  • 1. Data: 2003-10-20 22:36:35
    Temat: DG nazwa firmy - nowe przepisy
    Od: "ef" <e...@W...onet.pl>

    wiadomo, ze od 25.09 br. istnieje obowiazek umieszczenia imienia i nazwiska w
    nazwie f-my. rozumiem, ze tylko w tzw pelnej nazwie (pieczatka, faktury itp.)
    musze poslugiwac sie nazwa zawierajaca imie i nazwisko ale w promowaniu firmy
    moge stosowac tzw nazwe skrocona, latwiejsza do zapamietania - czyli w
    reklamach np. czy moze jestem w bledzie? prosze o podpowiedz rozwiewajaca
    watpliwosci.

  • 2. Data: 2003-10-21 00:28:52
    Temat: Re: DG nazwa firmy - nowe przepisy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Oct 2003, ef wrote:

    >+ wiadomo, ze od 25.09 br. istnieje obowiazek umieszczenia imienia
    >+ i nazwiska w nazwie f-my.

    Najpierw spróbuję wyczerpać limit czepiania się :)
    Nazwą firmy jest tekst: "firma".
    Firma to jest "nazwa" ! :) Nazwą słowa nazwa jest właśnie "nazwa",
    więc logicznym jest że nazwą firmy jest "firma".
    Firmą może być "Telekomunikacja Polska" lub "TP", przy czym
    masz rację że istnieje obowiązek umieszczania w niej (w firmie)
    nazwy formy DG lub jej skrótu (TP Spółka Akcyjna bądź też
    Telekomunikacja Polska S.A. dywagując na zadany przykład :)).
    Z czytania K.C. po nowelizacji na razie mi wychodzi że
    aktualnie firma odpowiada staremu pojęciu "oznaczenia działalności"
    opisanemu tylko w PDG. W PDG była definicja "nazwy działalności"
    (osobno, "TP" lub "Telekomunikacja Polska" trzymając się
    przykładu) oraz właśnie "oznaczenia" wymagającego dodatkowo
    podania formy; sama "firma" była zdefiniowana jedynie w KSH
    i nie dotyczyła DG OF (w starych postach starałem się z tego
    względu pisać "firma", bo prawnie to firma nie była :)).

    >+ rozumiem, ze tylko w tzw pelnej nazwie (pieczatka, faktury itp.)
    >+ musze poslugiwac sie nazwa zawierajaca imie i nazwisko

    K.C. w art. 435.4 przywrócił pojęcie "nazwy skróconej",
    jak na razie obracam, obracam, i nijak wydedukować nie
    mogę czy z tego że zapis jest w art. 435 który w § 1.
    określa firmę osoby prawnej ma wynikać że § 4. dotyczy
    *tylko* tej formy (MSZ chyba nie ! z treści § 4 to nie
    wynika !).
    Niezależnie od wątpliwości - należy MSZ przyjąc że
    a contrario nazwy skróconej "nazwa pełna" to właśnie
    ta "bez skrótu".
    Ale zapis dla OF nie pozwala (MSZ) na skracanie
    nazwiska :], sądzę że możesz sobie "skrócić" to co
    ujęto w zakresie " innych okreœleń dowolnie obranych"
    (cytat z ustawy). Znaczy: zamiast "Przedsiębiorstwo
    Handlowe Jan Kowalski" prawdopodobnie można mieć
    (ale głowy nie dam !) skrót "PH Jan Kowalski", tak
    jak dotąd (tyle, że dotąd nie była to dla OF firma !).

    >+ ale w promowaniu firmy
    >+ moge stosowac tzw nazwe skrocona, latwiejsza do zapamietania
    >+ - czyli w reklamach np. czy moze jestem w bledzie?

    MZ "w promowaniu" to możesz używać czego chcesz :)
    Są zastrzeżenia przy "sprzedaży bezpośredniej lub wysyłkowej"
    (przez Internet itp) - wtedy musisz podawać pełne oznaczenie
    w ofercie, art. 12 PDG - ale zastrzegam że przed nowelizacją
    K.C. i trzeba przeczytać co tam się pozmieniało[2] (i czy w K.C.
    jakiejś innej pułapki nie ma... !)
    Również "na towarze" musi być pełne oznaczenie.
    [2] - sprawdziłem, w PDG raczej się nie zmieniło.

