  • 1. Data: 2006-01-07 19:41:35
    Temat: sprzedaż nieruchomości
    Od: "wojtek" <w...@t...onet.pl>

    mam pytanie kupuje mieszkanie sprzedaję przed upływam bodaj 5 lat płace 10 %
    podatek od sprzedaży nieruchomości
    a co jeżeli kupię to samo mieszkanie na DG załużmy coś go przerobie ,
    podziele na mniejsze np 2 który podatek płacę
    - z DG w/g skali podatkowej
    - 10 % za tzw szybki obrót nieruchomością
    - czy może oba
    jeżeli jest taka możliwość prosiłbym o pdstawę prawną

  • 2. Data: 2006-01-11 08:11:35
    Temat: Re: sprzedaż nieruchomości
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Jan 2006, wojtek wrote:

> [...]
    > podziele na mniejsze np 2 który podatek płacę
    > - z DG w/g skali podatkowej
    > - 10 % za tzw szybki obrót nieruchomością

    IMHO odpowiedź jest w art.14.2 w powiązaniu z art.10.2.3 z zastrzeżeniem
    art.10.3.
    Proszę MNIE nie bić, ale to Sejm tak napisał :>
    Streszczając:
    - art.14.2 stanowi że jak coś jest "w majątku DG" to sprzedaż tego
    "czegoś" jest przychodem z DG
    - 10.2.3 stanowi że sprzedaż wg 14.2 *nie* jest "sprzedażą rzeczy"
    na zasadach ogólnych wg art.10.1.8 (i gdzieś tam głębiej "10%")
    - 10.3 stanowi że powyższe zasady *NIE* dotyczą sprzedaży niektórych
    rodzajów nieruchomości (w tym mieszkań) "wykorzystywanych na cele DG",
    mają wtedy zastosowanie przepisy ogólne (czyli jednak "10%")

    Podkreślam słowo: "wykorzystywane" w 10.3

    Teza:
    - rodzaj zapłaconego podatku będzie zależał od sposobu wprowadzenia
    zakupionego mieszkania na DG; inaczej będzie opodatkowane
    mieszkanie nabyte w celu *wykorzystywania* w DG, inaczej w przypadku
    kiedy obrot tym mieszkaniem stanowi *istotę* DG (jest towarem,
    który się kupuje i sprzedaje).

    Poproszę o wsparcie lub obalenie tezy :)
    I taka uwaga na boku - jak mieszkanie ma być "towarem", czyli obrót
    mieszkaniami ma stanowić istotę DG, to zdaje się jakieś licencje
    i uprawnienia są potrzebne, tudzież spełnienie całego stosiku innych
    wymagań. Sugeruję iż o ile "na potrzeby DG" mieszkanie może kupić
    dowolny przysłowiowy szewc lub handlarz pietruszką to stanie się
    biurem obrotu nieruchomościami może nie być takie hop siup
    z dziś na pojutrze :]

    > - czy może oba

    Przepis wskazany w 2. punkcie streszczenia IMO wyklucza podwójne
    opodatkowanie - "albo/albo".

    > jeżeli jest taka możliwość prosiłbym o pdstawę prawną

    ...to ja poproszę o twoje wnioski.

    Do wyciągania wniosków należy przeczytać całe zapodane przepisy, ale
    dla leniwców i czytających posta tylko z ciekawości podstawowa część
    prowadząca do tezy jak wyżej:
    +++
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    [...]
    3) składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1,
    z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały
    wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem
    miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku
    zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia,
    nie upłynęło 6 lat.
    3. Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia
    wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą
    oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej:
    budynku mieszkalnego,
    jego części lub udziału w takim budynku,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość
    lub udziału w takim lokalu,
    gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu
    lub udziału w takim prawie,
    związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego
    prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz
    prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej
    lub udziału w takim prawie.
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd