  • 1. Data: 2005-09-05 19:35:48
    Temat: Darowizna dla małżeństwa od rodziców - jak z limitami do podatku?
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

    Witam,

    Ojciec chce mi podarowaćok 200kzł z przeznaczeniem na zakup mieszkania. Jak
    to przeprowadzić, aby jak najmniej zapłacić podatków? Generalnie - widzę
    nastepujące warianty:
    A) ojciec darowuje mi i mojej żonie po 50 tyś zł, a mama również darowuje
    mnie i mojej zonie po 50 tyś. Zakładając dla uproszczenia limit zwolnienia
    od podatku 10kzł, otrzymujemy z żoną po 20 tyś (razem 40 tyś) bez podatku,
    od reszty trzeba płacić
    B) jw, ale na pozostałą część spisujemy z rodzicami umowę pożyczki - czy w
    takim przypadku są jakieś limity?

    Czy wariant A może tak działąć? Czy nie ma limitów "osobowych" jeśli chodzi
    o przyjęcie darowizny? A może jakoś inaczej to przeprowadzić.. tylko jak?

  • 2. Data: 2005-09-05 20:19:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Rafal wrote:
> [...]

    > od podatku 10kzł, otrzymujemy z żoną po 20 tyś (razem 40 tyś) bez podatku,
    jeszcze jest extra 19274 darowizny zwolnionej od podatku jeśli
    przeznaczone na cele mieszkoaniowe (art 9 zdaje się).
    czyli kolejne 40 tyś bez podatku.

    dodatkowo 9637 bez podatku można pożyczyć, czyli kolejne 20 tyś bez podatku

    A rodzice żony nie mogą wam czegoś też darować (tylko muszą oczywiście
    mieć jakoś udokumentowane, że mają co darować)
    wówczas to wszystko jeszcze można podwoić

    > B) jw, ale na pozostałą część spisujemy z rodzicami umowę pożyczki - czy w
    > takim przypadku są jakieś limity?

    limitów nie ma.
    tylko uwaga US może sprawdzić, czy pożyczkę oddaliście

  • 3. Data: 2005-09-05 20:57:23
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    Poczytaj:
    http://www.pit.pl/pages/i/1186.php - cz.I
    http://www.pit.pl/pages/i/1221.php - cz.II
    http://www.pit.pl/pages/i/1221.php - cz.III
    Nieźle to jest opisane i może Ci conieco pomoże :-)

    Pozdrawiam
    Iwona

  • 4. Data: 2005-09-05 20:58:47
    Od: "Iwonka" <i...@w...pl>

    > http://www.pit.pl/pages/i/1221.php - cz.III

    miało być http://www.pit.pl/pages/i/1222.php - cz.III

    Sorki za pomyłkę :-)

  • 5. Data: 2005-09-05 21:12:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Sep 2005, witek wrote:

> [...]
    > czyli kolejne 40 tyś bez podatku.
    >
    > dodatkowo 9637 bez podatku można pożyczyć, czyli kolejne 20 tyś bez podatku

    Czekaj.
    9637 to ojciec synowi. 9637 to ojciec synowej.
    A matka to nic nikomu nie pożyczy ???
    ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-09-05 21:36:52
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

    No właśnie - o tym nie wiedziałem :) Dzięki. I to zdaje sięże też te 19kzł
    mogę dostac ja i może dostać żona...

    podatku

    hmm, a jak to się kumuluje....

    > Czekaj.
    > 9637 to ojciec synowi. 9637 to ojciec synowej.
    > A matka to nic nikomu nie pożyczy ???
    > ;)

    No właśnie .. czy to jest tak jak z darowizną - ze możesz praktycznie od
    nieskończonej ilości osób i bez limitu przyjętej kwoty, czy też jest jakiś
    limit - ile można pożyczyć. No i - co ze zwrotem? przeciez wiadomo że ojciec
    umorzy po jakimś czasie...

