  • 1. Data: 2002-09-25 07:09:12
    Temat: DG, termin rozpoczecia - pytania
    Od: Krzysztof Araszkiewicz <a...@p...bg.univ.gda.pl>

    Witam
    Krotkie wyjasnienie:
    jestem w trakcie zakladania dzialalnosci - odebralem decyzje o wpisie do
    ewidencji (podany termin rozpoczecia, to 01.10.2002). Wlasnie mialem udac
    sie po REGON.

    DG ma byc zamiast umowy o prace - jednak jest mozliwosc, ze do 01.10.2002
    nie dam rady podpisac umowy z pracowadca - sprawa sie przdluza. Czy termin
    zgloszony 'do ewidencji' jest obowiazujacy, czy moze termin podawany w US?
    Cos mi sie obilo o oczy na grupie, ale nie moge tego znalesc :((

    I druga sprawa - czy moge teraz (tzn. zaraz po wpisie do ewidencji)
    rozszerzyc zakres dzialalnosci? Co wtedy z terminem rozpoczecia? (na
    wydanie decyzcji UM ma 14 dni :( )

    Z gory dziekuje
    Krzysztof Araszkiewicz

  • 2. Data: 2002-09-25 11:36:00
    Temat: Re: DG, termin rozpoczecia - pytania
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Sep 2002, Krzysztof Araszkiewicz wrote:

> [...]
    >+ zgloszony 'do ewidencji' jest obowiazujacy, czy moze termin podawany w US?
    >+ Cos mi sie obilo o oczy na grupie, ale nie moge tego znalesc :((

    Chyba przesadzasz :]
    Jak zaaplikujesz sobie takie coś:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=data+rozpocz
    %EAcia+dzia%B3alno%B6ci&num=100&as_scoring=r&hl=pl&i
    e=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+Google&as_epq=&as_oq=&as_
    eq=&as_ugroup=*.prawo*&as_usubject=&as_uauthors=&as_
    umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2001&as_minm=5
    &as_mind=12&as_maxy=2002&as_maxm=9&as_maxd=25

    ...to znajdziesz całą masę dyskusji :)
    Przypadkiem ;) (dobrałem nazwę maski grup, ale *bardzo* nie
    musiałem się starać: na "prawo" temat wypływa rzadziej a grupa
    jest "wyżej" w hierarhii - więc alfabetycznie wcześniej)
    na czele jest m.in. dyskusja z udziałem Artura Golańskiego,
    który (jak widziałem) na ogół pisze na temat - ale "w tym
    temacie" łaskaw był przyjąć postawę 'expercką' :] ("ja wiem
    a ty mi pokaż podstawę" - tj. sugeruję że uważał iż "on
    nie musi").
    Znacznie więcej jest opinii że krytyczny jest jednolity wpis
    rejestracji rozpoczęcia DG (dokonywany *PO* ropoczęciu, a więc
    będący zgłoszeniem *faktu* a nie *zamiaru*) w US i ZUS.
    Piszący niniejszy rozpoczął działaność z inną datą niż
    deklarowana - to tak FYI :) (a jak się upewniałem znajdziesz
    w cytowanych dyskusjach :))

    >+ I druga sprawa - czy moge teraz (tzn. zaraz po wpisie do ewidencji)
    >+ rozszerzyc zakres dzialalnosci? Co wtedy z terminem rozpoczecia? (na
    >+ wydanie decyzcji UM ma 14 dni :( )

    1. Nikt ci nie broni zmieniać zakresu *w trakcie* trwania DG
    2. "Grupa jest zdania" (może nikt mnie nie pobije za wyrażanie
    się bez pełnomocnictwa notarialnego od wszytkich grupowiczów :)),
    że nie należy przesadzać z bojaźnią o brak wpisu, o ile nie
    powoduje to kolizji z przepisami o zezwoleniach, koncecjach
    i innych takich.
    3. Czym innym jest zakres "wpisany" (możesz wpisać organizowanie
    podróży na Księżyc :)) a czym innym *faktycznie prowadzona*
    DG - ta ostatnia powoduje *czasem* wymuszenie sposobu rozliczania
    (nie wszystko można na ryczałtach, nie wszystko wolno bez VAT).
    4. Jakbyś sie uparł na zmianę wpisu (czasem ma sens - o ile faktycznie
    mocno zmieniasz zakres DG) - to pamiętaj że musisz pomaszerować
    na nowo do GUSu (i nie pamiętam czy "dalej też" - mam na
    myśli US). Formalnie rzecz biorąc - to o ile zakres "działalności
    podstawowej" ulegnie zmianie to *również* należałoby to
    zgłosić w GUSie (również przy niezmienianiu zakresu DG we wpisie)

    Pozdrowienia, Gotfryd