuinkiem osobistym a "firmowym" jest inna
    umowa z bankiem (a co za tym idzie z reguły inne koszty bankowe: prowizje,
    oprocentowania). Jesli twój bank nie ma nic przeciwko, byś wykorzystywał
    dany rachunek do celów działalności - ja nie widzę przeciwwskazań. Ważne,
    byś ten rachunek miał zgłoszony w US jako ten wykorzystywany do DG (wpisany
    w NIP-1).

  • 3. Data: 2007-05-29 19:43:05
    Od: "Andrew" <a...@p...pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    A co na to regulamin rachunku?

    Faktem jest, że konta firmowe są droższe i nie pozwalają zwykle na darmowe
    wpłacanie gotówki w kasach. Ale myśle że mozna wynaleźć odpowiednią oferte.
    Używając konta osobistego do działalności nalezy pamietac o odmiennym
    opodatkowaniu odsetek ewentualnych. Zwlaszcza przy podatku progresywnym.

  • 4. Data: 2007-05-29 21:25:00
    Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl>

    Użytkownik <k...@v...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > Ważne, byś ten rachunek miał zgłoszony w US jako ten wykorzystywany do DG
    > (wpisany w NIP-1).

    I tu może być kłopot, bo nie wszystkie US respektują takie rachunki jeśli
    mają na nie zwracać kasę (tak słyszałem od księgowego).
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2007-05-29 21:34:41
    Od: quwert <q...@x...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 29 May 2007 23:25:00 +0200, Huckleberry napisał(a):

> [...]
    >
    > I tu może być kłopot, bo nie wszystkie US respektują takie rachunki jeśli
    > mają na nie zwracać kasę (tak słyszałem od _księgowego_).

    zmień księgowego. Poważnie.

  • 6. Data: 2007-05-30 06:52:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 May 2007, Huckleberry wrote:

    > Użytkownik <k...@v...pl> napisał
    > [...]
    >
    > I tu może być kłopot, bo nie wszystkie US respektują takie rachunki jeśli
    > mają na nie zwracać kasę (tak słyszałem od księgowego).

    To Twój księgowy?
    Przecież podatki przy 1-osobowej DG płacisz *OSOBIŚCIE* (przy S.C. jest
    niuans że osobiście odpowiadasz ;) ale VAT płaci się "w imieniu").
    To *nie są podatki od działalności* - to są podatki płacone *przez osobę*
    z tytułu przychodu z DG, i nie ma różnicy czy ktoś płaci dochodowy z DG
    czy wynajmu takoż czy płaci VAT od DG czy wynajmu ("niemieszkalnego")!
    Akurat sprawa tego, że *własne* zobowiazania podatkowe i ZUS (znaczy
    nie dotyczy podatków i składek wnoszonych w roli płatnika, czyli
    z pieniędzy pracowników i zleceniobiorców) są przy DG OF "osobiste".

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-05-31 12:18:23
    Od: "GwynApNudd" <g...@a...pl>

    > Akurat sprawa tego, że *własne* zobowiazania podatkowe i ZUS (znaczy
    > nie dotyczy podatków i składek wnoszonych w roli płatnika, czyli
    > z pieniędzy pracowników i zleceniobiorców) są przy DG OF "osobiste".
    Pani z infolinii bankowej nie chciała potwierdzić mojej teorii. Wg jej
    opinii, zgodnie z prawem
    konto osobiste nie może być wykorzystywane do rozliczeń firmowych. Niestety,
    kwestii rozdziału majątku
    mojego a "firmowego" przy jednoosobowej działalności nie udało nam się
    ustalić :)

    Co tam, zgłaszam moje konto osobiste do US i będę przyjmował na nie wpływy.
    Nie mogę sobie wyobrazić
    jak US miałby odróżnić czy to konto osobiste czy nie.

    pozdr
    Gwyn

  • 8. Data: 2007-05-31 12:25:06
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 31 May 2007 14:18:23 +0200, GwynApNudd napisał(a):

    > Pani z infolinii bankowej nie chciała potwierdzić mojej teorii. Wg jej
    > opinii, zgodnie z prawem
    > konto osobiste nie może być wykorzystywane do rozliczeń firmowych.

