  • 1. Data: 2003-12-17 07:40:00
    Temat: DG - strata, ZUS - dochod, jak w PIT36?
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Witam,

    Mam DG (SC) na KPiR, zasady ogólne.
    W rozliczeniu rocznym PIT36 będę miał taka sytuację, że dochód z DG nie
    przekroczy kwoty wolnej od podatku (z powodu nałożenia się kwot
    amortyzacji). Jednocześnie będę odliczał w PIT36:
    - składki na ZUS (zdrowotne i społeczne)
    - świadczenie z ub. chorobowego z ZUS (5000 zł w tym ~1000 zł zaliczki na
    podatek).
    W sumie w 2003 roku jedyną zaliczką na PIT jest ta potrącona z ub. chor. w
    ZUS.
    Czy będzie mi prezysługiwał zwrot tej zaliczki?

    A jeżeli dodatkowo miałbym etat, to czy zaliczka zapłacona z etatu może być
    odzyskana w PIT36 z tytułu straty lub stosunkowo niewielkiego dochodu w DG?

    Pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2003-12-17 08:14:08
    Temat: Re: DG - strata, ZUS - dochod, jak w PIT36?
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    XYZ wrote:

> [...]
    > chor. w ZUS.
    > Czy będzie mi prezysługiwał zwrot tej zaliczki?

    Z tego co wiem to chorobowe jest odrębnym źródłem przychodu. Więc nie.
    W tym wypadku bardziej by ci sie opłacało rozliczać składki społeczne
    jako koszt w KPiR a nie na PIT. Miałbys większą stratę do rozliczenia w
    następnych latach. Zdrowotnego niestety nie zrekompensujesz w żaden
    sposób.

    > A jeżeli dodatkowo miałbym etat, to czy zaliczka zapłacona z etatu
    > może być odzyskana w PIT36 z tytułu straty lub stosunkowo niewielkiego
    > dochodu w DG?

    Niezbyt jasno to napisałeś. Strat z DG nie odejmujesz od dochodu z UoP.
    Ale sumę składek społecznych ZUS odliczasz od sumy dochodów. Tak samo
    sumę zdrowotnych od całkowitego podatku.