    >+ prosze o podpowiedz rozwiewajaca watpliwosci.

    MZ brakuje szczegółów: co chcesz promować...
    Sądzę że reklama "Kup pralkę w sklepie ABCDE" (bez podania
    nazwy właściciela) jest na miejscu - klient przyjdzie, a na
    sklepie z kolei musi widzieć nazwisko :), zaś "zamów proszek
    w ABCDE posyłając zamówienie na adres ...." (bez nazwiska)
    ustawę łamie.
    Prawdopodobnie pytanie kwalifikuje się na .prawo :), bo
    z podatkami ma mało wspólnego :|

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-21 10:25:48
    Od: "ef" <e...@W...onet.pl>

    dzieki za obszerna odpowiedz

  • 4. Data: 2003-10-21 22:46:10
    Temat: Re: OT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ Ja tylko w takiej sprawie, ze jednak IMO i IMHO to jednak bardziej
    >+ czytelne skroty niz MSZ i MZ. Od pewnego czasu konsekwentnie stosujesz
    >+ polskie odpowiedniki, ale wydaje mi sie, ze tworzenie "nowej swieckiej
    >+ tradycji" jest tu niepotrzebne, a nawet mylace.

    No, jest problem. Nie ja jeden stosuję :) i to z tego się bierze.
    Mi tam bez różnicy, ale pewnie będzie mi różnie wychodziło ;)
    (znaczy: naprzemiennie).

    [...]
    >+ PS*. Czyzbys byl po lekturze ustawy o jezyku polskim? :)))

    ...dzisz waść, ostatnio i tu i na .prawo zaczęła one się
    tak często przewijać, że widać się wystraszyłem :)

    >+ *to z laciny, a jak na razie nikt nie proponuje zastapic przez np. PT.
    >+ ;)

    No tak, ale ta świecka tradycja powstała zdaje się "nieco"
    wcześniej niż przekaz elektroniczny :) i ma pozycję w języku
    gdzieś na poziomie "rower" (pochodzący w .pl od nazwy firmy
    która pierwsza wyeksportowała *pojazd* [na kółkach] na
    nasz szanowny Księżyc[2]), "weksel" czy inne takie :)
    IMO, AFAIK i cała reszta przyszła "przez indukcję" :)
    Nie, nie zaprzeczam że stosowanie jednolitego nazewnictwa
    na całym świecie ("radio" !) ma swoje zalety :)
    Cóż, spróbuję promować ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    [2] to tak żeby nie było NTG. No i ciekawe jak rozliczyli
    cło z tytułu wywożenia na Księżyc ;) !

  • 5. Data: 2003-10-22 00:38:05
    Temat: OT
    Od: k...@o...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 21 października 2003 o godzinie (02:28:52) napisano:
    (...)
    GSn> *tylko* tej formy (MSZ chyba nie ! z treści § 4 to nie
    GSn> wynika !).
    (...)
> [...]

    czytelne skroty niz MSZ i MZ. Od pewnego czasu konsekwentnie stosujesz
    polskie odpowiedniki, ale wydaje mi sie, ze tworzenie "nowej swieckiej
    tradycji" jest tu niepotrzebne, a nawet mylace. O ile jestem w stanie
    zrozumiec wKF (jako wyrozniajace sie i nie mylace sie z niczym innym
    niz "w kwestii formalnej"), podobniez jak ZTCW, to juz MSZ moze
    wprowadzac w blad - dla mnie od zawsze jest to Ministerstwo Spraw
    Zagranicznych. Jaka jest propozycja na OT - PT? ;) A na EOT pewnie KT?

    PS*. Czyzbys byl po lekturze ustawy o jezyku polskim? :)))

    *to z laciny, a jak na razie nikt nie proponuje zastapic przez np. PT.
    ;)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@o...pl