    From: "r" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: DG: wybrany liniowy a rozliczono w progresywnym
    Date: 7 Mar 2006 21:14:17 +0100

    Witam,

    od pewnego czasu prowadziłem działalność gospodarczą. W 2005 wybrałem podatek
    liniowy. Z końcem stycznia 2006 postanowiłem rozwiązać DG. Moje biuro rachunkowe
    wypełniło PIT-5X (zakończenie DG), a nie złożyło PIT-5(L). Dlaczego? Bo sądzili,
    że rozliczanie się podatkiem liniowym trzeba exlicite zgłaszać na początku
    każdego roku, a jeśli się tego nie zgłosi, to będzie progresywny (co, jak
    doczytałem z postów na grupie, nie jest prawdą, bo skala zostaje taka, jak w
    poprzednim roku, o ile się nie zgłosi chęci zmiany). Do tego miałem w styczniu
    przychód niższy od kwoty wolnej od podatku, więc postanowili wcale nie złożyć
    deklaracji PIT-5 (bo nie powstał obowiązek podatkowy).

    No i teraz mam dwa problemy:
    1. (mniejszy) Nie złożony PIT-5 - Urząd Skarbowy już dzwonił, informując, że
    PIT-5X jest tylko załącznikiem i musi być złożony również PIT-5(L) - to tylko
    problem formalny.
    2. (większy) Źle rozliczony styczeń - nie złożona deklaracja podatkowa, nie
    zapłacony podatek - a przecież, skoro efektywnie obowiązuje mnie jednak liniowy,
    to powinienem zrobić i jedno, i drugie (drugie: bo w liniowym nie ma kwoty
    wolnej od podatku).

    Jak z tego wybrnąć najrozsądniej?

    Pozdrawiam,
    Robert