  • 1. Data: 2004-07-23 12:06:01
    Temat: Darowizna a różne urzędy skarbowe
    Od: "Elvgreen" <s...@g...pl>

    Problem wygląda tak:
    Ja twierdzę, że można odliczyć od dochodu darowiznę na cele
    charytatywno-opiekuńcze (oczywiście przy spełnieniu pewnych wymagań jak np.
    sprawozdanie itd.) bez ustanowionego limitu.

    Mój US twierdzi, że tylko 10%.

    A tu znalazłem odpowiedź z 2003 na pytanie podatnika urzędu w Kutnie gdzie
    stoi jak byk:

    Od powyższych zasad ( limitów odliczeń ) istnieje wyjątek, który dotyczy
    darowizn przekazanych na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych
    osób prawnych, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 17 maja 1989r. o
    stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.
    U. Nr 29, poz. 154
    z późniejszymi zmianami), która jest ustawą szczególną w stosunku do ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 55 ust. 7 w/w ustawy -
    darowizny przekazana na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób
    prawnych podlegają odliczeniu od dochodu w pełnej faktycznej wysokości,
    jeżeli:
    - kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz:
    - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o
    przeznaczeniu jej na tę działalność.

    I teraz co zrobić. Decyzja została wydana, pozostaje mi odwołanie się do
    Izby Skarbowej.

    Ja rozumiem, że prawo podatkowe jest takie samo dla wszystkich obywateli RP.
    Ale w Kutnie i innych miastach odliczenia są respektowane bez limitu a u
    mnie nie. Coś tu chyba nie tak.

    Co z tym zrobić?

  • 2. Data: 2004-07-23 12:21:17
    Temat: Re: Darowizna a różne urzędy skarbowe
    Od: "L." <h...@i...pl>

    odwołać się podając powzsze argumenty.
    wraz z punktami ustawy, której to dotyczy

  • 3. Data: 2004-07-23 12:36:43
    Od: "Elvgreen" <s...@g...pl>

    Użytkownik "L." <h...@i...pl> napisał w wiadomości
    > odwołać się podając powzsze argumenty.
    > wraz z punktami ustawy, której to dotyczy

    Ostatnio znalazłem ciekawy artykuł:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1091

    Co o tym sądzicie?

  • 4. Data: 2004-07-23 13:46:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jul 2004, Elvgreen wrote:
    [...]
> [...]
    >+ z późniejszymi zmianami), która jest ustawą szczególną w stosunku do ustawy
    >+ o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Hm... na czym ta "szczególność" ma polegać ?
    O ile wiem ogólne zasady stanowią że w razie sprzeczności przepisów
    obowiązuje przepis *nowszy* - pytaniem jest który jest nowszy:
    powołana ustawa czy zapis o limicie ?

    Zupełnie inną sprawą jest prawomocność przepisu, jeśli chodziłoby
    o umowę międzynarodową: czy powołana ustawa to konkordat czy inna
    "wewnątrzpolska" ustawa ?
    I do tego przypadek (jeśli owa umowa to umowa z państwem Watykan)
    byłby "ciekawy": polska Konstytucja NIE przewiduje różnicowania
    "wartości" aktów prawnych (patrz o co pytałem wobez Ordynacji :)),
    wniosek iż "umowy m-narodowe są ważniejsze" nie jest prawidłowy
    dla obywateli polskich, IMHO, tyle że *na zewnątrz* kraju
    prawo krajowe nie obowiązuje... czyli w tym zakresie um.m-nar.
    są "ważniejsze" :)
    Ciekawe co by TK na to powiedział...

    [...]
    >+ Ja rozumiem, że prawo podatkowe jest takie samo dla wszystkich obywateli RP.

    ...tia...
    To nam chyba nie grozi ;)
    Osobiście "bezlimitowe odliczenia" uważam za nieporozumienie, ale rację
    masz: prawo POWINNO być jednakowe...

    pozdrowienia, Gotfryd