  • 7. Data: 2005-09-05 21:41:06
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Iwonka" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Poczytaj:
    > http://www.pit.pl/pages/i/1186.php - cz.I
    > http://www.pit.pl/pages/i/1221.php - cz.II
    > http://www.pit.pl/pages/i/1221.php - cz.III
    > Nieźle to jest opisane i może Ci conieco pomoże :-)

    Dzięki - pomogło :) A jak jest z pożyczką i kwestią ew oprocentowania i
    terminu jej zwrotu... czy jeśli ją ojciec umorzy za jakiś czas, to nie
    przekształci siew darowiznę?
    Inna sprawa - jak udokumentować że zwróciłem to ojcu... w umie dochód to u
    mnie jest na to.. w końcu mogę dać mu kasę "z ręki do ręki" - czy wystarczy
    wtedy oświadzenie ojca że oddałem?

  • 8. Data: 2005-09-05 21:44:07
    Od: Mario <n...@o...pl>

    Rafal napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Ojciec chce mi podarowaćok 200kzł z przeznaczeniem na zakup mieszkania. Jak
    > to przeprowadzić, aby jak najmniej zapłacić podatków?
    Przy takiej kasie darowizny sobie podaruj.
    Kupcie z ojcem wspólnie to mieszkanie (w którym możesz mieć 1/100
    udziału), a potem zlikwidujcie współwłasność tak, żebyś został jedynym
    właścicielem.
    Jedyny koszt to druga wizyta u notariusza.

  • 9. Data: 2005-09-06 03:26:02
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Rafal wrote:

> [...]
    > limit - ile można pożyczyć. No i - co ze zwrotem? przeciez wiadomo że ojciec

    Pożyczyć na 2% można ile się chce i od kogo się chce.
    Dostać darowiznę na 3% i w góre można ile się chce i od kogo się chce.

    Ale dostać dorowiznę, aby nie trzeba było płacić od tego podatku można
    już od ściśle określonej grupy osób i maksimum ściśle okresloną kwotę.

    Dla przykładu:
    osoby należące do I grupy : 9637 zł od osoby (liczone w okresie
    ostatnich 5 lat) itd. wszystko jest w ustawie o podatku od spadków i
    darowizn.

  • 10. Data: 2005-09-06 03:35:19
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Rafal wrote:
> [...]
    >>

    > Dzięki - pomogło :) A jak jest z pożyczką i kwestią ew oprocentowania i
    > terminu jej zwrotu... czy jeśli ją ojciec umorzy za jakiś czas, to nie
    Oprocenotwania od pożyczki być nie musi, bo ojeciec to nie komercyjny
    bank co synowi pożycza na procent. Termin zwrotu i wysokość raty może
    być jaką się chce, byle zapisaną w umowie pożyczki.
    A jak ojciec to umorzy, to US się doczepi.

    > Inna sprawa - jak udokumentować że zwróciłem to ojcu... w umie dochód to u
    > mnie jest na to.. w końcu mogę dać mu kasę "z ręki do ręki" - czy wystarczy
    > wtedy oświadzenie ojca że oddałem?

    I tak i nie. Wystarczyć wystarczy, teraz jeszcze musisz przekonać panią
    w US, że to naprawdę miało miejsce, wieć proponuję jednak przez bank.
    Po za tym US sprawdzi, czy cię na oddawanie tych rat było stać i
    nieważne w jakiej formie.
    A jak dojdzie do wniosku, że nie, to znaczy, że masz lewe dochody w
    wysokości różnicy pomiędzy tym co oficjalnie zarabiasz, a tym co
    oficjalnie wydajesz. A to już jest "oprocentowane" na 75 %.
    Przykład. Twierdzisz, że co miesiąc oddajesz ojcu w gotówce po 2000 zl.
    A razem z żoną zarabiać 2500 zł miesiecznie. No to jak 500 zł wystarcza
    ci na przeżycie, czyli zapłacenie czynszu i utrzymanie samochodu,
    wyjazdy na wakacje? No i z twojego konta bankowego nie wynika, abyś
    wypłacał co miesiąc 2000 zł w gotówce aby przekazać ojcu, mimo, że całe
    dochody wpływają na twoje konto, a wynika, że miesięczne zakupy robione
    kartą wahają się w granicach 1500 zł.
    Wniosek: to nie była pożyczka, a darowizna i faktycznie nic nie
    oddajesz, albo masz lewe dochody w wysokości 2000 zł miesiecznie czyli
    75% z tego to będzie....