    To pani ma wiadomości sprzed wielu, wielu lat.

> [...]
    > wpływy. Nie mogę sobie wyobrazić
    > jak US miałby odróżnić czy to konto osobiste czy nie.

    To jest akurat najprostsze. Bank ma obowiązek informować US o każdym
    otwarciu lub zamknięciu rachunku firmowego.

  • 9. Data: 2007-05-31 16:18:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 May 2007, GwynApNudd wrote:

    > Pani z infolinii bankowej nie chciała potwierdzić mojej teorii. Wg jej
    > opinii, zgodnie z prawem
    > konto osobiste nie może być wykorzystywane do rozliczeń firmowych.

    Weź pod uwagę, że ja piszę na zupełnie inny temat!

    Oczywiście, że umowa zabrania Ci korzystania z konta do celów innych
    niż osobistych, w tym gospodarczych: podpisujemy "papier" że nie
    mamy prawa płacić wykonawcom i pracownikom oraz przyjmować wpłat
    za sprzedane towary i wykonane usługi. Znaczy przykładowo i w "papierze"
    jest to inaczej ujęte.
    OK.
    Zaznaczam: tak może być w umowie z bankiem, nie żeby to z przepisów
    wynikało.

    Tyle, że *nie dotyczy to* takich podatków, jak:
    - PIT-5 (umownie określając tak zaliczkę na *własny* dochodowy)
    - *własny* VAT (nie dotyczy S.C.)
    ...bo to są podatki płacone "osobiście", podobnie jak składki ZUS!

    Natomiast owo ograniczenie DOTYCZY:
    - PIT-4 (określając tak umownie wpłaty w roli płatnika)
    - PCC (od zakupów od OF dokonywanych na cele DG)
    ...i mnóstwa innych przypadków :)

    > Niestety,
    > kwestii rozdziału majątku
    > mojego a "firmowego" przy jednoosobowej działalności nie udało nam się
    > ustalić :)

    :)
    W przypadku pieniędzy takiego rozdziału nie ma.
    Natomiast ustawa o podatku dochodowym wyraźnie wprowadza pojęcie
    konta *wykorzystywanego* na cele DG - w tym odmienne opodatkowanie.

    > Co tam, zgłaszam moje konto osobiste do US i będę przyjmował na nie wpływy.
    > Nie mogę sobie wyobrazić
    > jak US miałby odróżnić czy to konto osobiste czy nie.

    Odróżnić jak odróżnić, a czy masz zamiar umyślnie łamać przepisy podatkowe
    w zakresie opodatkowania odsetek? ;)
    Zauważ, że wtedy pojawia się taki problem, że:
    - spada poziom tajemnicy bankowej, znaczy są większe szanse że US wezwie
    do ujawnienia czegoś co dotyczy konta
    - w razie powyższego należy wystąpić w roli wielbłąda, wykazującego że
    WSZYSTKIE nie ujęte w KPiR wpisy wcale nie musiały być tam wpisane :]

    Dodatkowo bank będzie miał pełne prawo, w dowolnej chwili, bez
    uprzedzenia, wziąć i zamknąć Ci konto.
    Taka propozycja do rozważenia, przychodzi pismo: "...związku
    z naruszeniem pkt 7 i 12 UMOWY, z dniem 9.X br wypowiadamy
    umowę rachunku bankowego, wszystkie zlecone transakcje przyszłe
    zostają anulowane a środki przechowywane na koncie przekazane
    do depozytu do otrzymania dyspozycji...".
    Oczywiście jak będziesz mieć "ustawione" zlecenie przelewu
    ZUS to wpadniesz w zachwyt :|

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-05-31 17:09:05
    Od: <s...@a...pl>

    > Pani z infolinii bankowej nie chciała potwierdzić mojej teorii. Wg jej
    > opinii, zgodnie z prawem
    > konto osobiste nie może być wykorzystywane do rozliczeń firmowych.

    A jakie to prawo? Kodeks Cywilny? Ordynacja podatkowa?

    Mi się wydaje, że panienka z infolinii podparła się regulaminem rachunku
    ustanowionym przez ten bank i umową z tym bankiem. A to nie jest PRAWO,
    tylko Twoje uzgodnienia z bankiem.