  • 11. Data: 2006-01-10 22:21:53
    Temat: Re: DG i pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jan 2006, Greg wrote:

    > Rozumiem, że pytanie dotyczy podatku od nieruchomości.

    Tak.

    > Wynajmowane mieszknie własnościowe (wspólnota mieszkaniowa).

    Wtopiłem :)
    Znaczy pytanie było za mało precyzyjne: "co jest przedmotem
    opodatkowania" ?
    Tłumacząc na przykładach: przedmiotem opodatkowania VAT
    jest "sprzedaż" - rozumie się przez to "rzeczy i usługi".
    Przedmiotem opodatkowania PCC są różne czynności prawne
    wg listy.
    Jaką rzecz lub czynność opodatkowuje podatek od nieruchomości?
    Patrzymy:
    http://www.maza.com.pl/index.php?option=com_content&
    task=view&id=334&Itemid=274
    ...i mamy "Od budynków lub ich częœci"

    I teraz jest pytanie: co może być "częscią budynku"
    w rozumieniu PRAWA ?
    W tym momencie dywaguję swobodnie, bo bazowanie na "braku
    innego przepisu" jest o tyle ryzykowne że można się naciąć
    że *gdzieś* jakiś przepis jednak *jest*. Nie wiem.
    Ale mi się *zdaje*, że definicja "częsci budynku" bazować
    będzie na prawie budowlanym lub lokalownym i najmniejszą
    dającą się (prawnie) wyróżnić "częścią budynku" będzie
    lokal lub pomieszczenie.
    Jeśli tak jest - to część pomieszczenia nie jest "częścią
    budynku"... bo nie ma takiego pojęcia.

    Mniej więcej na tej samej zasadzie na jakiej "częscią
    samochodu jest szyba", ale nie stosuje się określenia
    w rodzaju "częścią samochodu jest szkło" :)

    Po prawdzie nie spotkałem tego nigdzie zapisanego czarno
    na białym - ale jeśli nie można pomieszczenia uznać za
    "częsciowo gospodarcze" to będzie to wynikało z powyższego
    mechanizmu: niemożności *prawnego* dzielenia pomieszczenia
    na mniejsze części bez dokonania *formalnego* podziału.
    Czyli uzyskania zgody na przebudowę nieruchomości, wszystkich
    pozwoleń budowlanych, zmian w planach budynku itp...
    A z kolei przepis podatkowy pewnikiem zawiera listę
    wg tabeli z linku - bez rozpatrywania "części pomieszczenia"
    lub "udziału w pomieszczeniu".

    Czy ktoś może wskazać interpretacje "za" lub "przeciw" ?

    Mnie z UM z pomysłem "co zrobić z częscią pokoju na DG"
    zwyczajnie grzecznie wyrzucili żebym głowy nie zawracał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)