  • 1. Data: 2003-12-17 03:55:41
    Temat: pożyczka, darowizna od rodziny?
    Od: "aszfer" <l...@o...pl>

    Witam
    Stoję z żoną przed następujacym problemem.
    Planujemy zakup mieszkania. Wkładu własnego mamy powiedżmy ok 15%. Reszta
    pochodzić będzie ze sprzedaży działki przez rodziców. Jak uniknąć podatku od
    darowizny?
    O ile sie zdołem poinformować to mogę bez podatku w przeciągu pięciu lat
    otrzymać od rodziców kwotę 19 274 zł i tyleż samo moja żona co daje 38 548.

    1) W jaki sposób udokumentować pozostałe ok 60 tyś zł?
    2) Czy US zaakceptuje całość dochodów z naszych PITów, czy też będzie sobie
    odliczał od tego jakieś kwoty które musieliśmy wydać na życie?
    3) Czy mogę sie podeprzeć kredytem studenckim pobieranym prze pięć ostatnich
    lat?
    4) Czy w związku z tym, że żona jest właścicielką od kilku lat gorpodarstwa
    rolnego, możemy do tych dochodów doliczyć sobie dochody z tego gospodarstwa?
    5) Czy mozemy pożyczyć bez podatku pieniądze od kogoś z rodziny, i w jakiej
    max kwocie? Czy można jednocześnie od rodziców dostać te 38 tys a resztę od
    nich pożyczyć bez płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych?
    Wiem, ze dużo tego ale do dla mnie ważne, a po kilkugodzinnej lekturze
    google, hogi.pl, podatków.pl i innych miejsc nie znajduję odpowiedzi na
    powyższe
    Z góry wielkie dzięki za wszelkie wskazówki.

    aszfer

  • 2. Data: 2003-12-20 11:56:57
    Temat: Re: pożyczka, darowizna od rodziny?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Dec 2003, aszfer wrote:
    [...]
    >+ O ile sie zdołem poinformować to mogę bez podatku w przeciągu pięciu lat
    >+ otrzymać od rodziców kwotę 19 274 zł i tyleż samo moja żona co daje 38 548.

    A z jakiego tytułu ? ;)
    (AFAIK tytuły do zwolnienia są DWA, szukaj w archiwum postów Slayera !)
    [...]
    >+ 2) Czy US zaakceptuje całość dochodów z naszych PITów, czy też będzie sobie
    >+ odliczał od tego jakieś kwoty które musieliśmy wydać na życie?

    Mniemam że odliczy: dlaczego ma zakładać że żyjecie z powietrza ?
    [...]
    >+ 5) Czy mozemy pożyczyć bez podatku pieniądze od kogoś z rodziny, i w jakiej
    >+ max kwocie?

    A dlaczego by nie i dlaczego jeszcze ustawy o podatku od spadków
    i darowizn nie przeczytałeś ? Krótka jest...

    >+ Czy można jednocześnie od rodziców dostać te 38 tys a resztę od
    >+ nich pożyczyć bez płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych?

    "a dlaczegóż by nie ?" ;)
    Odpowiedź: na pożyczki ze zwolnieniem z podatku też AFAIK jest
    limit, i 60 kzł go przekroczy :]

    Weź ty i przeszukaj archiwum (groups.google.pl -> zaawansowane) na
    okoliczność hasła "zniesienie współwłasności" oraz odmiany tegoż
    hasła. Szukaj również w .prawo !

    pozdrowienia, Gotfryd